2026-09-19, 17:54
Medlem
Vad skulle konsekvenserna bli ifall alla hade ett fast elpris?
Kanske är jag lycklig lottad som har 56 öre/Kwh?
Men om alla hade ett fast, lågt elpris ... Hur och på vilket sätt kan det påverka nuvarande situation, med kvartspriser och all annat svammel?
Citera
2026-09-19, 18:16
Avstängd
För leverantören, elbolaget eller du som kund?
Citera
2026-09-19, 19:52
Medlem
De skulle höja priserna kraftigt, även på redan bundna abonnemang, och ta höjd för framtida höjningar i spot priset. Annars sitter elbolagen där med grisen i säcken och tvingas subventionera elen tills de går i konkurs. Enda sättet att spara pengar idag lär vara att ta 15 minuters pris och skaffa batterier som du sedan laddar när det är billigt.
Citera
2026-09-19, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tosstenpoposten
För leverantören, elbolaget eller du som kund?
Ja, inte mig som specifik fastpriskund kanske, men de övriga? Kan det även drabba mig under pågående avtalstid? Vad gäller? Kan leverantören och elbolaget "köra över mig"? Som jag ser det har jag ett billigt avtal med "låga" överföringskostnader ...
Men vad påverkas om alla skulle ha ett fast pris? Fluktuationen kanske stabiliseras? Varför betala vansinniga summor för elen?
Citera
2026-09-19, 20:08
Medlem
För samtliga ... om möjligt spalta upp var och ett med för- och nackdelar.
Citera
2026-09-19, 20:10
Medlem
56 öre/kwh, bor du i elområde 1? Kan väl inte finnas några som har kvar de gamla fasta priserna längre?

Vi hade ett fast lågt avtal fram till kanske tre år sedan och sen gick jag över till Tibber. Av de man pratat med känns vi som några av de sista.
Citera
2026-09-19, 20:21
Medlem
Norrbagg79s avatar
I Norge kan man få avtal om "norgespris" på 50 öre/kw.
Staten får in lite mindre pengar, men bra för kunden.
Vattenfall borde väl ha råd med det som nästan fördubblade sin vinst 24-25.
Senast redigerad av Norrbagg79 2026-09-19 kl. 20:31.
Citera
2026-09-19, 20:31
Medlem
53,42 öre per Kwh, inkluderar även 1 öre/kWh elcertifikat? Kunde inte lägga in en bild på fakturan ... ifall du vill se den, meddela mig.
Citera
2026-09-19, 20:48
Medlem
Tror och hoppas att mitt nuvarande avtal sträcker sig över 1-2 år till. Har inte kollat ...
Senaste räkningen: 342Kwh ... 268:-
Men så betalar jag ju en månadsavgift på 40:-, det känns ju lite mycket jämförelsevis?
Beräknad årsförbrukning: 11.900 Kwh ...
Min lycka? Var/är att jag bestämde mig för en fastprislösning för ett par år sedan ...
Frågan från start var att: gynnar detta fastpriskunder? Gynnar detta beslut övriga elabonnenter?
Svar finns, men vill ha fler synpunkter ...
Citera
2026-09-19, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
De skulle höja priserna kraftigt, även på redan bundna abonnemang, och ta höjd för framtida höjningar i spot priset. Annars sitter elbolagen där med grisen i säcken och tvingas subventionera elen tills de går i konkurs. Enda sättet att spara pengar idag lär vara att ta 15 minuters pris och skaffa batterier som du sedan laddar när det är billigt.

Varför de? De tjänste ju redan som det är mer på bundna abonnemang efter de priser som är idag, då de redan är prissatta baserat på osäkerheter i elpriset

Om alla binder tjänst de mer pengar utan att behöva göra ett skit mer än att tacka och ta emot.

Men absolut är ett batteri en bra idé
Citera
2026-09-19, 23:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Invalid-format
53,42 öre per Kwh, inkluderar även 1 öre/kWh elcertifikat? Kunde inte lägga in en bild på fakturan ... ifall du vill se den, meddela mig.

Ok e det inkl överföring+skatt+moms?
Juste trodde inte det…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in