2026-09-19, 03:42
Medlem
Charles-Lyntons avatar
https://www.norrlandspartiet.se/

Citat:
För sjukvård nära människor - Vård är en mänsklig rättighet även i Norrland.
För jobb, trygghet och välfärd i hela Sverige.
För rättvis elprissättning - Inga Skånepriser i norr.
För att mer av värdet från Norrlands naturresurser ska stanna i Norrland.
För regionalt självstyre - Som Skottland och Åland.

Låter det som aptitliga politiska förslag?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/norrlandspartiet-kallar-till-presskonferens-svt-ar-pa-plats

Citat:
Fyra dagar efter valet bröt Norrlandspartiet till slut tystnaden.
Under torsdagens presskonferens jämförde man sig med Armand Duplantis och citerade både Nelson Mandela och Olof Palme.

Valet är räknat och klart och nu börjar den politiska vardagen.

Norrlandspartiet tog sig in alla kommuner i länet och fick dessutom sex platser i regionfullmäktige.

I Kramfors chockade partiet alla genom att få 25 procent av rösterna, och Enligt Peyman Vahedi, som är första namnet i Kramfors, har både Centerpartiet och Moderaterna visat intresse att samarbeta med Norrlandspartiet.
Det kan innebära att partiet får sin första kommunstyrelseordförande.
Citera
2026-09-19, 07:35
Medlem
Gammal.Trolldoms avatar
Spontant så låter det fint som smör. Jag har länge velat ha ett autonomt Norrland.
Citera
2026-09-19, 07:36
Medlem
stilichos avatar
Av trådstarten att döma verkar det mest vara nationella frågor man intresserar sig för. Så varför ställer man inte upp i riksdagsvalet?
Citera
2026-09-19, 08:58
Medlem
Riksreptilens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av stilicho
Av trådstarten att döma verkar det mest vara nationella frågor man intresserar sig för. Så varför ställer man inte upp i riksdagsvalet?
Det är på gång men de vet att en av Norrlandspartiet styrkor är lokal föra kring/vettiga företrädare så de bygger ut i måttlig hastighet.

Just ovan Swishnummer på hemsida:
" Vårt långsiktiga mål är att finnas i fler norrlandslän i valet 2030 och ställa upp i riksdagen 2034."
Citera
2026-09-19, 11:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Charles-Lynton
https://www.norrlandspartiet.se/

Låter det som aptitliga politiska förslag?

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vasternorrland/norrlandspartiet-kallar-till-presskonferens-svt-ar-pa-plats
Du glömde vi vill ha 99 procent negrer och araber i norrland det har ju norrland alltid röstat för, SOCIALDEMOKRATERNA
Citera
2026-09-27, 06:28
Medlem
Charles-Lyntons avatar
https://www.dn.se/sverige/norrlandspartiets-succeval-kraver-sjalvstyre-i-norr/

Elina Arab och Peyman Vahedi låter inte som namn som ökar blodtillförseln i svällkropparna hos den genomsnittlige politikintresserade Flashback-användaren. Och går det att åberopa regionalt självstyre utan regionala språk? Ålänningarna talar inte finska, och Skottland har två officiella språk utöver standardengelska: lågskotska och gaeliska.
Citera
2026-09-28, 17:56
Medlem
Frågan är väl snarare: var ska de trolla fram pengarna ifrån? När pengarna inte finns nationellt har regionen trots allt väldigt begränsad möjlighet att påverka den delen.

Jag skulle tro att de, precis som de flesta populistiska partier, ganska snart kommer att behöva förhålla sig till de faktiska förutsättningarna och sätta sig ner i båten.

Visst låter det bra med mer pengar till vård och skola. Men hur? Dra ner på administration? Okej men vem ska då göra den? Det är inte direkt så att personalen på golvet plötsligt får mer tid för administration. Snarare tvärtom. Så länge vi har en omfattande byråkrati och ett regelverk som måste hanteras finns arbetsuppgifterna kvar. Och stora delar av den styrningen sker dessutom på nationell nivå, inte lokalt i kommunen eller regionen.

Absolut, nytt blod kan vara bra. Men det är inte nödvändigtvis samma sak som politiker som blivit utkastade ur andra partier eller politiska vildar som gått samman. Att rekrytera trötta medarbetare som inte känner systemet och då menar jag hur systemet faktiskt fungerar, inte att man har arbetat som sjuksköterska och därför automatiskt förstår det politiska och administrativa systemet, ger också bara ett perspektiv. Ett viktigt perspektiv, absolut, men fortfarande bara ett.

Dessutom bedriver regionen och kommunen betydligt mer än bara vård och skola. Därför är jag tveksam till att det här kommer göra någon större skillnad i sak. Risken är snarare att det skapar ännu mer oreda i det politiska styret. Och otydliga politiska uppdrag leder i sin tur ofta till otydliga uppdrag för tjänstemannaorganisationen där de som faktiskt kan systemet och ska genomföra besluten inte alltid blir särskilt hörda i sakfrågorna.

Själv tycker jag egentligen att vården borde kapas helt från den politiska styrningen och styras statligt, ungefär som polisen. Inte fyraåriga mandatperioder där organisationer och långsiktigt arbete riskerar att kastas om varje gång den politiska majoriteten förändras. Låt människor med faktisk kunskap om vård och vårdsystem styra vården.

Så nej, jag har väldigt svårt att se att Norrlandspartiet kommer kunna göra den stora skillnad som utlovas. Jag ser snarare en risk för mer politisk röra om ett parti fokuserar på enskilda frågor utan att samtidigt kunna se helheten och förstå hur systemet faktiskt hänger ihop.

Men som sagt nu är läget som det är. Jag, precis som alla andra, får väl åka med i fyra år till.

Kanske är kollapsen närmare än vi tror? 😅
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in