2026-09-20, 23:52
Medlem
Hej!

Jag vandrade själv Romsdalseggen i somras och kunde såklart inte låta bli att notera hur brant det stupar från kammen (Eggen) på flera ställen. Väl tillbaka i stugan googlade jag på antalet dödsolyckor genom åren och dom verkar märkligt nog vara väldigt få med tanke på hur många som går turen varje år. Nu har det dock skett ett nytt dödsfall:

https://www.vg.no/nyheter/i/q6oWA1/fallulykke-ved-romsdalseggen

Är det någon som vet något mer om hur det har gått till? Det verkar ha skett i närheten av den högsta punkten Mjølva-fjellet och om vi förutsätter att hon gick leden från Venjesdalen-Åndalsnes som man brukar, förmodar jag att hon ramlade ned strax innan hon var uppe på högsta punkten. Sannolikt vid den smalaste passagen Halsa-skaret? Jag var förvånad över turens svårighetsgrad när jag själv gick den. Halsa-skaret upp mot Mjølva-fjellet var först otäckt smal med ett riktigt högt fall till vänster som resultat om man skulle ha snubblat. Sista biten upp mot toppen var förvisso något bredare, men brant och det krävdes mer scrambling än vanlig gång. Jag förvånades också mycket av att det inte var kättingar att hålla sig i hela vägen vid Halsa-skaret utan bara där leden var extra smal och besvärlig. Inget jag var beredd på.

Otäckt oavsett vad. Verkligen ingen vandringsled för den höjdrädd även om utsikten är helt otrolig.
Senast redigerad av bambam88 2026-09-21 kl. 00:01.
Citera
2026-09-21, 07:51
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bambam88
Jag var förvånad över turens svårighetsgrad när jag själv gick den.

Det är typiskt Norge. Jag har vandrat en hel del i fjällen där. Flera gånger förvånats över deras system för att gradera hur svår en led är. De har lite andra begrepp om det...
Citera
2026-09-21, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hurt-Åke
Det är typiskt Norge. Jag har vandrat en hel del i fjällen där. Flera gånger förvånats över deras system för att gradera hur svår en led är. De har lite andra begrepp om det...

Ja, verkligen. Framförallt är det märkligt att man bara tycks gradera utifrån hur krävande något är rent fysiskt. Jag tror att många blir överraskade över hur nära man går kanten ned mot Romsdalen utan att ha något att hålla sig i bitvis och slår höjdrädslan till mitt ute på eggen så vettetusan hur man ska ta sig därifrån alltså.
Senast redigerad av bambam88 2026-09-21 kl. 08:25.
Citera
2026-09-21, 08:30
Medlem
israelisinnocents avatar
officiell vandringsguide (?)

https://www.youtube.com/watch?v=sQiZnTjuVbQ

Bilden 2 sekunder in var tillräckligt avskräckande för mig

30 sekunder in markeras de svåra delarna på en karta
"you need to make sure your body is up to it"

en kommentar beskriver det ganska bra

"This was my first hike in my life lol.
I didn't even know where I was going, I was like took a bus that said everyone was going to a nice hike.
Just randomly, and I didn't even have shoes just some random sandals thinking I was up for a walk.
Then I was like WTF did I get into?... Made it anyway, between barefoot and sandals.
Btw for those that are wondering, it isn't really much of a physical challenge, it's mostly a mental challenge; one mistep and you are fucked."

håller med ts, konstigt att inte fler dör?
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-09-21 kl. 08:39.
Citera
2026-09-21, 08:38
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bambam88
Ja, verkligen. Framförallt är det märkligt att man bara tycks gradera utifrån hur krävande något är rent fysiskt. Jag tror att många blir överraskade över hur nära man går kanten ned mot Romsdalen utan att ha något att hålla sig i bitvis och slår höjdrädslan till mitt ute på eggen så vettetusan hur man ska ta sig därifrån alltså.

Har varit med om att en led kallas "familjevänlig" trots att man på flera ställen måste balansera på en 20 cm bred hylla med 600 meters stup under...
Citera
2026-09-21, 09:02
Medlem
pyroclasms avatar
Norrmännens mindervärdeskomplexen visar sig. De vill, för att visa sig duktiga, låtsas som att detta var väl ingenting. Vid just klättrings etapper eller small ledges bör det på sådana här "familjeleder" finnas vajrar av via ferrata-modell.

