2026-09-20, 12:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Spelar det någon roll om man kör med samma däcktryck runt om på hela bilen?

Enligt stickern i dörren ska det vara 2,4 fram och 2,2 bak för två gubbar i bilen. Jag brukar bara köra 2,3 runt om. Hur mycket påverkar det?

0,1 bar över eller under är inte optimalt men skillnaden är så liten att den är helt försumbar.

Generellt om man ligger 0,5 bar eller mer över eller under rekommenderat tryck gäller:

Högre tryck = ger bättre bränsleekonomi men sämre grepp, obekväm över ojämnheter, ökad slitage i mitten av däckbanan. Det blir inte billigare på lång sikt, däck får kortare livsländ och större sannolikhet paja hjudlager, fjädring eller länkar.

Lägre tryck = Bättre grepp till en viss nivå och går mjukare över ojämnheter, men ger högre bränsleförbrukning, risk för "pinch" punktering, ökad slitage på sidorna av däckbanan. Inget positivt att köra med för lågt tryck om man inte ska köra över finsand eller fastna i lera.

Rekommenderat tryck = Bästa möjliga balans mellan bränsleförbrukning, grepp, jämnare och mindre slitage över hela däckbanan. Säkrare och billigare på långsikt.
Citera
2026-09-20, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Och gärna ett par tiondels bara extra i dubbade vinterdäck.
Läs dock det finstilta på däcksidorna och gå ALDRIG över max tillåtet tryck för däcket i fråga, annars får man räkna med cordsläpp (bulor) på däcket ganska snart. Till en av mina bilar, som har relativt stora och dyra däck, köpte jag däck av ett lågprismärke sist de skulle bytas men upptäckte sedan att de bara är godkända för 230 kPa (2,3 bar), för den bilen föreskrivs 2,5 bar.

Väggreppet kan bli aningen bättre om man kör med lägre tryck än rekommenderat, men med tanke på de andra nackdelar ett lågt tryck medför bör man bara utnyttja det i undantagsfall (t ex om man har dåliga sommardäck på bilen och måste ta sig hem till vinterdäcken i svår ishalka) och då köra mycket sakta och försiktigt.
Om du åker i spenaten kan det vara bra för greppet att sänka till mellan 0,5 och 0,8 bar.

Men vid bankörning kan du höja trycket i däcken till 3,0 á 3,5 bar för bästa grepp.
Citera
2026-09-20, 16:23
Medlem
carlpetersen73s avatar
Tänk på att det skiljer ca 0,3 mellan kalla och varma däck
Citera
2026-09-21, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
Nödbromsa på motorvägen på torr asfalt

Har du för högt tryck eller gamla däck så kickar abs in
Eeh va? En full bromsning oavsett väglag och hastighet, får absen att kicka in.

Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Tänk på att det skiljer ca 0,3 mellan kalla och varma däck
Det spelar ju ingen roll eftersom man pumpar hjulen ”kalla” oavsett?
Citera
2026-09-21, 16:51
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av S.O.B

Det spelar ju ingen roll eftersom man pumpar hjulen ”kalla” oavsett?
Nej, det är inte säkert att man gör. Efter 10-15 minuter är däcken per definition varma och då är trycket ca 0,3 bar högre. Rekommendationerna utgår från kalla däck men varm luft expanderar, så de flesta som inte har koll på detta åker runt med för lite luft i däcken. Googla så ser du.
Citera
2026-09-21, 17:27
Medlem
Citat:
Nej, det är inte säkert att man gör. Efter 10-15 minuter är däcken per definition varma och då är trycket ca 0,3 bar högre. Rekommendationerna utgår från kalla däck men varm luft expanderar, så de flesta som inte har koll på detta åker runt med för lite luft i däcken. Googla så ser du.
Sedan tidernas begynnelse så har man rekommenderat bilister att pumpa däcken ”kalla”. Tror till och med att det lärs ut när man tar körkort, så att hänvisa till att man ska komma ihåg en tre-gradig temperturakillnad mellan när det är varmt och när det är kallt är fullständigt överflödigt.

Det enda du gör i din post är att förvirra 20-åringar med nytaget körkort.

Till er med nya körkort - tänk såhär; Det första du gör när du startar bilen för dagen är att du åker till närmsta mack och pumpar hjulen. Pumpa till 2.5bar på alla hjul. Klart.

Låt oss hålla detta enkelt nu, ok? Carl petersen
Citera
2026-09-21, 17:40
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Sedan tidernas begynnelse så har man rekommenderat bilister att pumpa däcken ”kalla”. Tror till och med att det lärs ut när man tar körkort, så att hänvisa till att man ska komma ihåg en tre-gradig temperturakillnad mellan när det är varmt och när det är kallt är fullständigt överflödigt.

Det enda du gör i din post är att förvirra 20-åringar med nytaget körkort.

Till er med nya körkort - tänk såhär; Det första du gör när du startar bilen för dagen är att du åker till närmsta mack och pumpar hjulen. Pumpa till 2.5bar på alla hjul. Klart.

