2026-09-18, 20:53
Medlem
Ganonitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrKyoto
Sverige kommer inte att gå under.

Sverige kommer att bli ett annat land.

Åkesson nämner inget om kommande undergång i sitt tal.

(Förhoppningsvis får vi ett stenhårt nyliberalt Sverige.)

Åkesson ser ju inga problem med att etniska svenskar blir minoritet i sitt eget land så vad han säger bryr jag mig föga om.
Citera
2026-09-18, 21:08
Medlem
sonicguides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rednaxela90
Ok. Du gillar inte SD och deras politik, det har jag förstått, och du blundar för att massinvandringen för med sig mängder av problem och värderingar som inte är förenliga med en demokrati. Vet du exempelvis att majoriteten på våra överfulla fängelser är personer med invandrarbakgrund?
De senaste femtio åren har droger varit den främsta grundorsaken till att folk sitter inne .
Citera
2026-09-18, 21:10
Medlem
fingercuffss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RyskPansarvagn.34
Ja hade de haft lite ryggrad och hållit i sina löften om att kriga för exempelvis behålla a-kassan oförändrad så hade de vunnit då många gick från SD till V istället.
Skyll på muslimer men det var svek efter svek som avgjorde det.

Finns inte ens 0.01% som gick från SD till V, ta ditt trollande och sök ett riktigt jobb istället.
Citera
2026-09-18, 21:15
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tearsinrain
Man kan tycka att de borde gjort sig och så (vilket jag skrivit själv exempel på flera gånger i tråden) och inte skylla ifrån sig. Men att muslimerna och S och V hjärntvätt av dessa blev direkt avgörande. Det är fakta. Inget att man skyller ifrån sig. Om siffran 3 säger att 1+1=2 och inte 3 kan man inte med rätta påstå att siffran 3 skyller ifrån sig.

Är alla här inne helt hjärndöda?

1+1=2?
Hjärndöda?

Om SD inte hade förlorat 3% av sitt understöd hade Tidö inte förlorat valet.
Om SD hade förlorat bara 2% av sitt understöd hade Tidö vunnit valet.

Att skylla på "muslimer i förorten" ÄR hjärndött. Och löjligt, till tusen.

Så om SD fortsätter tappa understöd, vems "fel" ska det vara nästa gång? Pensionärer i storstan? Tanter i blommiga hattar? "Dumma" studerande? Miljömuppar?

Om man förlorar sitt eget understöd så tenderar det att bero på en själv...
Citera
2026-09-18, 21:16
Medlem
KastlosaBerits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goseigen
Folkgrupp vill ha inflytande... vilka vill inte det?

Svenskarna är inte funtade så och det straffar oss.
Citera
2026-09-18, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg

De utgör en enorm valboskap.

Trollar du eller vad är det med dig ?
Citera
2026-09-18, 21:26
Medlem
Tearsinrains avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Graavarg
1+1=2?
Hjärndöda?

Om SD inte hade förlorat 3% av sitt understöd hade Tidö inte förlorat valet.
Om SD hade förlorat bara 2% av sitt understöd hade Tidö vunnit valet.

Så om SD fortsätter tappa understöd, vems "fel" ska det vara nästa gång? Pensionärer i storstan? Tanter i blommiga hattar? "Dumma" studerande? Miljömuppar?

Om man förlorar sitt eget understöd så tenderar det att bero på en själv...
Muslimer i förorten? Den undersökningen jag presenterat representerar alla muslimer i Sverige oavsett var de bor. Man kan nästan tro att du vet något om att S och V härjat i förorten? Hmm.

Läs resten av mina inlägg i tråden. Det är inte en slump att S och V satsat på muslimer.

