Citat:
Ursprungligen postat av
BackToHegel
Wexthuset, en trädgårdsbutik på nätet, gick i konkurs den 10 september. I juli förbeställde jag saker för en knapp tusenlapp och pengarna drogs direkt. Betalade med mitt VISA-kort. Nyss fick jag detta mail:
"Hej
Tyvärr måste vi annullera din beställning då Wexthuset gick i konkurs den 10 september 2026
Återbetalning av redan betalt belopp är tyvärr inte möjligt. För att anmäla din fordran i konkursen, vänligen kontakta konkursförvaltaren via <snipp> och uppge ordernummer, namn och adress tillsammans med uppgift om fordrans storlek. Bifoga även underlag för fordran om ni har sådant."
Hur går man till väga i en sån här situation? Jag har anmält min fordran till konkursförvaltaren, men bör jag göra något mer? Försöka få tillbaka pengarna via banken som jag har VISA-kortet hos?
Svaret är mycket enkelt: ja, banken (kreditgivaren) är skyldig att betala tillbaka pengarna "utan onödigt dröjsmål" om du begär detta av dem, vilket är mycket enklare än att försöka krångla med att långsamt potentiellt om du har tur få tillbaka något från konkursförvaltaren.
Enligt 3 kap. 5 § konsumentköplagen har du rätt att häva köpet om näringsidkaren meddelar att varan inte kommer att avlämnas (vilket den nu meddelat). Enligt 8 kap. 2 § ska näringsidkaren efter hävning utan onödigt dröjsmål betala tillbaka vad konsumenten har betalat för varan.
Kan näringsidkaren inte betala tillbaka pengarna, exempelvis för att den gått i konkurs, eller av vilket annat skäl som helst, har man alltid vid kreditköp enligt 29 § 2 st. konsumentkreditlagen rätt att få återbetalningen av kreditgivaren istället: "Om köparen på grund av köpet har anspråk på återbetalning, skadestånd eller annan penningprestation, svarar kreditgivaren lika med säljaren för att anspråket fullgörs.".
I rättsfallet
NJA 2014 s. 978 fick en konsument rätt i Högsta Domstolen när ett flygbolag hade gått i konkurs, men köpet av flygbiljetterna gjorts på kredit av en kreditgivare.
Denna regel (29 § konsumentkreditlagen) brukar kallas "invändningsrätt" och innebär att kreditgivaren är solidariskt ansvarig med säljaren för att du ska få en återbetalning om du redan betalat, och att du ska kunna göra samma invändningar mot kreditgivaren vid dennes krav på betalning, i det fall du inte redan betalat, om du hade haft rätt att hålla inne betalning mot säljaren, om betalningen skulle göras direkt till denne.
Konsumentverket har ett avsnitt om detta här:
https://www.konsumentverket.se/ekonomi/invandningsratt/ samt ett här:
https://www.konsumentverket.se/konsumentratt/foretag-i-konkurs/#3wyUZZSx9jFQy8QKiLHZgH. Se "Har du betalat på kredit, som med kreditkort eller faktura?" under "Om varan inte levererats vid konkurs" där det står: "Då kan du vända dig till kreditgivaren med ditt krav på återbetalning. Kreditgivaren har samma skyldigheter mot dig som företaget du handlat av.".
Eftersom detta är tvingande lagstiftning kan den inte avtalas bort. Alla banker som ger ut kreditkort, eller andra som tillhandahåller "köp nu, betala senare"-lösningar (typ Klarna) omfattas alltså av detta. Vanliga betalkort/debetkort omfattas alltså INTE av denna lag, där beloppet dras direkt från ditt bankkonto som du har täckning på.
Det du bör göra är att lämna in en kortreklamation till banken, påpeka tydligt att du vill använda invändningsrätten i 29 § konsumentkreditlagen och vill ha återbetalning utan onödigt dröjsmål enligt 8 kap. 2 § konsumentköplagen, och bifoga både din orderbekräftelse och meddelandet där det står att din order har annulerats och att återbetalning från säljaren ej är möjlig på grund av konkurs. Banken ska då utan onödigt dröjsmål betala tillbaka det du betalat. I sin tur (om banken vill ha tillbaka pengarna av säljaren) kan banken exempelvis starta en chargeback-process genom VISAs kortsystem och, om de har tur, få tillbaka pengarna (men det är inget du ska bli drabbad av om de inte lyckas med det).