2026-09-18, 10:20
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Hej!

Jag köpte i somras en begagnad prestandabilmodell. Serviceintervall 1000 mil/1 år pga detta. Serviceboken speglade inte detta men muntligen enligt märkesåterförsäljaren fullservad. Varudeklaration saknades. Lämnade serviceboken hos handlaren med krav om att de skulle stämpla upp den och bifoga senaste serviceprotokoll, men där endast reparation utan service. Mejlade säljarens verkstad som sa att den var servad enligt Kias rekommendationer.

Priset var relativt högt satt enligt mig vid tidpunkten för bilen utifrån miltal och jämförbara årsmodeller, men svårt att backtracea hur marknaden exakt såg ut.

Nu när jag ska göra första servicen i min ägo men får veta av min hemmamärkesverkstad att ingen service-/oljebyte gjorts på 2400 mil. Servicelampan tänd nu efter 11 mån vilket jag tolkar som att den av återförsäljaren släckts utan service.

Jag anser att skicket därmed avsevärt avviker för hur bilen var prissatt och vad som utlovades och vad jag utifrån detta kan förvänta mig. Om inte annat är det ju bedrägligt beteende eftersom jag var noga med att bilen skulle vara korrekt servad vid valet och orolig att det ska medföra följdproblem.

Hur ska jag hantera kommunikationen med säljaren? Kan jag drabbas av att varudeklaration saknas? Gör jag rätt i min tolkning att skicket väsentligen avviker från vad som kan förväntas och vad kan jag i sådana fall göra med detta? Har jag rätt att nu drygt 2 mån senare reklamera hela köpet eller kräva någon sorts retroaktiv prissänkning?

Hemskt tacksam för input.
Senast redigerad av Polisen.Patrik 2026-09-18 kl. 10:53.
Citera
2026-09-18, 10:51
Medlem
Connykrims avatar
Har du allt på mail, papper mm?

Så häver du köpet eftersom att din nybilsgaranti kommer vara förbrukad via kia då du passerat miltal med 1 mil. Om du nu hade sån kvar på bilen.

3 år har du rätt att klaga fram till.
Citera
2026-09-18, 10:53
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Connykrim
Har du allt på mail, papper mm?

Så häver du köpet eftersom att din nybilsgaranti kommer vara förbrukad via kia då du passerat miltal med 1 mil. Om du nu hade sån kvar på bilen.

3 år har du rätt att klaga fram till.
Nej. Verkstaden hos återförsäljaren säger bilen är servad enligt tillverkarens rek när jag bad om historik som de inte ville/orkade lämna ut. Ingen varudeklaration fanns men muntligen NYservad enligt säljaren.

Har förtydligat nu att bilen alltså är begagnad, så det finns ingen nybilsgaranti. Av denna servicemiss så täcks jag inte heller av försäkringsbolagets utökade maskinskadegaranti, dvs det gör ju ganska stor skillnad för mig och spelade stor roll inför köpet
Citera
2026-09-18, 10:54
Medlem
Mechilas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Patrik
Hej!

Jag köpte i somras en prestandabilmodell. Serviceintervall 1000 mil/1 år pga detta. Serviceboken speglade inte detta men muntligen enligt märkesåterförsäljaren fullservad. Varudeklaration saknades. Lämnade serviceboken hos handlaren med krav om att de skulle stämpla upp den och bifoga senaste serviceprotokoll, men där endast reparation utan service. Mejlade säljarens verkstad som sa att den var servad enligt Kias rekommendationer.

Priset var relativt högt satt enligt mig vid tidpunkten för bilen utifrån miltal och jämförbara årsmodeller, men svårt att backtracea hur marknaden exakt såg ut.

Nu när jag ska göra första servicen i min ägo men får veta av min hemmamärkesverkstad att ingen service-/oljebyte gjorts på 2400 mil. Servicelampan tänd nu efter 11 mån vilket jag tolkar som att den av återförsäljaren släckts utan service.

Jag anser att skicket därmed avsevärt avviker för hur bilen var prissatt och vad som utlovades och vad jag utifrån detta kan förvänta mig. Om inte annat är det ju bedrägligt beteende eftersom jag var noga med att bilen skulle vara korrekt servad vid valet och orolig att det ska medföra följdproblem.

Hur ska jag hantera kommunikationen med säljaren? Kan jag drabbas av att varudeklaration saknas? Gör jag rätt i min tolkning att skicket väsentligen avviker från vad som kan förväntas och vad kan jag i sådana fall göra med detta? Har jag rätt att nu drygt 2 mån senare reklamera hela köpet eller kräva någon sorts retroaktiv prissänkning?

Hemskt tacksam för input.

Jag tänker spontant att det kan vara smart att lyfta frågan med verkstaden först och bygga lite smarta allianser. Det är inte det minsta konstigt egentligen då det handlar om en märkesverkstad, dom är ju dessutom redan involverade på ett neutralt sätt.

Sen vore det såklart intressant att veta vad det är för bil vi pratar om och vad du betalade för den.
Citera
2026-09-18, 10:58
Medlem
Connykrims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Polisen.Patrik
Nej. Verkstaden hos återförsäljaren säger bilen är servad enligt tillverkarens rek när jag bad om historik som de inte ville/orkade lämna ut. Ingen varudeklaration fanns men muntligen NYservad enligt säljaren.