Ja om SD inte tappat 3% hade blågula vunnit valet ja? Så varför är du så aggresiv mot det jag skriver? För om inte Sverige hade haft så många muslimer där 85% röstar S, V eller MP hade blågula vunnit valet om det var färre där som röstade. Förstår inte hur du kan tycka att bara ena påståendet är sant när båda är det? Är det för ena inte passar ditt narrativ? Att SD tappat röster är inte lika allvarligt som att S och V indoktrinerar muslimer att rösta på dem och islamisera Sverige. Därför är det ett betydligt större problem än att SD fick färre procent. S gjorde sämsta valet någonsin men ändå kommer Magdalena bli statsminister. Det hade hon inte blivit om inte Sverige hade massa muslimer som blivit indoktrinerade att rösta på S eller V. Majoriteten av det icke muslimska folket vill inte ha henne som statsminister men eftersom så många muslimer röstade på S och V detta val blir hon det ändå. Och självklart är det ett ytterligare steg mot en islamisering av Sverige. Om man inte ser det är man urborta korkad.
Citera
2026-09-18, 21:28
Medlem
rednaxela90s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sonicguide
De senaste femtio åren har droger varit den främsta grundorsaken till att folk sitter inne .
Har du någon källa på det? Och oavsett om det skulle stämma så motsäger det inte mitt påstående om att majoriteten på våra fängelser har invandrarbakgrund...
Citera
2026-09-18, 21:32
Medlem
rednaxela90s avatar
Nyhet – Fängelse i Hällby slutar servera fläskkött:
https://riks.se/nyheter/fangelset-slutar-servera-flaskkott-korkat
Citera
2026-09-18, 21:37
Medlem
Comitiums avatar
Citat:
Ja precis. Och där ligger ju problemet med det jag skriver. Det togs emot ungefär 300k invandrare under Tidö. Visst långt ifrån enbart muslimer. Men räcker att vänstern tar hit typ 500k varav majoriteten är muslimer på kommande fyra åren och så kan de säga att de fortfarande hållt en "stram invandringsspolitik" och så blir de medborgare och plötsligt har rödgröna 400k nya väljare och så är Sverige en demokratur där Islam tagit över totalt. Det visste nog Jimmie för 17år sen när han skrev den debattartikeln.

Men senaste 4åren när han har haft lite makt går han ut och säger precis innan valet och i efterhand och vågar bara säga "islamister" och vågar inte ens säga muslimer. Vad spelar det för roll ens om han skulle säga "muslimer" De röstar inte på SD!! (eller bevisligen de blå heller) Så vad spelar det för roll? Varför tycker han det är ok med en muslimsk statsminister? Det tror jag inte han tyckte för 20år sen. Vad vill han med det? Få fler muslimska väljare? De röstar inte på SD!!

Han borde dag ett för fyra år sen gått ut och varnat för precis det som nu hänt och fällt regeringen om de inte gått med på hårdare krav för medborgarskap exempelvis eller andra frågor som påverkat detta. Den unge Jimmie tror jag hade pratat mer om det här. Men han blev för beroende av de blå och vågade mycket men inte tillräckligt av rädsla för de blå.

Det var muslimerna som avgjorde valet och som jag är inne på med stor sannolikhet alla framtida val från och med nu. Det visste Jimmie om då han säger det nu i efterhand och sa det precis innan valet. Men han hade 4år på sig att göra nåt åt saken. Varför gjorde han inget åt det?
.
.

Jimmie Åkesson bestämmer ju inte ensam regeringens politik utan är beroende av de anddra i det blågula laget.

Dessutom har han väl letts av samma princip hela tiden, d.v.s. bättre att inte vara för extrem, bli allt allt större parti ch få mer verkligt inflytande än att vara mer extrem, vara ett mindre parti och med mindre inflytande. Det har ju fungerat hela vägen. SD får väl slicka sina sår och ta sig en rejäl funderare på den framtida strategin.
Citera
2026-09-18, 21:52
Medlem
rednaxela90s avatar
https://www.facebook.com/share/p/1HZpB3aUvU/
Citat:
Vad jag förmedlade på pressträffen i morse.