Klart som fan att man kan trilla och dö om man går längs stup. Inget konstigt eller fel. Men faran skall inte spelas ner. Jag har vandrat en hel del på Nya Zeeland och i Schweiz (Mürren), där saknas det inte utmaningar. Men man blir upplyst om dem på de anvisade lederna. Föredömligt.
Citera
2026-09-21, 09:27
Medlem
Balisers avatar
Jag ser ofta folk som inte verkar inse att döden går intill dem varje meter. Alltså, i stupsammanhang. Folk som försöker hitta ett bra ställe att ta foto på. Eller dyka ifrån. De har badbyxor eller bikini och går i stup. Ingen klätterutrustning alls. Ett felsteg och livet är slut. Jag går inte ens i närheten. Och då har jag ändå varit inlagd två gånger för suicidprevention.
Citera
2026-09-21, 14:00
Medlem
Mazeppas avatar
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/JOdry7/norska-fjalloparen-ida-amelie-robsahm-dod-efter-fall

Idrottsprofilen Ida Amelie Robsahm är död vid 30 års ålder.

Fyra dagar efter sina födelsedag föll den norska fjällöparen ett tiotal meter ner på fjället.
Citera
2026-09-21, 15:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
officiell vandringsguide (?)

https://www.youtube.com/watch?v=sQiZnTjuVbQ

Bilden 2 sekunder in var tillräckligt avskräckande för mig

30 sekunder in markeras de svåra delarna på en karta
"you need to make sure your body is up to it"

en kommentar beskriver det ganska bra

"This was my first hike in my life lol.
I didn't even know where I was going, I was like took a bus that said everyone was going to a nice hike.
Just randomly, and I didn't even have shoes just some random sandals thinking I was up for a walk.
Then I was like WTF did I get into?... Made it anyway, between barefoot and sandals.
Btw for those that are wondering, it isn't really much of a physical challenge, it's mostly a mental challenge; one mistep and you are fucked."

håller med ts, konstigt att inte fler dör?

Ja, helt vansinnigt och helt utan redskap som linor mm!!!
Citera
2026-09-22, 08:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mazeppa
https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/JOdry7/norska-fjalloparen-ida-amelie-robsahm-dod-efter-fall

Idrottsprofilen Ida Amelie Robsahm är död vid 30 års ålder.

Fyra dagar efter sina födelsedag föll den norska fjällöparen ett tiotal meter ner på fjället.

Oj, ser man på. Jag vet inte vad jag ska säga riktigt, på ett sätt är jag väldigt förvånad att det är just en oerhört rutinera fjällöpare som omkommer, men på ett sätt inte. Jag trodde definitivt mer på en turist som inte hade vett nog att vända när regnet och dimman kom, men samtidigt så är det såklart en förhöjd risk att springa i sådan extrem terräng. Det räcker med att snubbla/halka på fel ställe så är det tack och godnatt.

Kan läsa att hon verkar ha varit väldigt framgångsrik sista åren också. Tvåa efter Tove Alexandersson i nere i Mount Blanc som ska räknas som ett av dom tuffare loppen är väldigt bra.
Citera
2026-09-22, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Skivadbanan
Ja, helt vansinnigt och helt utan redskap som linor mm!!!

Det är kättingar att hålla sig i när man behöver klättra ned mot den smalaste delen av fjällryggen/eggen samt även när det börjar bli brantare och man ska upp till Mjölva-fjellet, men jag blev förvånad över att det inte var kättingar eller rep att hålla sig i typ hela vägen där det är som smalast. Vid några tillfällen så valde jag att näst intill krypa för att jag tyckte att det var så obehagligt nära kanten och stup ett par hundra meter ned.

Helt klart en läskig vandring på några partier, men jösses, man förstår varför Romsdalseggen rankas som en av Norges finaste vandringleder. Otrolig utsikt!
Citera
2026-09-22, 18:43
Medlem
israelisinnocents avatar
Bild strax innan fallet
https://www.expressen.se/sport/friidrott/delar-sista-bilderna-pa-loperskan-vid-liv/

Ser ut som de springer med vanliga gympadojor på blöta klippor

Heja friluftsliv men man får ha lite konsekvenstänk
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här