Efter säkerhetsuppdateringen som motorola skickade ut för en månad sen har telefonen blivit märkbart långsammare :/ så kanske måste krypa till korset och köpa en ny men det är inte bråttom, om jag köper nytt så blir det black friday eller mellandagsrean men till dess tänkte jag kolla runt lite och börjar med minne.
Min förra telefon hade 4GB ram och hade konstant problem med appar som laddades ur i bakgrunden, såpass att spel kunde stänga ned när reklam visades

för ett par år sen bytte jag från moto g50 med 4GB ram till g84 som har 12GB ram och första året kände jag mig som en kung, telefonen fixade allt men sen har telefonen succesivt blivit långsammare.
Som dom flesta vet så är det kris i branshen, priset på både lagring och ram har gått upp, läste att inköpskostnaden för tillverkning av en budgettelefon kan ha ökat med över 40% och krisen lär pågå ett bra tag till, för 1½ månad sen kunde man läsa hur dom 3 stora redan hade sålt hela 2027 års produktion, kineserna har kommit starkt på sistone men ännu oklart vilken skillnad dom kommer göra, talas nu om att vi kanske ser en återgång till det normala först 2030.
Så funderar på om 12GB ram verkligen är nödvändigt, kan 8GB räcka? eller kan det leda till att appar laddas ur för att frigöra minne? så tänkte försöka kolla hur mycket minne som används till vardags, finns det nåt enkelt sätt att hålla koll på hur mycket ram man använder med android? kanske rentav kan loggas?
/A.A