2026-09-19, 23:37
Medlem
BombaySaphires avatar
Citat:
Sverigedemokraten Kent Ekeroth har blivit polisanmäld för hets mot folkgrupp efter sitt uppmärksammade uttalande i P4 Dalarna.

Det var i en direktsänd intervju i P4 Dalarna i måndags som Ekeroth bland annat kallade väljare "röstboskap från utlandet".

Nu har en lokalpolitiker från ett annat parti i Västsverige polisanmält Ekeroth.

Citat:
Att Kent Ekeroth (SD) kallar väljare för "röstboskap från utlandet" i en intervju i P4 Dalarna har fått stor uppmärksamhet. Och det är ett problematiskt uttryck, tycker Zeth Isaksson, statsvetare vid Stockholms universitet.

Han beskriver Ekeroths uttalanden om invandrare som antidemokratiska. Enligt Isaksson är det i en demokrati viktigt att alla deltar i val.

”Det är ett avhumaniserande sätt att se på en väljargrupp som är medborgare som alla andra”, säger han om uttrycket röstboskap.

Rätt eller fel att polisanmäla Ekeroth?
Är det hets mot folkgrupp att säga ”röstboskap”?

https://www.sverigesradio.se/artikel/kent-ekeroth-sd-polisanmald-efter-intervju-i-p4-dalarna

https://www.sverigesradio.se/artikel/statsvetaren-om-kent-ekeroths-intervju-i-p4-dalarna

Hela intervjun med Ekeroth:

https://www.sverigesradio.se/artikel/har-ar-hela-p4-dalarnas-intervju-med-kent-ekeroth-sd
Senast redigerad av BombaySaphire 2026-09-19 kl. 23:41.
Citera
2026-09-19, 23:42
Medlem
MrSwedeGliderRunts avatar
Nej det är inte hets mot folkgrupp att kalla en grupp, som är 5e kolonnare och som illegalt invandrat, lurat til lsig svensk välfärd på svenska skattebetalares bekostnad, ett gigantiskt bedrägeri staten låtit pågå... för valboskap, när de till 80-95% röstar på S ovh V bara för Imamen sagt åt dem att göra så.

Dessa människor har 0 lojalitet til lsvenska folket som blivit lurade, eller till landet Sverige.
Citera
2026-09-20, 00:07
Moderator
Chantres avatar
Utöver min avhandling har jag forskat kring Sverigedemokraternas framväxt, framför allt inom ramen för stad- och landpolarisering.

https://www.su.se/profiles/z/zeis8962

Någon som vet vad brottsrubriceringen är?
Citera
2026-09-20, 00:36
Medlem
lakritcs avatar
Ska inte påstå att jag är jurist, men blir nog svårt att knyta uttalandet till en viss grupp vilket lagen troligen kräver.
Citera
2026-09-20, 01:04
Medlem
franges avatar
Att en tomte med stjärtvärk från något vänsterparti anmält honom betyder ingenting. Jag kan också polisanmäla Magdalena Andersson för hets mot folkgrupp för vad hon åt till frukost idag, eller för att hon hade en ful klänning på sig under valvakan - den anmälan kommer likt förbannat bara landa i det runda arkivet ändå. Precis som den här lär göra.

Frågan är - kommer jag hamna på nyheterna om jag anmäler henne för HMF?
Citera
2026-09-20, 10:26
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Det låter inte som han pekar ut någon särskilt etnicitet? Är invandrare från olika länder verkligen en folkgrupp?
Citera
2026-09-20, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Ska inte påstå att jag är jurist, men blir nog svårt att knyta uttalandet till en viss grupp vilket lagen troligen kräver.
Kan inte "från utlandet" räcka som grupp? Om han sa så. Ingen säger väl att alla som röstar på vänstern är boskap, om de har tillräckligt svensk härstamning.
Citera
2026-09-20, 11:53
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Kan inte "från utlandet" räcka som grupp? Om han sa så. Ingen säger väl att alla som röstar på vänstern är boskap, om de har tillräckligt svensk härstamning.
Möjligen, men "röstboskap från utlandet" är egentligen ingen hets utan som professorn säger snarare ett avsteg från demokratiska principer.
Senast redigerad av lakritc 2026-09-20 kl. 11:57.
Citera
2026-09-20, 12:38
Medlem
Tycker det rimmar bra med tanke på att det delades ut färdigikryssade valsedlar till denna väljargrupp.

Sen är det väl inte så lämpligt att kalla människor för boskap.
Citera
2026-09-20, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lavande
Tycker det rimmar bra med tanke på att det delades ut färdigikryssade valsedlar till denna väljargrupp.

Sen är det väl inte så lämpligt att kalla människor för boskap.
Helt rätt. Sådana uttalanden gör att man kan tänka sig att rösta på SD.
Citera
2026-09-20, 13:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
Möjligen, men "röstboskap från utlandet" är egentligen ingen hets utan som professorn säger snarare ett avsteg från demokratiska principer.
Att väljare som fötts i utlandet är boskap låter hetsande.
Citera
2026-09-20, 15:12
Medlem
lakritcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IngridBe
Att väljare som fötts i utlandet är boskap låter hetsande.
Det har inte sagts att de är boskap för att de är från utlandet.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in