Har förtydligat nu att bilen alltså är begagnad, så det finns ingen nybilsgaranti. Av denna servicemiss så täcks jag inte heller av försäkringsbolagets utökade maskinskadegaranti, dvs det gör ju ganska stor skillnad för mig och spelade stor roll inför köpet

Skulle häva köpet pga detta. Men blir svårt då allt bara skett muntligt..
Citera
2026-09-18, 11:02
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Varför i helvete köpte du denna bil från första början då handlaren eller dess verkstad inte tycks ha kunskapen av vad en prestandabil kräver och att bara stämpla upp en servicebok får inte bilen att bli bättre servad mekaniskt ändå.

Tyvärr så har du helt enkelt gjort ett dåligt köp men hoppas att du får ordning på allt men tyvärr kommer det kosta dig enormt mycke tid, jobb och gnäll på säljaren och kanske blir det ändå du som får betala för skiten i slutändan.
Tråkigt men sant.
Har du tur kan du häva köpet men även det är jävligt knepigt även om säljaren gjort fel. Alltid svårt att bevisa sånt.
Citera
2026-09-18, 11:43
Medlem
Snicksnackarens avatar
Märkesverkstaden säger att de inte har någon servicehistorik de senaste 24000 km men vad är det som säger att inte bilhandlaren har gjort en egen service eller hos en fristående verkstad?
Citera
2026-09-18, 11:50
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snicksnackaren
Märkesverkstaden säger att de inte har någon servicehistorik de senaste 24000 km men vad är det som säger att inte bilhandlaren har gjort en egen service eller hos en fristående verkstad?

Brist på dokumentation säger att det inte skett.
Citera
2026-09-18, 11:52
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vit-Brandbil
Varför i helvete köpte du denna bil från första början då handlaren eller dess verkstad inte tycks ha kunskapen av vad en prestandabil kräver och att bara stämpla upp en servicebok får inte bilen att bli bättre servad mekaniskt ändå.

Tyvärr så har du helt enkelt gjort ett dåligt köp men hoppas att du får ordning på allt men tyvärr kommer det kosta dig enormt mycke tid, jobb och gnäll på säljaren och kanske blir det ändå du som får betala för skiten i slutändan.
Tråkigt men sant.
Har du tur kan du häva köpet men även det är jävligt knepigt även om säljaren gjort fel. Alltid svårt att bevisa sånt.
Tyvärr köper vi inte bil med logik. Det är anledningen till att bilförsäljarknepet nummer ett är att få den potentiella köparen att sätta sig i bilen.
Jag läste någonstans att det var typ 13-14% som läste på om bilen innan köp.

Det andra är att du kan inte lära ut dina kunskaper och erfarenheter om bilköp till andra. Man måste tyvärr göra sina egna misstag. Just eftersom det handlar om status och drömmar.
Citera
2026-09-18, 11:57
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Tyvärr köper vi inte bil med logik. Det är anledningen till att bilförsäljarknepet nummer ett är att få den potentiella köparen att sätta sig i bilen.
Jag läste någonstans att det var typ 13-14% som läste på om bilen innan köp.

Det andra är att du kan inte lära ut dina kunskaper och erfarenheter om bilköp till andra. Man måste tyvärr göra sina egna misstag. Just eftersom det handlar om status och drömmar.

Så är det absolut.
En bra första forskning är att kolla upp bilen på Carinfo och se hur bilen fluktuerat i värde under sin tid på vägen. Har den först sålts billig och sen plötsligt hoppat upp rejält i pris så betyder det att den varit krockad och sen sminkats. Har många ägare bott i städer med många invandrare och bilen dessutom är just av vissa märken så betyder det att den är blattekörd och något kommer garanterat gå sönder på bilen inom några månader.
Citera
2026-09-18, 12:22
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Tack för svaren, men till vissa skribenter så hänvisar jag till de juridiska frågeställningarna i trådstarten, inte någon diskussion om hur min research inför köpet såg ut.

Citat:
Ursprungligen postat av Snicksnackaren

Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Brist på dokumentation säger att det inte skett.
Precis. Därtill har ju bilen varit i återförsäljarens ägo vid 1-2 servicetillfällen dvs de har alltså återställt servicelampan två gånger utan att serva bilen. Detta är första gången jag köper bil av en bilhandlare men förutsätter att man säljer en bil nyservad, eller om inte åtminstone kommunicerar detta.
Senast redigerad av Polisen.Patrik 2026-09-18 kl. 12:25.
Citera
2026-09-18, 12:25
Medlem
Polisen.Patriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mechila
Jag tänker spontant att det kan vara smart att lyfta frågan med verkstaden först och bygga lite smarta allianser. Det är inte det minsta konstigt egentligen då det handlar om en märkesverkstad, dom är ju dessutom redan involverade på ett neutralt sätt.

Sen vore det såklart intressant att veta vad det är för bil vi pratar om och vad du betalade för den.
Bra idé. Vi börjar där. Men jag räknar med att gå bet eftersom jag bad att få dokumentation och serviceboken stämplat men detta kunde de inte göra utan skrev bara in reparationen och bifogade kvittot för detta, dvs ingen service eller oljebyte va jag kan se.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in