Citat:
Ursprungligen postat av
hejpolhemsgatan
Ironiskt nog, är Vänsterpartiets krav att sitta i en regering man röstar för, det bästa som har hänt den blå-gula sidan av riksdagen?
Det gör det nästan omöjligt för dom själva att rösta för någon regering, och den enda de röstar för kommer röstas ner av en majoritet.
Betyder detta att vi kommer se en riktigt svajig M+L+KD med stöd av C och SD tillslut? Det är de mest troliga jag ser just nu, men jag kanske är dum i huvudet. Motivera gärna varför i så fall.
Du är inte korkad, vi alla vet olika. Det alternativet du nämner är det som kommer om C inte tänker sätta sig ner i samma regering. Jag tror inte det kommer hända.
De har redan börjat att se över vad de har gemensamt istället, C kan onekligen va så korkade att inte veta att detta är enda sättet att regera på såvidare de inte gör en total walk over. Är en sådan walk over förankrad inom partiet? Jag tror de måste vara det innan ett parti gör en sån grej.
Men vem vet? Det visste vi ju inte när Annie Lööf gjorde det, de bara hända, och partiet accepterade det beslutet. Vem vet? Det kanske slutar med att C vill "samarbeta" med SD om de båda står utanför regering.
Något SD själva sagt att de kan acceptera.
Men som sagt, det är nog enklare för C, mycket enklare att dra till med massa förhandlingar om politik istället om vad som ska införas och inte tillsammans med det rödgröna, sedan säga detta till väljarna att politiken som kommer föras kommer vara accepterad helt enkelt.