2026-09-19, 09:08
Medlem
Riksreptilens avatar
Det är fattigt i Norges miljöoptimala trafik?

https://www.nrk.no/artikkel/disse-avgangene-er-innstilt-i-helgen-1528188
" 250 togavganger er innstilt lørdag og søndag som følge av lokførerstreiken, opplyser Vy på sine nettsider

Bakgrunnen for streiken er at lokførerne i Vy krever samme lønn som ansatte på Flytoget etter at de to selskapene ble slått sammen.
Citera
2026-09-19, 10:14
Medlem
Norge har väl redan världens sämsta järnvägssystem som det är med inställda eller försenade avgångar som mer regel än undantag, så jag kan inte tänka mig att det gör någon större skillnad.
Citera
2026-09-19, 14:06
Medlem
CtrlAltDelThiss avatar
Risk att det sprider sig?
Citera
2026-09-19, 14:30
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis
Vy misskött nattåg och ev lite annan trafik i Sverige för några år sedan så har bara kvar Oslo - Göteborg som påverkar svenskar numera.??
Citera
2026-09-19, 14:57
Moderator
Neksnors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riksreptilen
Vy misskött nattåg och ev lite annan trafik i Sverige för några år sedan så har bara kvar Oslo - Göteborg som påverkar svenskar numera.??
Göteborg - Oslo tror jag handlar om 2-3 tåg om dagen. Att de planerat (antar jag) ställs in under en helg är inget större problem. Någon kreativ jävel har antagligen laddat upp med lite bussar. Tåget kan även användas av Västtrafikresenärer Göteborg - Trollhättan, men inte heller där är det ett problem.
Citera
2026-09-19, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CtrlAltDelThis

Till Sverige? Nej, svenska fackföreningar har ingen rätt till sympatiåtgärder för fack i andra länder. Avtalsrörelsen för den svenska järnvägen sker under våren 2027, då får vi se om det blir aktuellt med strejk även här.
Citera
2026-09-19, 20:19
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Arbetsliv och arbetsmarknad --> Sverige, Norden och Baltikum
/Moderator
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem