2026-09-19, 13:04
Medlem
MissStabil90s avatar
Vad är det för märklig trend inom svensk journalistik att varenda människa som råkar förekomma i en nyhetsartikel tydligen måste skicka in en selfie?

Läser den här artikeln om en 11-årig flicka som fått svåra brännskador av en squishy:

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/j0MnWw/elinor-11-fick-svara-brannskador-av-squishy

Allvarlig händelse. Bilder på brännskadorna – relevant. Bild på leksaken – relevant. Information om vad som hänt och hur produkten fungerar – relevant.

Och så mitt i allt: PANG. En helt vanlig selfie på mamman.

Varför?

Vad tillför den journalistiskt? Behöver jag veta hur mamman ser ut för att förstå att hennes dotter har bränt sig? Sitter journalisten och avslutar intervjun med: ”Tack så mycket, och du kan inte skicka över en snygg selfie på dig själv också?”

Det här är långt ifrån första gången man ser det. Någon blir lurad på Blocket – selfie. Någons unge råkar illa ut – selfie. Någon är förbannad på kommunen – selfie. Någons paket kom inte fram – ställ dig framför kameran och se bekymrad ut.

Har svensk kvällspress fått för sig att vi inte längre klarar av att läsa en artikel utan att samtidigt få se ansiktet på varenda människa som citeras?

Är det redaktionerna som aktivt ber om dessa bilder eftersom ansikten genererar mer engagemang, eller är det människor själva som gärna skickar med ett litet pressfoto när de kontaktar tidningen?

När och varför blev ”här är personen som tycker något” en obligatorisk del av svensk nyhetsjournalistik?
Citera
2026-09-19, 13:07
Medlem
XX-Ambars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MissStabil90
Vad är det för märklig trend inom svensk journalistik att varenda människa som råkar förekomma i en nyhetsartikel tydligen måste skicka in en selfie?

Allvarlig händelse. Bilder på brännskadorna – relevant. Bild på leksaken – relevant. Information om vad som hänt och hur produkten fungerar – relevant.

Och så mitt i allt: PANG. En helt vanlig selfie på mamman.

Varför?
Vore mamman väldigt vacker så kan det ju ge en frisk fläkt i den dystopiska vardagen som flertalet av oss lever i. Men är hon en medioker WT slyna med fula tatueringar så får det ju omvänd effekt.
Citera
2026-09-19, 13:10
Medlem
MissStabil90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
Vore mamman väldigt vacker så kan det ju ge en frisk fläkt i den dystopiska vardagen som flertalet av oss lever i. Men är hon en medioker WT slyna med fula tatueringar så får det ju omvänd effekt.

Tatueringar vet jag inte, inget jag noterat. Men wt är hon ju uppenbarligen av något slag. Ingen frisk fläkt alls här. Och oavsett, snygg eller inte, selfie hör inte hemma i en seriös artikel
Citera
2026-09-19, 13:17
Medlem
triptykens avatar
Det finns ju en journalistisk sed att man tar allas namn, gärna ålder, och försöker få in så många som möjligt på bild. Det är ju vanligare i mindre lokaltidningar men det har en verklig tanke bakom sig. Om alla som är med i tidningen med bild, deras vänner och familj, köper tidningen för att läsa och se fotot, så har man i alla fall sålt en samling lösnummer.

Selfies är väl för att man inte har råd att skicka ut nån, så man tar intervjun på telefon, och ber dom ta en selfie.
Citera
2026-09-20, 16:34
Medlem
HBTKuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Det finns ju en journalistisk sed att man tar allas namn, gärna ålder, och försöker få in så många som möjligt på bild. Det är ju vanligare i mindre lokaltidningar men det har en verklig tanke bakom sig. Om alla som är med i tidningen med bild, deras vänner och familj, köper tidningen för att läsa och se fotot, så har man i alla fall sålt en samling lösnummer.

Selfies är väl för att man inte har råd att skicka ut nån, så man tar intervjun på telefon, och ber dom ta en selfie.
Nog är det så. Lik förbannat är det ett oskick. Behöver jag se en till "snyggselfie" i tidningen biter jag av mig handen.

Ännu värre är folk som skickar CV:n eller har bilder på sin jobbmail som är så kallade snyggselfies. Sen när man ser personen i verkligheten ser det ut som en helt annan person.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in