Citat:
Ursprungligen postat av
fimbul
En klockren trumprunkning av Danskarna.
Trump får absolut ingenting han inte redan hade, men han tror sig vunnit en gigantisk seger.
För mig ser det ut som om alla ungefär får vad de ville ha.
USA får utöka sina militär baser och USA äger rätten att godkänna eller neka nya militära baser samt även detta rörande känsliga investeringar.
Man håller alltså fiendeländer borta när det gäller militärt och investeringar, detta vad viktigt för USA. Trump har ju pratat om att Grönland är ett potentiellt hot mot USA om ön skulle falla i fiendens händer på något vis, baserat på placeringen samt att han uttryckt oro för att Europa inte kan garantera detta skydd.
Så han får ju helt klart vad han vill. Europa har istället fokuserat sig på Danmarks suveränitet och Grönlands självbestämmande. Avtalet bibehåller detta. Så även de parter får vad de vill.
Detta måste vi ju alla länder inom Nato kunna se som ett ok avtal. Däremot håller avtalet Kina och Ryssland borta, även när det gäller investeringar, så sämre för dem. I princip är jag för att alla folk ska äga rätten till sitt eget land. Men när det gäller sårbara platser som inte kan skydda sig och potentiellt vara ett stort hot mot oss om fel länder tar över dem. Tycker jag att avtalet är ok. Så länge vi då inte börjar se USA som vår fiende, eftersom nu USA får ökat säkerhets kontroll.
Nu kommer USA garanterat utöka sin militära närvaro på ön. För USA:s del är det absolut inte inget.