2026-09-20, 21:48
Medlem
bonobonos avatar
Idag har jag två äldre klassiska högtalare (Pioneer HPM100) som spelar galet bra men som tar onödigt med plats. Är även jobbiga att flytta på.
Förstärkaren har dessutom inte Blåtand.
Har istället tänkt att köpa en rejäl högtalare för att kunna spela musik från Spotify via Blåtand.
Den ska bla användas i större garage men även vid fest osv.
Kravet är rejält bra ljud, rejäl bas. Batteri är bra med kommer mest användas med sladd i väggen.
Blinkande lampor bör gå att stänga av om det finns då det verkligen inte behövs.

Finns det någon som kan ge ljud morsvarande det jag har idag?
Vilken är bäst?
Senast redigerad av bonobono 2026-09-20 kl. 21:50.
Citera
2026-09-20, 21:55
Medlem
Jag har två JBL Partybox 320 som är sammanlänkade. Slipper förstärkare, går både på kabel eller batteri, ljus går att stänga av och rätt bra tryck ändå för hemmafest i trädgården.
Citera
2026-09-20, 22:16
Medlem
franges avatar
Och den viktigaste frågan som du givetvis utlämnade - Hur mycket får det kosta?

Soundboks 4 på 19kg som klarar att leverera 126dB bör nog duga, kostar dock 12 laxar.
https://www.hifiklubben.se/soundboks-4-usb-c-traadlos-hogtalare-med-batteri/soundboks4bb4bk/
Citera
2026-09-21, 00:14
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av falsusinomnibus
Jag har två JBL Partybox 320 som är sammanlänkade. Slipper förstärkare, går både på kabel eller batteri, ljus går att stänga av och rätt bra tryck ändå för hemmafest i trädgården.
Men är dom bäst?
Att slippa förstärkare och går att köra på kabel är bra, men hur bra tryck är det i dom? Hur är basen?

Citat:
Ursprungligen postat av frange

Soundboks 4 på 19kg som klarar att leverera 126dB bör nog duga, kostar dock 12 laxar.
https://www.hifiklubben.se/soundboks-4-usb-c-traadlos-hogtalare-med-batteri/soundboks4bb4bk/
Till en början är priset oviktigt. Jag vill veta vilken som är bäst, låter bäst.
Blir det för dyrt får jag tänka om.
Men just nu skiter jag i pris.
126db säger egentligen inte så mycket.
Hur fet är basen, hur rent är ljudet osv?
Vad klarar den för storlek på rum?

Går det ens att jämföra någon med "vanliga" högtalare?

Jag har inte koll så där av funderingarna.
Citera
2026-09-21, 01:13
Medlem
Jag fyndade en JBL PartyBox 110 för 1500 spänn på rea för något år sen. Rätt bra drag och batteritid i den. Helt klart nöjd.

Köp deras värsting kanske?
Senast redigerad av dundersnyting 2026-09-21 kl. 01:15.
Citera
2026-09-21, 14:44
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av frange

Kan man lägga 12lax så skall man köpa bose s1 efterföljare

QSC CB10 9099kr
https://www.thomann.se/qsc_cb10.htm

EV Everse 8 8299kr
https://www.thomann.se/ev_everse_8.htm

Det här är proffsföretagen som kan ljud, QSC,, Electro-voice

Och det handlar inte bara om ljud utan kunskaper om transport och tålighet.

Jag har den första bose så onödigt byta upp mig. Men visst är man frestad. Men för få jobb för att motivera.

Qsc cb10 är bäst om du lever på att spela musik på barer och klubbar.

Men nördarna på ett hifi-forum har säkert andra preferenser.
Senast redigerad av TheGretaReset 2026-09-21 kl. 14:52.
Citera
2026-09-22, 00:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bonobono
Idag har jag två äldre klassiska högtalare (Pioneer HPM100) som spelar galet bra men som tar onödigt med plats. Är även jobbiga att flytta på.
Förstärkaren har dessutom inte Blåtand.
Har istället tänkt att köpa en rejäl högtalare för att kunna spela musik från Spotify via Blåtand.
Den ska bla användas i större garage men även vid fest osv.
Kravet är rejält bra ljud, rejäl bas. Batteri är bra med kommer mest användas med sladd i väggen.
Blinkande lampor bör gå att stänga av om det finns då det verkligen inte behövs.

