Citat:
Ursprungligen postat av
Västkustskt
Finns det nån kinesisk lokal ai som man lätt kan installera?
Skicka den här frågan till ChatGPT eller Google:
Mitt grafikminne är på X GB VRAM och mitt datorminne är på Y GB RAM: Vilka språkmodeller (LLMs) kan jag köra lokalt på min dator?
En av de absolut bästa öppna modellerna just nu är Qwen 3.8 Flash Next 125B som jag även själv kör lokalt. Den är betydligt intelligentare än många av de tidigare mindre dense-modellerna som kan köras på konsumenthårdvara och antas vara en preview på den framtida Qwen 4.0-familjen.
Många gillar också Qwen 3.6 35B men det finns en hel uppsjö öppna modeller från både USA, Europa och Kina.
Qwen kan fortfarande vara dålig på svenska och de som håller på med språk brukar gilla Gemma4 som är Googles lokala språkmodell.
Det finns också ocensurerade varianter av alla modeller och dessa kallas "heretic", "uncensored" och "abliteraded". Fråga AI vad som skiljer dem åt.
De flesta kör numera sina språkmodeller med hjälp av Unsloth Desktop eller LM Studio och det är extremt enkelt att installera nya modeller att testa.
De som föredrar kommandoraden kör ofta Ollama. Alla dessa använder llama.cpp under huven vilket är det optimala programmet om du är en riktig datornörd som kräver total kontroll och gillar att tweaka inställningar.
Alla öppna modeller läggs upp på Huggingface och de kan oftast laddas ner automatiskt.
För nybörjare så rekommenderar jag Unsloth Desktop eftersom den är enkel att komma igång med och klarar att köra de nya MoE-språkmodellerna på ett effektivt sätt vilket gör att du även kan köra de stora intelligentare modellerna på billigare grafikkort med mindre VRAM.
I Unsloth så går du in under "Model Hub" och söker efter den språkmodell som du blev rekommenderad. Välj din rekommenderade "kvantisering" och tryck "Download".
Sedan är det bara att börja chatta med modellen.
För bild- och video-generering så använder de flesta ComfyUI. Det finns färdiga arbetsflöden att ladda ner där du bara behöver lägga in en referensbild, skriva vad som ska ändras och trycka på "Run".
Qwen har även Qwen-VL för att generera bilder och det är fortfarande den bästa öppna modellen för att behålla liknelsen på personers utseende. Det finns också Krea 2. För att generera video så tillhör WAN och MiniMax H3 de bättre modellerna.
Med ComfyUI kan det vara fler extra steg där du själv behöver ladda ner rätt filer från Huggingface men det har blivit mycket enklare att komma igång med lokalt AI än vad det var förr.