2026-09-19, 22:16
Medlem
barkeepers avatar
Köpte en SKX009 för 22-23 år sedan när jag bodde utomlands. Beställde den på nätet från Singapore, och fick hem den i en plastpåse utan papper eller låda. Jubilee-bandet satt på den.

(Det här var innan jag hade varken intresse , tid eller råd att fokusera på klockor, och var rätt naiv)

Betalade runt 3000 kronor för den vill jag minnas.

Var nöjd, använde klockan varje dag, rätt oförsiktigt och hårt. Gav den en rejäl repa efter ett par års användande, då hamnade den i en låda och blev bortglömd.

Nu, 20 år senare grävde jag fram den igen, för att kolla om den är äkta eller fake. Den fungerar fortfarande helt perfekt, och jag (som inte kan så mycket om det hela) började grotta ner mig i olika videos på YouTube för att se om jag kan hitta något som pekar på att den är fake. Men jag hittar inget alls som tyder på det, förutom att eventuellt är kanske triangeln runt lume-pipen inte helt rätt där det röda på höger sida går över i metallfärgen i triangeln, men den har fått så mycket smällar och repor att det är svårt att se.

Allt annat ser ”rätt” ut. Markeringarna, självlysande fälten, fasningen runt dag/datum fältet, tsunamin på boetten, numren, ja allt.

Men med tanke på hur jag köpte den och hur den levererades kan det ju onekligen vara så att den är fake.

Hade tänkt byta glas på den, och börja använda den igen. För mig har den ju en del sentimentalt värde även om den inte är äkta, plus att den verkar vara av bra kvalitet helt klart.

Finns det något definitivt sätt att kolla om den är äkta? Öppna upp och kolla inuti?
Citera
2026-09-19, 22:35
Medlem
pn222jws avatar
Intressant historia. Att be en urmakare öppna den är väl enklast. Sen är det ju inte en Rolex eller Cartier - att göra en mycket skicklig förfalskning för en mindre summa - 3000 kronor - borde vara tidskrävande.
Citera
2026-09-19, 23:02
Medlem
FarliKorvs avatar
Ja öppna upp den, ta en bild på den så kan jag/vi berätta hur.
Citera
2026-09-19, 23:38
Medlem
Det bör väl finnas ett referensnummer och serienummer på boettlocket,
samt urverkstypen på urtavlan.

Seiko har tabeller på nätet så man kan jämföra att det stämmer (hänger ihop).

Lättast är att öppna den och även jämföra urverkets siffror och märkning,
om din klocka är så pass gammal bör det vara "caliber 7S26" med eventuella
bokstäver efter modellnummer.
Citera
2026-09-20, 15:03
Medlem
barkeepers avatar
Ja den har märkning som påstår att det är ett 7S26 urverk i den, och enligt vad jag lyckats söka fram på serienumret är den tillverkad 2005. Allt verkar ju stämma, men samtidigt är det något som känns konstigt ju mer jag tänker på hur jag köpte den.

Kan det vara så att någon på fabriken i Malaysia eller Singapore (?) stulit den och smugglat ut för att sälja, och att det är därför den inte kom i låda?

Oavsett, ska öppna upp den och fota lite.

https://postimg.cc/gallery/6K8LPJq

Här är en bild till att börja med
Senast redigerad av barkeeper 2026-09-20 kl. 15:11.
Citera
2026-09-20, 15:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av barkeeper

Oavsett, ska öppna upp den och fota lite.
det är väldigt vanligt att fabriker i östasien som tillverkar märkesvaror tillverkar the real deal på dagtid och sen har dom ett kvällsskift som gör piratkopior. läste en artikel om modehuset Burberry där dom hade varit där flera gånger och inspekterat de två fabrikerna som fanns och de var helt utan anmärkning, men senare kröp det fram att deras kinesiske partner hade byggt en tredje fabrik i hemligthet som han körde svart
Citera
2026-09-20, 15:15
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WeirdRaccoon
det är väldigt vanligt att fabriker i östasien som tillverkar märkesvaror tillverkar the real deal på dagtid och sen har dom ett kvällsskift som gör piratkopior. läste en artikel om modehuset Burberry där dom hade varit där flera gånger och inspekterat de två fabrikerna som fanns och de var helt utan anmärkning, men senare kröp det fram att deras kinesiske partner hade byggt en tredje fabrik i hemligthet som han körde svart

Och då väcks tanken hos mig lite, vad betalar man extra för?
Citera
2026-09-20, 15:47
Medlem
barkeepers avatar
https://postimg.cc/t1SZH5Xc

https://postimg.cc/N5j0QXnt

Sådär.

Jag tycker det ser rätt bra ut, men behöver någon med mer kunskap som hjälper mig
Citera
2026-09-20, 17:26
Medlem
Straminskys avatar
jag gjorde det lite enkelt för mig genom att helt enkelt fråga google ai:

AI-översikt Nej, att klockan levererades i en plastpåse utan kartong och papper betyder inte att den är en kopia. För 20 år sedan (runt 2006) var detta i själva verket det absolut vanligaste sättet som Seiko SKX009 och dess syskonmodell SKX007 såldes på via den så kallade gråmarknaden från exportnav som Singapore

- Gråmarknadsimport: Stora nätbutiker i Singapore (som exempelvis legendariska Skywatches eller CreationWatches) köpte upp klockor i enorma partier direkt från fabrikerna

- Frakt- och tulloptimering: För att spara på fraktkostnader och hålla priserna nere skeppades klockorna utan de tunga originalboxarna. Klockorna packades i enkla bubbelplastpåsar eller blåa Seiko-plastfickor. Boxar och fysiska manualer såldes ofta som tillval för några extra dollar.
Citera
2026-09-20, 18:10
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky

AI-översikt Nej, att klockan levererades i en plastpåse utan kartong och papper betyder inte att den är en kopia. För 20 år sedan (runt 2006) var detta i själva verket det absolut vanligaste sättet som Seiko SKX009 och dess syskonmodell SKX007 såldes på via den så kallade gråmarknaden från exportnav som Singapore

- Gråmarknadsimport: Stora nätbutiker i Singapore (som exempelvis legendariska Skywatches eller CreationWatches) köpte upp klockor i enorma partier direkt från fabrikerna

- Frakt- och tulloptimering: För att spara på fraktkostnader och hålla priserna nere skeppades klockorna utan de tunga originalboxarna. Klockorna packades i enkla bubbelplastpåsar eller blåa Seiko-plastfickor. Boxar och fysiska manualer såldes ofta som tillval för några extra dollar.

Antagligen så , men kan ju även vara fulmonterat men original.

I sverige var det väl nån anställd som snattade delar till motorsågar från jobbet - skruva ihop hemma o nasa ut dom på nätet 🤣

O det är ju lika bra som original
Citera
2026-09-20, 19:14
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FarliKorv
Ja öppna upp den, ta en bild på den så kan jag/vi berätta hur.

Tack, hjälp är välkommen
Citera
2026-09-20, 21:12
Medlem
barkeepers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Straminsky

Tackar.

Summa summarum verkar den med andra ord vara äkta. Kul!

Då ska jag fundera på hur man ska renovera den. Försiktigt, och nära originalet, eller modda lite…
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in