2026-09-18, 14:38
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Flamman arbetade i många år mot kriminalitet bland unga och hade en lokal på Kroksbäck. De drev också Ungdomens hus på Möllevången.

Flamman är en ideell organisation som finansieras av bidrag. De har flera gånger hyllats av Malmö stad och mottagit miljontals kronor i bidrag genom åren.

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/flammans-eldsjalar-begars-haktade-misstanks-for-grov-forskingring

Hur kan det gå så här fel då?
2026-09-18, 14:42
Medlem
franges avatar
Ovanligt att kommunister stjäl och roffar åt sig av andras pengar så fort de får chansen
2026-09-18, 14:47
Medlem
SilkyJohnsons avatar
Får man gissa vilket ursprung dom misstänkta har?

Edit; läste inte ens artikeln när jag skrev mitt svar, nu har jag läst och självklart fick jag full pott 😁😁
2026-09-18, 14:49
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan halaltarzan,

Jag tror att det går så här genom en kombination av faktorer. Först förstås att det finns pengar från något som politikerna har dåligt samvete för att de inte gjort. Då sjunker kontroller. Sedan förstås också att svensk kultur bygger på tillit och inte att roffa åt sig från det allmänna. Och som alltid - tillfället gör tjuven.

Fast jag skulle inte säga att det här är ett misslyckande - Genom projektet och satsningen har politikerna kunna säga att de tar problemen på allvar och stöttar de goda initiativen. Det gör att de kan känna sig positiva och hjälpande, en viktig känsla för politikerna. Och marknadsföringen i media har de ju lyckats med.

Så pengarna försvann men det var ett bra propagandaprojekt.

Dessutom var det väl inte privata pengar som gick upp i rök utan endast skattepengar och utjämningsbidrag om det nu var i Malmö. Så förlusten drabbar ingen fattig, och alla har försökt göra sitt bästa.
2026-09-18, 15:03
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hejsan halaltarzan,

Jag tror att det går så här genom en kombination av faktorer. Först förstås att det finns pengar från något som politikerna har dåligt samvete för att de inte gjort. Då sjunker kontroller. Sedan förstås också att svensk kultur bygger på tillit och inte att roffa åt sig från det allmänna. Och som alltid - tillfället gör tjuven.

Fast jag skulle inte säga att det här är ett misslyckande - Genom projektet och satsningen har politikerna kunna säga att de tar problemen på allvar och stöttar de goda initiativen. Det gör att de kan känna sig positiva och hjälpande, en viktig känsla för politikerna. Och marknadsföringen i media har de ju lyckats med.

Dessutom var det väl inte privata pengar som gick upp i rök utan endast skattepengar och utjämningsbidrag om det nu var i Malmö. Så förlusten drabbar ingen fattig, och alla har försökt göra sitt bästa.

Vilket jävla resonemang, är biskopen på fyllan eller?
2026-09-18, 15:05
Medlem
halaltarzans avatar
Såg för övrigt att det redan fanns en större tråd......

(FB) Skattefinansierade föreningens Flammans chef tjänar 2 miljoner
2026-09-18, 15:06
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av SVT
Omfattande brottsmisstankar
Det handlar om 193 fall av grov förskingring 2020 – 2024, fem fall av grovt bokföringsbrott och fem fall av försvårande av skattekontroll, som Rafi Farouq och Juan Paez misstänks för. Det framgår av häktningsframställan som SVT Nyheter Skåne tagit del av.
Fantastiskt!
2026-09-18, 15:21
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Det finns även en bok som handlar om den bidragsfuskande bluff-föreningen.

https://www.expressen.se/kultur/bocker/bidragsfusken-har--blivit-varre-varfor/

Dylika böcker kommer nog att förbjudas nu om de rödgröna förmår bilda regering. 👍
2026-09-18, 15:22
Medlem
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Såg för övrigt att det redan fanns en större tråd......

(FB) Skattefinansierade föreningens Flammans chef tjänar 2 miljoner

Ja, det har varit känt länge att det är en scam för att ledarskiktet ska kunna sko sig gott.

https://www.expressen.se/ledare/ledare-stoppa-pengarullningen-till-malmos-bidragskungar/

Citat:
Verksamhetschefen Rafi Farouq, 42, har de senaste åren tjänat i genomsnitt mellan 1,5 och 2 miljoner kronor om året. Det motsvarar en månadslön på hisnande 167 000 kronor. Även hans kollega, Juan Paez, tillhör rikets högst avlönade procent med 102 000 kronor i månaden.

Som en jämförelse tjänar Malmös mäktigaste politiker, Katrin Stjernfeldt Jammeh, 95 400 kronor.

Själv säger Farouq att han har 45 000 kronor i grundlön, resten är provision.

”Om jag lyckas hämta hem pengar så delar jag 50 procent med Flamman. Det är en provisionsmodell som liknar näringslivets”, säger Rafi Farouq till Sydsvenskan.

Pengarna som ”hämtas hem” är dock inte vilka som helst, det är skattepengar. Föreningen finansieras till 99,9 procent genom bidrag från Malmö stad, Allmänna arvsfonden och en lång rad statliga myndigheter.

Förra året fick Flamman 26,5 miljoner kronor den vägen. Men Rafi Farouq ser inte bidragen som bidrag, utan menar att den ideella föreningen ”säljer en tjänst”.

Så talar en sann bidragsentreprenör!

När Sydsvenskans reporter frågar om pengarna inte kunde gjort mer nytta i någon av Flammans ungdomsverksamheter, blir Farouq hotfull och förklarar att han har koll på reporterns familj.

Malmö, detta korrupta, motbjudande råtthål som frikostigt delar ut Sveriges pengar till halvkriminella babbar för låtsasjobb.
2026-09-18, 15:27
Medlem
Nattbussen4s avatar
Så, kommunister, kriminella och invandrare -

vad kan gå fel?
2026-09-18, 15:30
Medlem
LaurentiusLucidors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Ja, det har varit känt länge att det är en scam för att ledarskiktet ska kunna sko sig gott.

Det är lite kul att Rafi är helt öppen med modus operandi och t.om verkar stolt över upplägget. 😄
2026-09-18, 15:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiskopBrask
Hejsan halaltarzan,

Endast skattepengar och utjämningsbidrag? Men du har ju själv varit med om att betala detta. Och det gäller flera miljoner.
Och du anser att alla har gjort sitt bästa? 193 fall av grov förskingring?

När jag läser om sådana här brott så är alltid min första tanke att det naturligtvis är invandrare.
Senast redigerad av Newton555 2026-09-18 kl. 15:38.
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in