Finns det någon som kan ge ljud morsvarande det jag har idag?
Vilken är bäst?
Du kommer ju förmodligen inte få samma ljud som du har i dina dagens högtalare. Finns det inte en blåtandsmodul du kan köpa till din förstärkare? Jag köpte en till min Yamaha-förstärkare och kan med det köra riktigt bra HiFi i mina Dali-högtalare.
Citera
2026-09-22, 14:18
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Jag fyndade en JBL PartyBox 110 för 1500 spänn på rea för något år sen. Rätt bra drag och batteritid i den. Helt klart nöjd.

Köp deras värsting kanske?
Har tittat lite på JBL Partybox Ultimate. Frågan är om det är värt pengarna.
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Kan man lägga 12lax så skall man köpa bose s1 efterföljare

QSC CB10 9099kr
https://www.thomann.se/qsc_cb10.htm

EV Everse 8 8299kr

Det här är proffsföretagen som kan ljud, QSC,, Electro-voice

Och det handlar inte bara om ljud utan kunskaper om transport och tålighet.

Jag har den första bose så onödigt byta upp mig. Men visst är man frestad. Men för få jobb för att motivera.

Qsc cb10 är bäst om du lever på att spela musik på barer och klubbar.

Men nördarna på ett hifi-forum har säkert andra preferenser.
Säkert bra grejer men de blir väl lite mer PA?

Citat:
Ursprungligen postat av Kalle-i-KBA
Du kommer ju förmodligen inte få samma ljud som du har i dina dagens högtalare. Finns det inte en blåtandsmodul du kan köpa till din förstärkare? Jag köpte en till min Yamaha-förstärkare och kan med det köra riktigt bra HiFi i mina Dali-högtalare.
Högtalarna behöver renoveras och kommer nog att säljas, och förstärkaren är gammal. Men det är jäkligt bra högtalare.
Men tror något flyttbart kommer att ha sina fördelar också.
(Kör Dali till tvn, 7.1)
Citera
2026-09-22, 15:02
Medlem
Instämmer tidigare talare. Mina tankar på högtalare som har Bluetooth och möjlighet till batteridrift:

eller
https://www.thomann.se/ev_everse_12.ht

Japp, det är PA. Men bra PA låter bra, och är dessutom gjort för att spela högt timme ut och timme in. Köp en till att börja med, vill du kan lägga till en till senare (de fattar det här med vänster och höger kanal)

Lägger du sen till en subwoofer (kan göras senare) så kan du spela så att rutorna i garagets fönster hoppar ut.
Senast redigerad av ArundoDonax 2026-09-22 kl. 15:11.
Citera
2026-09-22, 20:52
Medlem
Citat:
Visste inte vad den kostade innan men ja, 17 lax är ju lite saftigt. Den verkar få bra recensioner iaf.
Citera
2026-09-23, 09:51
Medlem
Citat:

Mycket tveksam här. Det här är en grej som säljs för att "lura tonåringarna". Det är en halvhyfsad mojäng som fått lite smink i form av blinkande lampor. Även om jag lusläser finns det inga tekniska data värda något. Just den har inte batteridrift som jag uppfattade som ett krav. Riktig utrustning berättar om max ljudvolym -- luringutrustning håller tyst om det.

Men, om det är vad du letar efter och du blir nöjd -- vem är jag att hindra dig?
Citera
2026-09-25, 12:10
Medlem
bonobonos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dundersnyting
Visste inte vad den kostade innan men ja, 17 lax är ju lite saftigt. Den verkar få bra recensioner iaf.

Skulle gissa att den går att hitta för ca 10-11 på Black Friday, men det är mycket pengar. Då ska man veta att det är vad man söker.
Citat:
Ursprungligen postat av ArundoDonax
Mycket tveksam här. Det här är en grej som säljs för att "lura tonåringarna". Det är en halvhyfsad mojäng som fått lite smink i form av blinkande lampor. Även om jag lusläser finns det inga tekniska data värda något. Just den har inte batteridrift som jag uppfattade som ett krav. Riktig utrustning berättar om max ljudvolym -- luringutrustning håller tyst om det.

Men, om det är vad du letar efter och du blir nöjd -- vem är jag att hindra dig?
Det mesta man läser om den (och liknande) är bra recensioner, även på Youtube. Men man skulle vilja se jämförelser mot annat. Att den låter högt säger inte så mycket.
Och just det med blinkande lampor är ju inget jag behöver utan känns lite löjligt för en gubbe som mig (stör mig även på färger från dator, tangentbort osv, känns fjortis).
Men, det verkar inte finnas så jättemycket att jämföra med som går på hjul och är lätta att flytta med BT osv.
Batteri är inget krav. Jag ska inte ut i skogen och spela så kommer använda kabel.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in