2026-09-19, 12:25
Medlem
Min farmor å farfar var gifta över 70 år. Samvaro kräver egentid precis som träning kräver vila. Alltid lite farligt att generalisera, typ att män är längre än kvinnor, sant generellt men inte nödvändigtvis i enskilda fall. Kvinnors egentid består ofta av samvaro med väninnor, medan mäns egentid ofta handlar om nåt han gör ensam. Finns en djup förklaring till alla "man caves", oavsett om den består av garaget, snickarboa eller "gone fishing". Östrogen gynnas av samvaro, testosteron av att lyckas med saker, själv.

Men vi är ju olika, det är inte svartvitt. Personkemin är viktig. En person med stort bekräftelsebehov kommer att känna sig lite ensam ihop med någon som har ett lågt.

Riktigt gammalt tillbaks, då sas det ofta till en man - Gillar hon dig och ni inte är släkt, gift dig!

Men sen TV och Internet. Folk tror sig vara värd den där drömpartnern och relationsmässigt blir snöflingor som lämnar pga småskit man förr redde ut.

Se på jobbet, där man inte valt sina kollegor. Har man haft samma kollega under många år, så kan man tillslut utföra rätt komplicerade saker utan ett ord, en blick å lite kroppsspråk räcker.
Citera
2026-09-19, 12:39
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
Skulle hela världen vara du hade mänskligheten slagit ihjäl varandra för århundraden sedan.
Det är verkligen fascinerande att betrakta dig. På avstånd. Jag trodde inte ens det existerade så endimensionella individer.

Men något gör du tydligen rätt med tanke på att din lilla donna tycks välja dig om och om igen.

Jag säger som rox eller vad faan de hette, vi är alla djur.

Vilken tur då att amöbor som jag som inte är topakademiker med 1500 HP och 190 i IQ är välkomna här, hur skulle du annars kunna veta hur det fungerar bland arbetarklassen?
Citera
2026-09-19, 12:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Vilken tur då att amöbor som jag som inte är topakademiker med 1500 HP och 190 i IQ är välkomna här, hur skulle du annars kunna veta hur det fungerar bland arbetarklassen?
För mig är det enkelt då jag levt i båda världar. Och håller fortfarande kontakt med. Men du är ändå ett särskilt speciellt specimen.
Citera
2026-09-19, 12:49
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XY3000
För mig är det enkelt då jag levt i båda världar. Och håller fortfarande kontakt med. Men du är ändå ett särskilt speciellt specimen.

Nu handlar ju inte tråden om mig, men antingen så hatar folk mig eller så får jag likt Jesus följare ingen är direkt likgiltig till mitt väsen.

Citera
2026-09-19, 12:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Nu handlar ju inte tråden om mig, men antingen så hatar folk mig eller så får jag likt Jesus följare ingen är direkt likgiltig till mitt väsen.

Nej, du är bara ett exempel. Precis som jag. Och om man ska tro något vi skriver här så har både du och jag lyckats ha/behålla långvariga relationer, hur diametralt olika vi än kan tyckas vara.

Jag tycker det borde inge hopp.
Citera
2026-09-19, 13:01
Medlem
.
Senast redigerad av Kleiner 2026-09-19 kl. 13:11.
Citera
2026-09-19, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Castle
Vad är det som får en relation att hålla länge?
Jag menar folk som var ihop i 50 år, vad är hemligheten?
Vad kan man reflektera över kring detta i dagens slit-och-slängsamhälle?
Fråga dom
Jag lyckades 15 år
Sen orkade jag inte mer
Citera
2026-09-19, 16:18
Avstängd
Grisus-Kristuss avatar
Citat:
Är du man eller kvinna?

Vilka tror du oftast är drivande i separation?
Citera
2026-09-19, 16:50
Medlem
rednaxela90s avatar
Citat:
Att fatta att allt inte är guld och gröna skogar, ibland behöver man kämpa sig igenom en tuffare fas tillsammans, och då gäller det att hålla ihop och inte lyssna på vänner/vänninor som talar om att man borde lämna för att satsa på sig själv m.m. (Speciellt kvinnor brukar förgifta varandras sinnen på så sätt.) Tar man sig igenom en jobbig fas, kan man faktiskt få relationen att bli starkare genom det.
Citera
2026-09-19, 20:10
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Kommunikation, realism, respekt.
Citera
2026-09-19, 20:11
Medlem
Ond.hickas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MichelleGreen
Fråga dom
Jag lyckades 15 år
Sen orkade jag inte mer
Jag tror det är det som TS försöker.
Citera
2026-09-19, 20:24
Medlem
Citat:

Finns ingen relation som är bra efter så lång tid, förstå vad dom har vart otrogna mot varann, ljugit och haft sig. Vill man ha en så lång relation måste man dela sin partner med andra och se glad ut.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in