Citat:
Ursprungligen postat av
israelisinnocent
Bild strax innan fallet
https://www.expressen.se/sport/friidrott/delar-sista-bilderna-pa-loperskan-vid-liv/
Ser ut som de springer med vanliga gympadojor på blöta klippor
Heja friluftsliv men man får ha lite konsekvenstänk
Se där. Vanligen brukar man börja gå Romsdalseggen i Venjedalen under den stora toppen man ser i bakgrunden som är Store Venjetinden, för att gå över kammen ned mot Åndalsnes (One way eller A till B tur). Jag tror dock att det är ganska vanligt att man som fjällöpare börjar i Åndalsnes istället (då många bor där) och springer Romsdalseggen för att därefter vända samma väg tillbaka, innan nedstigningen till Venjedalen börjar.
Ned från högsta punkten i riktning mot Åndalsnes är det ganska platt en bit innan det blir ut på bergskammen igen, så baserat på detta samt tidigare information, ramlade hon förmodligen efter högsta punkten där det är som brantast när hon skulle ner på Halsaskaret. Jag tyckte att det var besvärligt att ta sig upp där när det var torrt. Dels för att det var brant och mer scrambling än gående till fots även om man bitvis hade kättingar att hålla sig i där. Så jag förstår att olyckan kan hända om det dessutom är halt och snö och man vill ta rakaste vägen ned för att "spara tid". Du blir oerhört mycket mer exponerad och tar en avsevärt högre risk. För egen del när jag gick upp, istället för ner som i detta fallet, höll jag mig så mycket jag kunde till östsidan (höger dvs. om man börjar i Venjedalen) av kammen, mot dalen på insidan då fjällsidorna åt det hållet är mer förlåtande. Åt dalen på andra sidan, där jag förmodar att hon föll, är det i stort sett flera hundra meter ner på sina ställen.