Citat:
Om jag fattat rätt så är en del gamla stengärdsgårdar i skogen runt Svarte mosse även markörer för gamla landsgränser. Och biskopens gård låg inte i Biskopsgården, där hade han bara betesmarker. Gården låg ganska nära gamla Lundby kyrka. Idag finns ett något kommunalt boende på platsen (Byalagsgatan 1). Länsmannens gård vet jag inget om.
Karlatornet ligger vid Karlavagnsgatan och där har vi en rymdkoppling. Diverse rymdrelaterade gator i området ska tydligen vara en rest från ett förgöteborgskt gatunät i området. I Göteborg ligger annars rymdgator, exempelvis Jupitergatan, i Bergsjön. Men Neptunusgatan hittas inte där.
Karlatornet ligger vid Karlavagnsgatan och där har vi en rymdkoppling. Diverse rymdrelaterade gator i området ska tydligen vara en rest från ett förgöteborgskt gatunät i området. I Göteborg ligger annars rymdgator, exempelvis Jupitergatan, i Bergsjön. Men Neptunusgatan hittas inte där.
Enligt bloggen det är länkat till skall gränsen vara tydlig i skogen. Det gäller väl bara att hitta till Vette. Området är ganska fint, men man får inte vara helt handikappad, och det kan vara bra med ordentliga kläder. Jag var där och kollade på O-ringen.
Några ordentliga gårdar nordväst om gamla Lundby tror jag knappast på, men säkert har det funnits något i den lilla dalen där spårvagnarna drar fram. Resten är bara impediment, sten, upp och ner och blött, men man har väl haft djur där. Om man mäter gångväg från kyrkan du nämner till ett något plattare område som Önskevädersgatan, så är det inte stort mer än 2200 meter. Ett sådant område kan väl ha varit någon sorts utäga till en gård eller gårdar också, för säkert klarade folk av sådana avstånd.
Själva Länsmansgården är tydligt byggt på impediment som man väl inte hade så mycken annan nytta av. Man kan också se spår av sprängningar från byggnadsprocessen.