Sverigedemokraterna har växt under de senaste 20 åren på ett sätt som saknar motstycke. Det har haft väldigt stor påverkan på svensk politik där såväl debatten som övriga partier har flyttats till vår planhalva när det gäller både invandring, integration och när det gäller kriminalpolitik. Självklart är det svårt att hitta sin roll i ett nytt politiskt landskap där de gamla maktpartierna positionerar sig på ett sätt som gör det svårt att sticka ut. Jag anser mig ändå ha fog för att hävda att vi har klarat den uppgiften bra. Man sa att vi skulle kollapsa när vi fick makt. Det gjorde vi alltså inte. Tvärtom, Sverigedemokraterna är fortsatt efter fyra år som stödparti till en borgerlig regering ett stort parti även om vi gärna hade nått ett bättre resultat för egen del i det här valet.

I jämförelse med våra nordiska systerpartier som tagit ansvar i regeringsställning eller som stödparti till regeringar så har vi klarat oss väldigt bra. Och visst, antalet röster är såklart det viktigaste i ett val, men om man betraktar den här valrörelsen ur ett lite bredare perspektiv så vittnar sverigedemokrater över hela landet om "proppen ur" när det kommer till bemötande och acceptans. Vi har slagit alla tiders medlemsrekord. Valarbetet på marken har varit bättre och mer omfattande än någonsin. Resultatet i kommun- och regionval ser ut att kunna ge oss ett större inflytande än tidigare. Så att, som rörelse är Sverigedemokraterna idag starkare än någonsin tidigare. Stigmat har släppt, vilket på längre sikt betyder mer än några procentenheter upp eller ner i ett enskilt riksdagsval. Sverigedemokraterna är alltså inget kortsiktigt projekt för att röra om lite i grytan. Det utgår jag från att alla har förstått vid det här laget. Vi springer ett maratonlopp, och vi är fortfarande bara halvvägs.

Vi kan konstatera att de tre borgerliga regeringspartierna gick till val på att bilda regering med oss. För det blev de belönade av väljarna. Det innebär att vi har fått godkänt från den halva av befolkningen som röstade blågult 2022 och nu också 2026. Det här blev ännu ett extremt jämnt val. Det blev till slut tillfälligheter som gjorde att det inte var vår sida som vann. Påståenden om att väljarna röstade bort Tidö för en så kallad "ny riktning" faller alltså platt. Läget är i princip oförändrat sedan förra valet, men med marginalerna på fel sida den här gången. Ett tungt vägande skäl till det kan antas vara att tidigare SD-väljare har röstat på partier utanför riksdagen. På motsvarande sätt har oppositionen inte läckt väljare till partier utanför riksdagen, vilket var fallet 2022.

Istället ser Vänsterpartiet och Socialdemokraterna ut att den här gången ha lyckats mobilisera exempelvis islamistiska röster. Även om jag personligen inte ser någon större dramatik kring vårt väljartapp, så finns det naturligtvis goda skäl att grundligt och självkritiskt analysera valet och det nya landskap som vi har att förhålla oss till. Sverigedemokraterna ska naturligtvis inte vara nöjda med att vara tredje största parti. Det långsiktiga målet är att utmana Socialdemokraterna om att vara störst, och då kommer det att krävas öppenhjärtiga diskussioner om hur partiet ska ta nästa steg. Heliga kor kan behöva slaktas och stenar vändas. Vi behöver bli bättre på att utnyttja vår unika position som ett parti som når väljare bland både företagare och LO-kollektivet. Det är vår stora styrka.

Än så länge kan man egentligen bara ägna sig åt spekulationer och mer eller mindre kvalificerade gissningar när det gäller valresultatet. Det är lätt att man fastnar i enskildheter kopplade till egna upplevelser och åsikter, och det finns förstås delar i både kampanjmetoder, profil och politik som partiet behöver förbättra. Men, min bestämda uppfattning är att vårt valresultat inte främst förklaras av enskildheter. Det är de övergripande, strukturella delarna vi behöver analysera och förstå i första hand. Vi har beställt av Tankesmedjan Oikos att göra vår valanalys. Jag har inte för avsikt att föregripa det arbetet i någon högre grad, men jag vill ändå nämna några spår som känns rimliga att titta närmare på.

