2026-09-18, 01:03
Avslutad
Jag börjar bli riktigt less på det här.

Jag sparar mina lösenord i Google och använder olika lösenord på olika konton. Jag har inte samma lösenord på Flashback som på Google. Ändå har jag fått mina Google-konton hackade, Microsoft-konton blockerade och mitt Twitter/X-konto har också blivit hackat.
Mina mobiler har dessutom fått problem som verkar vara virus eller någon annan typ av skadlig kod.

Det som gör mig misstänksam är att problemen verkar komma i samband med att jag använder Flashback. Jag säger inte att jag kan bevisa att Flashback är orsaken, men jag undrar vad som egentligen händer. Hur skulle någon kunna komma åt flera av mina konton när jag har olika lösenord och dessutom byter lösenord?

Det känns som att bara surfa på Flashback kan skapa säkerhetsproblem, men jag vill gärna höra om någon annan har varit med om något liknande.

Jag har också problem med Reddit. Mitt första Reddit-konto skapade jag 2024 och sedan dess har nya konton blivit avstängda. Jag skapar ett nytt konto och blir avstängd igen. Det har gått ungefär två år och problemet fortsätter. Jag vet inte om Reddit-problemet har något med Flashback att göra eller om det är helt separat.

Jag är framför allt trött på att hela tiden behöva radera konton och skapa nya.

Jag vill behålla mitt Google-konto och få tillbaka kontrollen över det utan att behöva radera det. Samma sak gäller Microsoft-kontot.

Så vad tror ni? Kan någon förklara hur flera konton kan bli komprometterade trots olika lösenord? Kan det handla om mobilen, webbläsaren, sparade sessioner/cookies eller något annat?

Jag vill helst hitta orsaken i stället för att fortsätta skapa nya konton som sedan också försvinner.
Citera
2026-09-18, 01:07
Medlem
exploring-mapss avatar
Citat:
Mina mobiler har dessutom fått problem som verkar vara virus eller någon annan typ av skadlig kod.
Ja, du… undrar vad det kan vara…

Citat:
Ändå har jag fått mina Google-konton hackade, Microsoft-konton blockerade och mitt Twitter/X-konto har också blivit hackat.
Citat:
Jag har också problem med Reddit
Citat:
Det känns som att bara surfa på Flashback kan skapa säkerhetsproblem
Huh? Vad får dig att tro att Flashback är orsaken?

Förslag: om du misstänker att du har skadlig kod på dina enheter - använd inte samma enhet när du byter lösenord.

Jag tror att du trollar. Det är orimligt att du skulle vara så naiv, att du inte skulle förstå att virus gör dåliga saker. Att du ens nämner virus tyder på att du förstår att det kan finnas ett samband. Så du låtsats vara naiv.

Dessutom; Min demente mormor hade klarat att hantera detta.

Om detta är på riktigt - omformattera allt, och byt sedan (när du är på en helt återställd enhet) lösenord på en icke-infekterad enhet.

Undvik sedan att ange ditt lösenord när du använder någon av dina smittade enheter.
Senast redigerad av exploring-maps 2026-09-18 kl. 01:21.
Citera
2026-09-18, 01:14
Medlem
Riksreptilens avatar
Det är ovanligt effektiv reklam men ingen större risk för att bli hackad.

= mycket snabba impulsköp.

" Det känns som att bara surfa på Flashback kan skapa säkerhetsproblem, men jag vill gärna höra om någon annan har varit med om något liknande."

Om.detta,var vanlig risk skulle jag ha it-avd över axeln hos min Tora offentliga arbetsgivare då jag givetvis inte är inloggad på jobbdator.
Senast redigerad av Riksreptilen 2026-09-18 kl. 01:18.
Citera
2026-09-18, 03:33
Medlem
Kapitalistkalles avatar
Androidtelefon?
Citera
2026-09-18, 06:23
Moderator
MondoBizarros avatar
Övriga dator- och IT-diskussioner --> IT-säkerhet
/Moderator
Citera
2026-09-18, 07:03
Medlem
triptykens avatar
Problemet sitter högre upp med just telefonerna.

