2026-09-22, 07:45
Medlem
Ekonomiskt sett ska man nog inte hålla på o göra egna kryddor.

Storpack av de vanliga kryddorna är tillräckligt.

Det man får rikta in sig på är att göra finkryddor som man inte hittar i den vanliga kryddhyllan.

Jag gillar kryddor som ger lite röksmak och både t.ex chili och vitlök lämpar sig ypperligt att röka för att sedan göra krydda utav.
Eller när chilin marinerats i t.ex whiskey.

I min svamptork kan jag trycka in ca ett kilo chili och det blir inte mycket vikt kvar av den sen så ekonomiskt är det verkligen inte men vart hittar man rökt chili i pulverform till vettigt pris?
Citera
2026-09-22, 12:17
Medlem
kraftfoders avatar
Pepparot, (Armoracia rusticana)

Växer vilt här i Halland, höll på att glömma den totalt.
Helt gratis, i affär kan den kosta hundralappar per kilo om det sig illa.
Bara ta från landbacken, "rensa", lägga i påsar och frysa in.
Bra krydda till "allt" nästan. -Speciellt asiatiska rätter.

Pepparrot (Armoracia rusticana) är en flerårig ört som odlas för sin rot, vilken används som krydda. Roten har en pepparaktig smak, eftersom den innehåller senapsliknande ämnen. Som kulturväxt har pepparroten en lång historia, och odlingar av pepparrot är kända sedan medeltiden. I Sverige är Enköpings kommun (tidigare) och Fjärås distrikt (numera) kända för sin pepparrotsodling

Vid 1900-talets början etablerades odling i Fjärås socken och omgivande delar av norra Halland. Man tog på 1920-talet över från Enköping som producent av svensk pepparrot. Odlingen av pepparrot i Sverige bedrivs numera av cirka 110 odlare, på ungefär 100 hektar.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Pepparrot
Citera
Igår, 18:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av monsterstalker
Ekonomiskt sett ska man nog inte hålla på o göra egna kryddor.

Storpack av de vanliga kryddorna är tillräckligt.

Det man får rikta in sig på är att göra finkryddor som man inte hittar i den vanliga kryddhyllan.

Jag gillar kryddor som ger lite röksmak och både t.ex chili och vitlök lämpar sig ypperligt att röka för att sedan göra krydda utav.
Eller när chilin marinerats i t.ex whiskey.

I min svamptork kan jag trycka in ca ett kilo chili och det blir inte mycket vikt kvar av den sen så ekonomiskt är det verkligen inte men vart hittar man rökt chili i pulverform till vettigt pris?
Det går inte att förneka att egengjord mat smakar bäst, man vet man får i högre grad, hur det är odlat osv (inte för att det automatiskt innebär färre fel, men finns en viss lycka hursomhelst med att försöka)

Sett till vinst brukar det väl påstås att i ett köksträdgårdsland, så är bladgrönsaker mest värt i 💰. Men det kan säkert ändras fort, tex vid en kris så blir nog både potstis och jordärtskockor som guld.

Vill du ha vinst genom egenodlat så är det inte bara genom inmundigande du kan få 💰 från. Såg en på Facebook nyss som sålde frukterna från chiliplantor för 100 eller 150kr per 10st, och blev faktiskt sugen. Inte minst för att det skulle blivit billigare för mig än att köpa fröerna bara. Smaken på köpet s.a.s

Sen kan man ju tillreda sina egna grejjer med chilismak. Eller sälj enstaka frön dyrt. Då har du att göra ett tag, eller låt nån annan sköta leveranser och försäljning..

Eller donera något kg till en lokal korvmojja som lovar göra reklam för dina chiliplantor.

En poäng med att odla, om så bara för eget bruk, är också att lära sig. Det kvittar på vilken nivå man är, ett misslyckande behöver inte vara mer än en läxa, hur stort fel man än gör i princip. Kanske finns några undantag
Senast redigerad av Flumbengt Igår kl. 18:35.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in