För det första: Vart sker tappet? Eftersom Moderaterna underskattades med två procentenheter i Valu, så är det svårt att förhålla sig till de väljarströmmar som redovisas där. Det kommer vi att behöva titta närmare på. Totalt ökar regeringspartierna med ungefär 2,5 procentenheter, och det är sannolikt huvudförklaringen till vårt tapp. Vi kan anta att det skett ett nettoflöde till Moderaterna. Och tapp tycks också ha skett till partier utanför riksdagen samt till soffan. Och för det andra: Varför sker tappet? Samarbetet med regeringen. Jag kan ärligt säga att ett potentiellt tapp efter fyra år av ansvarstagande och kompromisser ingick i kalkylen redan för fyra år sedan. Mätningar under mandatperioden har inte visat någon sådan effekt, men det är troligt att dessa mätningar varit missvisande.

Det finns många exempel på populära och nödvändiga reformer som vi har stångat oss blodiga för att trycka igenom i samarbetet, som sedan andra partiers ministrar har kunnat fronta utåt inför väljarna. Vi har emellanåt drunknat i samarbetet. Skillnaderna mellan våra fyra olika partier har inte varit uppenbar, och därför har väljare på marginalen kunnat få bilden av att det inte spelar så stor roll vilket Tidöparti man röstar på. Samtidigt har en del inbitna SD-väljare haft svårt att köpa kompromissen mellan SD position och resultatet av samarbetet i enskilda frågor. Det finns de som har tyckt att vi inte stått på oss tillräckligt, att vi har vikt oss för Moderaterna. Vi har konsekvent valt att agera realpolitiskt under den här mandatperioden. Det är den enda framkomliga vägen i ett parlamentariskt system med åtta partier i riksdagen. Det här kan man tänka sig har påverkat både mobiliseringsgrad och eventuellt läckage till mikropartier utanför riksdagen.

Vi gjorde tidigt under valåret upp med Moderaterna i statsministerfrågan. Syftet med det var att eliminera onödiga tveksamheter som skulle kunna utnyttjas av oppositionen. Även här hade vi med i kalkylen att det skulle kunna påverka mobiliseringsgrad och ge upphov till visst läckage till Moderaterna.

Politiskt genomslag och tydliga resultat. Redan i våras började många prata om den så kallade Churchilleffekten, det vill säga det paradoxala i att lyckas så pass bra så att man blir bortröstad. Risken med att framhålla framgångarna i migrations- och kriminalpolitiken är förstås att väljarna tycker att de frågorna är så gott som lösta, och därför gör andra prioriteringar i valet av parti.

Väljarnas viktigaste frågor. Som ett resultat av den förda politiken, har invandring, integration och kriminalpolitik, frågor där väljarna har stort förtroende för SD, haft mindre betydelse för väljarna jämfört med 2022. Istället har bland annat välfärd och ekonomi varit avgörande, vilket kan förklara tapp till såväl övriga blågula partier som till soffan.

Debatten om utvisningar. Det märks en nedåtgående trend för SD i opinionsmätningarna i samband med att debatten om utvisningar tog fart i början på valåret. Och även om tilltron till dessa mätningar är svag, så ser man ändå en sådan trend. Det kan antas att väljarna lastar oss för det som beskrivs som orättfärdig utvisningspolitik, även om de regelförändringar som föranlett exempelvis de så kallade tonårsutvisningarna har beslutats av en bred riksdagsmajoritet. Och det här, i kombination med en allmän oro för utvisningar hos väljare med invandrarbakgrund, kan förklara SD-tapp till övriga blågula partier.