Kan intyga att FB inte har med sig nåt skadligt när du loggar in - men just för att nåt med operativsystemet i dina telefoner redan är övertaget så är det nog dags att som absolut minsta åtgärd fabriksåterställa alla.
Sen ändrar du alla dina lösen, inklusive mejl,
Citera
2026-09-18, 07:26
Medlem
One2Manys avatar
Man hackas inte via Flashback, det är allmänt känt att man hackas via M3Panel
Citera
2026-09-18, 08:09
Medlem
Skurhinkens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Valet2026
Jag börjar bli riktigt less på det här.

Jag sparar mina lösenord i Google och använder olika lösenord på olika konton. Jag har inte samma lösenord på Flashback som på Google. Ändå har jag fått mina Google-konton hackade, Microsoft-konton blockerade och mitt Twitter/X-konto har också blivit hackat.

Det som gör mig misstänksam är att problemen verkar komma i samband med att jag använder Flashback. Jag säger inte att jag kan bevisa att Flashback är orsaken, men jag undrar vad som egentligen händer. Hur skulle någon kunna komma åt flera av mina konton när jag har olika lösenord och dessutom byter lösenord?

Det känns som att bara surfa på Flashback kan skapa säkerhetsproblem, men jag vill gärna höra om någon annan har varit med om något liknande.

Jag har också problem med Reddit. Mitt första Reddit-konto skapade jag 2024 och sedan dess har nya konton blivit avstängda. Jag skapar ett nytt konto och blir avstängd igen. Det har gått ungefär två år och problemet fortsätter. Jag vet inte om Reddit-problemet har något med Flashback att göra eller om det är helt separat.

Jag är framför allt trött på att hela tiden behöva radera konton och skapa nya.

Jag vill behålla mitt Google-konto och få tillbaka kontrollen över det utan att behöva radera det. Samma sak gäller Microsoft-kontot.

Så vad tror ni? Kan någon förklara hur flera konton kan bli komprometterade trots olika lösenord? Kan det handla om mobilen, webbläsaren, sparade sessioner/cookies eller något annat?

Jag vill helst hitta orsaken i stället för att fortsätta skapa nya konton som sedan också försvinner.

Gamla telefoner som saknar nya säkerhetsuppdateringar?
Citera
2026-09-18, 09:23
Medlem
dickachus avatar
Citat:

Du har nåt virus på datorn eller mobilen och de har helt enkelt snott all data från webbläsaren. Om du sparar lösenord i webbläsaren så kan man sno åt sig allihopa den vägen. Alternativt så kan de sno pågående användarsessioner (kakor) och på så vis kapa din inloggade session och t.ex byta lösenord på kontot.

Fullständig fabriksåterställning/ominstallation och bättre internet-hygien rekommenderas!

Jag är 100% att flashback inte har med detta att göra, men förstår din oro.
Senast redigerad av dickachu 2026-09-18 kl. 09:26.
Citera
2026-09-18, 12:41
Medlem
Har du någon aning om vem som kan vara intresserad av just dina konton? Är det kanske samma person som blockerar portkodslåset och hindrar dig från att komma in i trapphuset?
Citera
2026-09-18, 13:19
Medlem
invandrar-leffes avatar
Citat:
Det känns som att bara surfa på Flashback kan skapa säkerhetsproblem

Det är inte Flashback som är ett säkerhetsproblem, det är DU!
Citera
2026-09-18, 15:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av invandrar-leffe
Det är inte Flashback som är ett säkerhetsproblem, det är DU!
”Det är inte Flashback som är ett säkerhetsproblem, det är DU!”

Vilken fantastisk analys. Ungefär som att säga att ett inbrott aldrig beror på dåliga lås, utan enbart på att husägaren borde ha varit bättre på att undvika tjuvar.

Att användaren har ett ansvar för sin egen säkerhet betyder inte att plattformen automatiskt är immun mot säkerhetsproblem. Det går alldeles utmärkt att två saker är sanna samtidigt.

Men jag antar att ”det är ditt fel” är enklare än att faktiskt diskutera sakfrågan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in