2026-09-19, 21:43
Medlem
Lyzzas avatar
Vetenskapens värld visade ett program om plast i vår vardag.

"Den syns inte för blotta ögat, men den finns där - plasten i våra kroppar. Forskare över hela världen har nu upptäckt hur dessa små partiklar tar sig in i alltifrån våra inre organ till bröstmjölk. Nu undersöker forskarvärlden hur det påverkar oss. Är Homo sapiens på väg att bli Homo plasticus?"

https://www.svtplay.se/video/ep3YMQW/plasten-i-vara-kroppar

Det där skrämde upp mig så mycket att jag gick ut i köket och kollade skåp o lådor.
Bar in allt och ställde upp på finbordet.

Blev ganska tomt i skåpen. Kvar blev emalj, trä, metall, porslin, glas och keramik.

Så fick det stå där och jag tänkte att nu vart jag duktig som plastbantade köket.

Så skulle jag käka. Plast och åter plast runt alla matvaror.

Började kika omkring mig och upptäcker att min vardag inte fungera utan plast. Det finns överallt.

Alla elprylar som kaffe/te kokare. Kylskåp/frys. Mickro ugnens plastlock vad ersätter man det med?

Regnrocken, mobilen, schampoflaskor.....

Hur lever man utan plast?

Är det ens möjligt?

Kolla själva vad ni tror att ni kan avstå. Eller inte.
Citera
2026-09-19, 21:53
Medlem
Jääähh, skit i det där och gläd dig över att du lever i detta ljusa, varma och lyckliga tidevarv där det finns plast, kärnkraft och fossila bränslen som låter dig få mat i överflöd, varma, ljusa och rymliga bostäder med hygieniska faciliteter som inte kungar och drottningar hade fram till tämligen nyligen, modern sjukvård och resor och livsmöjligheter som våra förfäder inte kunde drömma om.

För fy fan hur det var innan. Mycket farligare än några plastpartiklar någonsin varit.

Så fröjda dig. Gå ut på gatorna och berätta för dem du möter hur lycklig och glad du är över att plastpartiklar i kroppen.

Finns några hälsoeffekter är de små och diffusa.
Citera
2026-09-19, 22:12
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Perkulatorkaffe
Jääähh, skit i det där och gläd dig över att du lever i detta ljusa, varma och lyckliga tidevarv där det finns plast, kärnkraft och fossila bränslen som låter dig få mat i överflöd, varma, ljusa och rymliga bostäder med hygieniska faciliteter som inte kungar och drottningar hade fram till tämligen nyligen, modern sjukvård och resor och livsmöjligheter som våra förfäder inte kunde drömma om.

För fy fan hur det var innan. Mycket farligare än några plastpartiklar någonsin varit.

Så fröjda dig. Gå ut på gatorna och berätta för dem du möter hur lycklig och glad du är över att plastpartiklar i kroppen.

Finns några hälsoeffekter är de små och diffusa.

Jo visst är det så.

Men när plasten tar sig in i cellkärnorna som inte kan bryta ner det utan börjar angripa kroppen istället då blir det problem.
Nu är jag för gammal för att det ska göra någon skillnad men när mammor överför skiten till sin ofödda och sedan ger dem "klämmisar" - mat i plastpåsar då undrar man hur länge de kommer att leva problemfritt.
Citera
2026-09-19, 22:23
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza

"Den syns inte för blotta ögat, men den finns där - plasten i våra kroppar. Forskare över hela världen har nu upptäckt hur dessa små partiklar tar sig in i alltifrån våra inre organ till bröstmjölk. Nu undersöker forskarvärlden hur det påverkar oss. Är Homo sapiens på väg att bli Homo plasticus?"

Det där skrämde upp mig så mycket att jag gick ut i köket och kollade skåp o lådor.

Blev ganska tomt i skåpen. Kvar blev emalj, trä, metall, porslin, glas och keramik.

Så fick det stå där och jag tänkte att nu vart jag duktig som plastbantade köket.

Började kika omkring mig och upptäcker att min vardag inte fungera utan plast. Det finns överallt.

Alla elprylar som kaffe/te kokare. Kylskåp/frys. Mickro ugnens plastlock vad ersätter man det med?

Är det ens möjligt?

Plasten som människan sprider i naturen är en (av de få) saker jag oroar mig för.
Men det är som Du själv skriver omöjligt att plastsanera sitt hem.
Citera
2026-09-19, 22:54
Medlem
Lyzzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Plasten som människan sprider i naturen är en (av de få) saker jag oroar mig för.
Men det är som Du själv skriver omöjligt att plastsanera sitt hem.

El som håller för vår tid, i gammal tappning ( utan plast) skulle nog inte fungera. Brandrisken är väl stor.

https://www.fluxio.se/artiklar/12-historiska-elinstallationskablar.html
Citera
2026-09-19, 22:56
Medlem
Sunimods avatar
Det är lugnt.
Miljöpartiet vill satsa på mer vindkraftverk även då vi vet att de sprider mikro plast.
Och då bör vi vara lugna då de vet att det är säkert.
Miljöpartiet vet bäst.
Plast är bara bra.
Citera
2026-09-20, 08:42
Medlem
Det är inte plasten du ser som är farlig.
Det finns plast i det mesta. Typ alla dina kläder. Du andas dessutom in allt plastdamm som kommer från kläderna.
Det är plast inne i alla mjölkpaket och konserver
Soffan din är full med plaster.
Bilar går inte att tillverka utan plast.

Kemikalier o plast överallt. Till o med i ditt hushållspapper är det massa skit du får i dig.
Golvet du går på innehåller mest troligt en massa plast.
Rotorbladen i vindsnurror är plast. Man gräver dessutom ner dessa i marken utan att återvinna dem.

Men miljöpartiet stirrar sig blind på plastpåsar i mataffären.
Citera
2026-09-20, 09:09
Medlem
hippilis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyzza

Är det ens möjligt?

Glöm inte plastflaskor med skruvkork

Varje gång man skruvar av eller på korken då plasten i gängorna frigörs plast av friktion som man sedan får i sig när man dricker är större mängd än mikrons plastlock, kyl och frys.

Hur det är att sitta i en bil med alla plast detaljer i inredningen och plast detaljer i bilens ventilation vet jag inte, men ärligt så bryr jag mig inte om jag får i mig mer plast mina sista år i livet det går inte undvika
Citera
2026-09-21, 00:11
Medlem
Lyzzas avatar
Ja miljömupparna har nog förbisett att

"Ett genomsnittligt modern vindkraftverk innehåller mellan 500 och 1 400 liter olja, beroende på verkets storlek och effekt." Så miljövänligt är det.

Och plasten- eftersom det till och med hittats inne i potatis och frukt så undgår man det inte ens om man väljer att köpa mat direkt från bonden.

Enda sättet att inte få i sig mikroplaster är nog att åka 100 år tillbaka i tiden.

Då fanns det mejeriaffärer där man tog med sin egen mjölkkanna och köpte per liter. Slaktarens styckdetaljer fick man i papper. Torghandeln tog man i sin korg. Mesta maten var i glasburkar eller konserver eller naturell.

Så vi har det bra som slipper ränna omkring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in