Negativa nyheter. Våra basväljare är inte särskilt känsliga för negativa skriverier och så kallade skandaler, men i förra valet kan vi ha nått ett nytt segment av mer lättrörliga marginalväljare, som inte är bekväma med att partiet upplevs hamna i blåsväder. Detta kan förklara tapp till övriga blågula partier, framför allt Moderaterna.

Det här var några exempel på mer övergripande, strukturella skäl, som jag menar kan förklara varför vi som parti gjorde ett sämre val än för fyra år sedan. Nu får vi invänta den mer djupgående valanalys som vi alltså har beställt av Oikos. Om vi istället blickar lite framåt: Ulf Kristersson har nu begärt entledigande som Sveriges statsminister. Det betyder inte att valet är förlorat, bara att det fortfarande är oklart vem som har vunnit. Sverigedemokraterna är ett stort parti med stort inflytande. Valresultatet ger oss inga tydliga majoriteter, och vår roll framåt är såklart att maximera vårt och våra väljares inflytande utifrån den nya spelplanen.

Nästa regering – om det blir någon sådan – kommer till ett dukat bord. Vi har besegrat inflationen, lett Sverige ut ur lågkonjunkturen. Kurvorna pekar i rätt riktning, också när det gäller migration och kriminalitet. Detta är i hög grad Sverigedemokraternas förtjänst, och det oroar mig på djupet vad som sker när vi inte längre är med vid rodret. Vi har sått under fyra år, och nu finns det en överhängande risk för att en ny, skakig majoritet vaskar skörden. Att Sverige drabbas av missväxt. Oppositionen har ingen gemensam riktning, ingen gemensam vision, inga idéer. De förenas enbart i att hålla distans till Sverigedemokraterna. Och jag tänker att det inte nödvändigtvis är optimala förutsättningar för att kunna styra ett land.

Länk till pressträffen finns i kommentarsfältet.
Citera
2026-09-18, 21:56
Medlem
Graavargs avatar
Citat:
Muslimer i förorten? Den undersökningen jag presenterat representerar alla muslimer i Sverige oavsett var de bor. Man kan nästan tro att du vet något om att S och V härjat i förorten? Hmm.

Läs resten av mina inlägg i tråden. Det är inte en slump att S och V satsat på muslimer.

Ja om SD inte tappat 3% hade blågula vunnit valet ja? Så varför är du så aggresiv mot det jag skriver? För om inte Sverige hade haft så många muslimer där 85% röstar S, V eller MP hade blågula vunnit valet om det var färre där som röstade. Förstår inte hur du kan tycka att bara ena påståendet är sant när båda är det? Är det för ena inte passar ditt narrativ? Att SD tappat röster är inte lika allvarligt som att S och V indoktrinerar muslimer att rösta på dem och islamisera Sverige. Därför är det ett betydligt större problem än att SD fick färre procent. S gjorde sämsta valet någonsin men ändå kommer Magdalena bli statsminister. Det hade hon inte blivit om inte Sverige hade massa muslimer som blivit indoktrinerade att rösta på S eller V. Majoriteten av det icke muslimska folket vill inte ha henne som statsminister men eftersom så många muslimer röstade på S och V detta val blir hon det ändå. Och självklart är det ett ytterligare steg mot en islamisering av Sverige. Om man inte ser det är man urborta korkad.

Det är väldigt enkelt.

Man vinner absolut INGENTING på att skylla på väljare som röstar på andra partier.

Det ENDA man kan göra i en demokrati, för att vinna ett demokratiskt val, är skaffa EGNA väljare och ta väl vara på dem. Det är allt.

Vem förortens muslimer röstar på spelar ingen roll, om det inte är på ens eget parti. Det är inte röster man kan få, inte röster man kan vinna ett val med.

Men hej, knock yourself out, jag är inte ens en SD-anhängare, what do I care...
Senast redigerad av Graavarg 2026-09-18 kl. 22:12.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in