Låt oss hålla detta enkelt nu, ok? Carl petersen
Problemet med ditt resonemang är att du har helt fel och nog inte lästa vad jag skrev. Ett kallt däck = ett däck som stått still i minst ett par timmar. Ett varmt däck = ett däck som körts ca 15 minuter. Luft expanderar av värme, inget jag hittat på, termisk expansion eller värmeutvidgning om du hellre vill. Därför har så många fel tryck i sina däck. Du skulle inte kunna tänka dig att googla detta "fenomen" så slipper jag lägga mer tid på att förklara för dig
Citera
2026-09-21, 17:47
Medlem
Citat:
Problemet med ditt resonemang är att du har helt fel och nog inte lästa vad jag skrev. Ett kallt däck = ett däck som stått still i minst ett par timmar. Ett varmt däck = ett däck som körts ca 15 minuter. Luft expanderar av värme, inget jag hittat på, termisk expansion eller värmeutvidgning om du hellre vill. Därför har så många fel tryck i sina däck. Du skulle inte kunna tänka dig att googla detta "fenomen" så slipper jag lägga mer tid på att förklara för dig
Acceptera att du har fel och att jag har rätt. Vi alla gör misstag oavsett ålder. Jag gör saker jag ångrar hela tiden. Men du behöver man up nu. Du har helt enkelt fel.

Man pumpar hjul kallt. Det är vedertaget sen hedenhös. Och att dessutom försöka försvara det i en tråd som många noobs läser tyder bara på extremt dåligt omdöme. Vi vill ju hjälpa de unga bilisterna - inte förvirra dom!

Återigen. Lyssna inte på CarlPedersen.

Ska du pumpa dina hjul så gör så här; direkt när du startat din bil så kör du till den närmsta macken som finns i ditt område. Där pumpar du samtliga hjul till 2.5bar.

Du behöver inte oroa dig för om det är sommar eller vinter. Eller om klockan är 12 på dagen eller om det är midnatt. Pumpa till 2.5bar så är du golden.

Mvh
Kunnig
Citera
2026-09-21, 18:11
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Acceptera att du har fel och att jag har rätt. Vi alla gör misstag oavsett ålder. Jag gör saker jag ångrar hela tiden. Men du behöver man up nu. Du har helt enkelt fel.

Man pumpar hjul kallt. Det är vedertaget sen hedenhös. Och att dessutom försöka försvara det i en tråd som många noobs läser tyder bara på extremt dåligt omdöme. Vi vill ju hjälpa de unga bilisterna - inte förvirra dom!

Återigen. Lyssna inte på CarlPedersen.

Ska du pumpa dina hjul så gör så här; direkt när du startat din bil så kör du till den närmsta macken som finns i ditt område. Där pumpar du samtliga hjul till 2.5bar.

Du behöver inte oroa dig för om det är sommar eller vinter. Eller om klockan är 12 på dagen eller om det är midnatt. Pumpa till 2.5bar så är du golden.

Mvh
Kunnig
Ibland händer det att man lär sig något nytt, hade du inte haft skygglappar på dig hade du också gjort det. Att det är skillnad på trycket i varma och kalla däck vet alla som bara lite mer initierat håller på med bilar. Vi snackar inte utetemperaturer nu, utan om vad som händer med den kalla luften i ett däck som stått över natten när du kört med det i 15 minuter och samma luft blivit varm. Trycket stiger Kan du inte googla, dina invändningar är så tramsiga att jag börjar tro att du driver med mig
Citera
2026-09-21, 18:17
Medlem
Citat:
Ibland händer det att man lär sig något nytt, hade du inte haft skygglappar på dig hade du också gjort det. Att det är skillnad på trycket i varma och kalla däck vet alla som bara lite mer initierat håller på med bilar. Vi snackar inte utetemperaturer nu, utan om vad som händer med den kalla luften i ett däck som stått över natten när du kört med det i 15 minuter och samma luft blivit varm. Trycket stiger Kan du inte googla, dina invändningar är så tramsiga att jag börjar tro att du driver med mig
Seriöst. Du vägrar alltså erkänna att du har fel? Du försvarar din ståndpunkt in i döden - och du är inte man nog att erkänna när du har fel? Du ser prestige i detta tror jag. Men jag lämnar diskussionen.

Det är inte värt att diskutera med någon som inte kan erkänna att de gjort ett misstag.
Citera
2026-09-21, 18:24
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Seriöst. Du vägrar alltså erkänna att du har fel? Du försvarar din ståndpunkt in i döden - och du är inte man nog att erkänna när du har fel? Du ser prestige i detta tror jag. Men jag lämnar diskussionen.

Det är inte värt att diskutera med någon som inte kan erkänna att de gjort ett misstag.
Du är rolig, lyckades i vart fall få igång mig. Av alla länkar som finns om detta nöjer jag mig med en och här ett citat ur den texten ; – "Jag brukar fråga om de känner till det här med varma och kalla däck. Om man kört tre kilometer med bilen, kan man fylla på 0,3 bar extra utöver var som rekommenderas för bilen".

https://www.bt.se/boras/experten-skillnad-pa-varma-och-kalla-dack/

Nu får du gaffla bäst du vill i tråden, avslutar med att gratulera dig till att ha lärt dig något nytt idag
Citera
2026-09-21, 21:38
Medlem
Citat:

Vad är det egentligen ni diskuterar?
Huruvida "kör till närmaste mack" gör att däcket blir varmt och därmed trycket fel?
Ja, antagligen beroende på hur långt man har. Har en liten handhållen batterikompressor jag fyller på direkt på morgonen till de 2,9 mina däck ska ha.
Man kan också kolla vad tpms sensorerna rapporterar gör tryck när man startat.

Utomhustemperaturen har ju också betydelse för är hur kalla de kalla däcken är.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in