2026-09-18, 16:16
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Håller med.

Förstår inte varför låsta trådar (ibland) ligger kvar istället för att direkt förpassas till papperskorgen?

Så långt tycker jag inte man behöver ta det. Ofta vid stora event, som valvakan nu, så låses tråden oftast när eventet i fråga är över och då kan det ju ligga kvar i underforumet iaf. Som ett tidsdokument.

Citat:
Ursprungligen postat av VoktorDodka
Enda gången det kan vara bra att ha dom kvar är om den låsta tråden länkar till den aktiva tråden och den aktiva tråden försvunnit från 'nya ämnen'. I övrigt finns väl inget som talar för att dom ska ligga och ta plats där.

edit; kan även vara bra pga avskräckande effekt om fler är på väg att starta trådar om samma ämne.

Två bra poänger. Men extra viktigt isåfall att göra det tydligare att en tråd är låst.
Citera
2026-09-18, 16:46
Medlem
cinmiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ItsWednesday
Och innan ni kommer med argumentet:

Men ItsWednesday, det kan vara intressant för alla att ta del a....

Nej! Det kan det inte. Har en tråd låsts så är det av en anledning. Den är urvattnad och orelevant. Så det så.
Den kan ändå vara intressant att läsa.

Men vi tycker alla som sagt olika.
Citera
2026-09-18, 17:00
Medlem
ItsWednesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cinmik
Men vi tycker alla som sagt olika.

Tru dat. Så antingen tar man bort dem eller så gör man det tydligt att de är låsta.

I underforumen är det ju jättetydligt med en liten hänglås-symbol å allting.
Citera
2026-09-18, 17:06
Medlem
ItsWednesdays avatar
Alternativt så kan de hamna under en egen flik:

Nyligen låsta trådar

eller nån annan catchy rubrik.
Citera
2026-09-19, 03:08
Medlem
The Crashs avatar
Ser hellre att tråden ligger kvar i flödet om den ska låsas. Det förutsätter dock att man i den låsta tråden hänvisar direkt till befintlig/a tråd/ar, eller åtminstone länkar sökfrågan. Jag anser att det finns ett större mervärde i att låta tråden ligga kvar, men bara under villkoret att besökstrafiken dirigeras rätt vid modåtgärd. Om inte så är skillnaden mellan en låst eller en korgad tråd i praktiken noll. Trafiken kan dirigeras rätt genom hänvisning i det sista inlägget. Alltså precis det som redan sker idag, även om det ibland händer att det missas.
För tråden (FB) Mobilt Bankid för Flashback! är det
Kod:
https://www.flashback.org/t3744616n
Då hamnar man här

Man åstadkommer alltså i princip samma sak genom att tvinga till sista inlägget på sista sidan när en tråd är låst och man klickar in sig på den - oavsett om man klickar på rubriken eller pilen - på en bråkdel av tiden att refactora flödet utefter TS specialfall.
Enda man vill undvika är rekursiv loop, så fixen gäller specifikt länkarna på sidorna för respektive flöde, inte inne i forumet eller inne i den specifika tråden.
Senast redigerad av The Crash 2026-09-19 kl. 03:24.
Citera
2026-09-19, 10:06
Medlem
The Crashs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Crash
Ser hellre att tråden ligger kvar i flödet om den ska låsas. Det förutsätter dock att man i den låsta tråden hänvisar direkt till befintlig/a tråd/ar, eller åtminstone länkar sökfrågan. Jag anser att det finns ett större mervärde i att låta tråden ligga kvar, men bara under villkoret att besökstrafiken dirigeras rätt vid modåtgärd. Om inte så är skillnaden mellan en låst eller en korgad tråd i praktiken noll. Trafiken kan dirigeras rätt genom hänvisning i det sista inlägget. Alltså precis det som redan sker idag, även om det ibland händer att det missas.
För tråden (FB) Mobilt Bankid för Flashback! är det
Kod:
https://www.flashback.org/t3744616n
Då hamnar man här

Man åstadkommer alltså i princip samma sak genom att tvinga till sista inlägget på sista sidan när en tråd är låst och man klickar in sig på den - oavsett om man klickar på rubriken eller pilen - på en bråkdel av tiden att refactora flödet utefter TS specialfall.
Enda man vill undvika är rekursiv loop, så fixen gäller specifikt länkarna på sidorna för respektive flöde, inte inne i forumet eller inne i den specifika tråden.
Tilläggsförslag. Jag använder detta inlägg som exempel.

Kan ni ordna en liknande redirect med direktlänk till inlägget? Alltså detta
Typ genom
Kod:
https://www.flashback.org/t3744616ff

Det ska inte ersätta https://www.flashback.org/t{id}n. Båda fyller varsin funktion.

Summa summarum: Jag tycker problembeskrivningen är rätt, men förslaget felaktigt. TS föreslår refactor av Flashbacks ryggrad. Jag lämnar ett motförslag om en trivial ux-fix istället.
Skrev tidigare att Flashbacks modell för moderering är förvånansvärt bra och informationsrik rent generellt. Är vi överens om den presumtionen så skulle en direktlänk lösa flera problem samtidigt, utan att förändra något i grunden.

Tänker mig då att om man klickar på rubriken när en låst tråd finns i ett flöde så hamnar man på t{id}n
Klickar man på pilen (som idag är t{id}n) så föreslår jag den nya t{id}ff
För olåsta och/eller korgade, eller raderade trådar föreslår jag ska vara opåverkade.
Senast redigerad av The Crash 2026-09-19 kl. 11:03.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in