2026-09-19, 19:57
Medlem
Jag har redan en riktigt bra laptop för min ljudproduktion när jag är ute och reser, och kan lunch-jobba lite om så önskas. Laptopen är dock ganska stor och tung.

För en annan uppgift behöver jag en surfplatta men den måste ha USB-portar och Windows. Jag vet inte hur det är med mobilt internet direkt på en bärbar enhet utöver telefon, men det jag ska göra kräver konstant internet och inte bara WiFi. Min plan var att ha ett OneCall kontakt abonnemang med fritt internet på en simpel liten smartphone och ha HotSpot till plattan, via USB. Men det jag gör kräver också mer inkopplat med USB.

Kanske jag tvingas köpa en superliten laptop ändå? Grejen är att jag behöver inget tangentbord alls, utan jag gör en rimligt enkel uppgift med extern USB-inkoppling utöver internet. Denna platta är bara till en enda uppgift och rätt fönster måste vara uppe hela tiden för blixtsnabb reaktion när jag får signal.

Allt annat jag gör, e-post, social media, nätbank etc görs från antingen iPhone eller PC hemma. Plattan ska vara på 12-15 h per dygn för en enda uppgift.

Kan köpa en begagnad också då detta är slit och släng, riktig arbetshäst.
Senast redigerad av TradingAthletic 2026-09-19 kl. 20:00.
Citera
2026-09-19, 20:01
Avslutad
Jag hade nog satsat på en liten begagnad Windows-laptop snarare än surfplatta i det här fallet. Du behöver ju ändå USB-anslutningar, konstant uppkoppling och att den ska stå och tugga 12–15 timmar om dagen. Då känns en liten företagslaptop mer som en riktig arbetshäst och du slipper krångla med hubbar och andra adaptrar.

Hotspot via USB från telefonen borde fungera fint för internet, men tänk på att telefonen och plattan/laptopen då ska vara igång och stabilt hela dagarna. För just den här typen av "en enda uppgift och inget annat"-användning hade jag personligen hellre köpt något billigt och robust begagnat än försökt få en surfplatta att passa in i kravbilden.
Citera
2026-09-19, 20:03
Avslutad
Tipsar om denna

https://www.inet.se/produkt/1980264/hp-elitebook-x360-830-g8-i5-16gb-256gb-refurbished-a-grade

https://www.inet.se/kategori/1323/refurbished-begagnad?sortColumn=price&sortDirection=asc
Citera
2026-09-19, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Valet2026
Jag hade nog satsat på en liten begagnad Windows-laptop snarare än surfplatta i det här fallet. Du behöver ju ändå USB-anslutningar, konstant uppkoppling och att den ska stå och tugga 12–15 timmar om dagen. Då känns en liten företagslaptop mer som en riktig arbetshäst och du slipper krångla med hubbar och andra adaptrar.

Hotspot via USB från telefonen borde fungera fint för internet, men tänk på att telefonen och plattan/laptopen då ska vara igång och stabilt hela dagarna. För just den här typen av "en enda uppgift och inget annat"-användning hade jag personligen hellre köpt något billigt och robust begagnat än försökt få en surfplatta att passa in i kravbilden.

Tack, stämmer säkert. Min laptop är så stor att det är löjligt egentligen så ska leta upp den minsta som finns.

Alla plattor är utan USB? Har aldrig ens sett på en platta i en butik, vet inget…
Citera
2026-09-19, 21:10
Medlem
Bara att jag vill inte behöva fälla upp och ner som på en laptop. Vill ha en synlig skärm konstant…
Citera
2026-09-19, 21:49
Medlem
Microsoft Surface Pro ?
Citera
2026-09-19, 21:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Microsoft Surface Pro ?

Kan vara något ja. Såg billiga plattor med Windows på AliExpress, under 1000 kr och de har såklart USB. Chansning på dessa ja, kanske inte håller så länge…

De hade faktiskt producerar Windows-tablets som är i storlek likt en VHS-kasett. Har inte sett på europeisk marknad…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in