2026-09-19, 11:25
Medlem
Hej, jag har under de senaste 2 veckorna upplevt något som är lite obehagligt. Och det har stark anknytning till riksdagsvalet. Min utgångspunkt var att skapa en egen politisk uppfattning, och jag märkte hur mina åsikter blev mer avvikande/extrema.

I början av min research läste jag eller lyssnade på legitima informationskällor såsom SvD och andra aktörer. Genom att faktiskt fundera över vad som var mina kärnfrågor kom jag faktiskt fram till ett val. Det som hände sen gör mig däremot lite orolig. Jag är Gen Z och en stor del av min tid använder jag på sociala medier. Allt eftersom ploppar det upp massvis med inlägg om politik inför valet. Informationen var från en början ganska neutral och respektfull. Men den eskalerade ganska fort till någon av ytterkanterna.

Jag hade redan gjort mitt val inför valdagen, så gick och röstade på det och känns väl okej. Dagarna efter valet däremot var katastrof. Jag sög in mig massvis rentav hatisk information från mina sociala kanaler och blev nästan övertygad av att 1 av 2 svenska medborgare är dumma i huvudet. På samma sätt tänker säkert även de på andra ytterkanten, då informationen som visades för mig enbart visade upp bristerna på en av sidorna. Jag är dessutom helt övertygad om att flera vanliga människor har tagit del av sådan här hatisk information, för upplever att det sociala klimatet har blivit hårdare.

I själva verket tror jag inte att de flesta medborgarna har politiska värderingar som någon av ytterkanterna. Jag menar, det går emot mycket av vår svenska identitet och är skadligt mot vår demokrati. Och till följd av att svenska medborgare manipuleras på det här sättet så ser det inte ut som att några av partierna kan bilda en stabil regering. Idag när jag öppnade mina sociala medier så fanns inga flera politiska inlägg, och mitt flöde var återställt till vad det hade varit tidigare i stora drag.

Vem eller vilka kan det vara som ligger bakom det här hotet mot Sverige? För uppenbarligen är det något som petar i våra informationskanaler, och detta med syfte att försvaga vår demokrati och minska barnafödsel. För det är också en viktig detalj; i många falla är det kvinnor och män som styrs åt motsatta håll.

Jag hoppas innerligt att våra politiker ser på detta med stort allvar och beslutar omval snabbt. Jag bryr mig inte längre vilket block som vinner. Jag vill bara att en av sidorna ska bilda majoritet.
Citera
2026-09-19, 11:38
Medlem
mikaelss avatar
Om du inte klarar källkritik och eget tänkande på sociala medier kanske du inte borde använda sociala medier.

Tro det eller ej, men du behöver inte bry dig om vad en random idiot säger på TikTok.
Citera
2026-09-19, 12:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels
Om du inte klarar källkritik och eget tänkande på sociala medier kanske du inte borde använda sociala medier.

Tro det eller ej, men du behöver inte bry dig om vad en random idiot säger på TikTok.

Det där börjar bli mer och mer sant.
Certifieringar för att man kan hantera källkritik & grundläggande analys kanske borde vara ett krav inför att få gå kurser & i skolan så folk blir rustade för vad dom ser på social media & internet.
Citera
2026-09-19, 12:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mikaels

Problemet anser jag är att folket helt enkelt inte är tillräckligt smarta för att inte påverkas.
Dvs även om de inte håller med så nappar de på trollet istället för att bara gå vidare.

Har mycket med människans ego att göra, lite Dunning kruger effekt
Citera
2026-09-19, 14:10
Medlem
Barentss avatar
TS har blivit lurad av valet, att politik är viktigt för svensson. Det stämmer inte. Svensson har ett liv med jobb och dagishämtning och valet betar man av på några timmar vart fjärde år.

TS kan uppsöka någon youtube-kanal för att lugna själen. Själv rekommenderar jag livsfilosofin stoicism. Den går ut på att man inte ska gå igång på saker som man inte kan påverka, t.ex vad andra röstar på. man ska fokusera sitt liv på saker som man själv rår över, för att få ett lugnt liv. Det fungerar utmärkt.
Citera
2026-09-19, 15:12
Moderator
Schlesiens avatar
Egen upplevelse är inte OB.

Vi prövar trådstarten mot KoAT.

Organiserad brottslighet --> Konspirationer och alternativa teorier

/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto