2026-09-18, 00:24
Medlem
swedenistanis avatar
Har för mig att en tjej ca 14-18 år gammal håller på och går till en sjö. Samtidigt har en kuf (man) gömt sig i buskagen (kommer inte ihåg om han har kommit ditt med bil eller kommit dit genom att gå). När väl tiden kommer och tjej visar sig så anfaller kufen av ren kåthet och våldtar tjejen samtidigt som han sedan dödar henne nära vägen till sjö.
Detta måste ha uppspelat sig under 60-70 talet i närke. Men hur mycket jag letar efter sagan kan jag inte finna den ty svenskamordfall.se ligger nere!

Men någon kanske vet mer?
2026-09-18, 06:11
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av swedenistani
Har för mig att en tjej ca 14-18 år gammal håller på och går till en sjö. Samtidigt har en kuf (man) gömt sig i buskagen (kommer inte ihåg om han har kommit ditt med bil eller kommit dit genom att gå). När väl tiden kommer och tjej visar sig så anfaller kufen av ren kåthet och våldtar tjejen samtidigt som han sedan dödar henne nära vägen till sjö.
Detta måste ha uppspelat sig under 60-70 talet i närke. Men hur mycket jag letar efter sagan kan jag inte finna den ty svenskamordfall.se ligger nere!

Men någon kanske vet mer?

Kan det vara mordet på Lena Söderberg från Hammar, som du tänker på?
Det skedde 8 aug 1975.
Hon mördades i närheten av den lilla sjön Verkesjön mellan Hammar och Åmmeberg.

Mördaren som var från trakten, följde efter henne med sin bil.

https://www.sverigesradio.se/play/artikel/4628523
Senast redigerad av RFT 2026-09-18 kl. 06:14.
2026-09-18, 09:30
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Kan det vara mordet på Lena Söderberg från Hammar, som du tänker på?
Det skedde 8 aug 1975.
Hon mördades i närheten av den lilla sjön Verkesjön mellan Hammar och Åmmeberg.

Mördaren som var från trakten, följde efter henne med sin bil.

https://www.sverigesradio.se/play/artikel/4628523

1000 tack. Vilket leende hon hade, denna leende har jag aldrig sett på dagens kvinnor (RIP Lena).
2026-09-18, 17:00
Medlem
RFTs avatar
Citat:
1000 tack. Vilket leende hon hade, denna leende har jag aldrig sett på dagens kvinnor (RIP Lena).

Varför är du intresserad av just detta mord?

Lena var inte på väg till någon sjö.
Hon hade varit och badat i Hargebaden, några kilometer från sitt hem. Hon bodde i Lunna som ligger ett par kilometer söder om Hammar. Ytterligare ett par kilometer söderut ligger Hargebaden.
Hon skulle cykla till Åmmeberg, en sträcka på ungefär 15 kilometer, krokig grusväg, ett fåtal boningshus utmed vägen. Just där hennes cykel hittades är det en bit till närmaste hus.
Jag bor inte i trakten men har av andra anledningar vistats där mycket och gör så
fortfarande. Den väg hon cyklade har jag åkt ett otal gånger
Mördaren bodde i Åmmeberg. Alla som minns mordet vet vem han var och vilket hus han bodde i. Om jag minns rätt så kom man honom på spåren sedan grannar till honom sett honom rengöra sin bil väldigt noga.
I skallgångskedjan som ordnades medverkade en tidigare arbetskamrat till mig.
2026-09-18, 17:11
Medlem
Skaraborg2s avatar
Länk.

(FB) Mordet i det lilla samhället Hammar,Askersund 1975 (Årtalet korrigerat //Mod)
2026-09-18, 17:35
Medlem
swedenistanis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RFT
Varför är du intresserad av just detta mord?

Lena var inte på väg till någon sjö.
Hon hade varit och badat i Hargebaden, några kilometer från sitt hem. Hon bodde i Lunna som ligger ett par kilometer söder om Hammar. Ytterligare ett par kilometer söderut ligger Hargebaden.
Hon skulle cykla till Åmmeberg, en sträcka på ungefär 15 kilometer, krokig grusväg, ett fåtal boningshus utmed vägen. Just där hennes cykel hittades är det en bit till närmaste hus.
Jag bor inte i trakten men har av andra anledningar vistats där mycket och gör så
fortfarande. Den väg hon cyklade har jag åkt ett otal gånger
Mördaren bodde i Åmmeberg. Alla som minns mordet vet vem han var och vilket hus han bodde i. Om jag minns rätt så kom man honom på spåren sedan grannar till honom sett honom rengöra sin bil väldigt noga.
I skallgångskedjan som ordnades medverkade en tidigare arbetskamrat till mig.

Med leendet menar jag dessa bilder: https://herrtidning.com/2014/04/20/mordet-pa-14-ariga-lena-soderberg-1975/

Bara allmännt nyfiken ty det bra med fakta om just detta fall tycker jag.
Vad tycker du om området annars, bodde eller bor det massa skumma och mentalsjuka personer där?

Själv tror jag att värme (den sommaren var extremt varmt för swedenistan) + mentalsjuka blir fin cocktail för saker som kan gå väldigt väldigt snett som vi ser här.
Senast redigerad av swedenistani 2026-09-18 kl. 17:40.
2026-09-18, 18:04
Medlem
RFTs avatar
Citat:
Med leendet menar jag dessa bilder: https://herrtidning.com/2014/04/20/mordet-pa-14-ariga-lena-soderberg-1975/

Vad tycker du om området annars, bodde eller bor det massa skumma och mentalsjuka personer där?

Själv tror jag att värme (den sommaren var extremt varmt för swedenistan) + mentalsjuka blir fin cocktail för saker som kan gå väldigt väldigt snett som vi ser här.

Nej, nej, trakten är inte känd för ”konstigt” folk eller ”WT”.
Han som mördade henne var något av en kuf, så som du skrev.
Senast redigerad av RFT 2026-09-18 kl. 18:26.
2026-09-18, 18:26
Medlem
RFTs avatar
Citat:

Skummade igenom artikeln. Har inte läst den förut.
Det som står i den stämmer i stort, men den är ju väldigt ”dramatiserad”.

Det verkar inte stå något om att mannen bodde i en lägenhet i Åmmeberg och inte heller att han rengjorde sin bil noga.

Han dömdes till psykvård, så något galet var det nog med honom.

Han lär ha dött för runt 10-15 år sedan. Men den uppgiften är jag inte bombsäker på.
2026-09-18, 18:37
Moderator
Chantres avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skaraborg2
(FB) Mordet i det lilla samhället Hammar,Askersund 1975 (Årtalet korrigerat //Mod)
Fortsätt diskussionen i den tråden.

/Moderator

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in