2026-09-17, 21:48
Medlem
solstrålars avatar
Har någon annan märkt detta? Jag har noterat att sedan några veckor innan valet är det helt bisarrt många tekniska sändningsfel på SVT vad gäller både bild och ljud - Mikrofoner som hörs när de inte ska höras, bilder som inte kan visas, intervjuer som avbryts pga tekniska fel, personer vars mikrofoner inte fungerar, felklippningar med kameror, ibland kommer kameramän in i bild, plötsligt visas helt andra bilder medan någon står och pratar som inte har med repotaget att göra och ljud spelas upp med några helt andra röster i bakgrunden.

Tex hör man plötsligt på Aktuellt hur någon som andas och knappar på ett tangentbord, det klipps plötsligt från den som pratar, programledarna verkar desorienterade, nu senast ikväll visades plötsligt några tårtor och en fet rumpa på gatan i bild medans det var debatt mellan S och M som var inbjuda och de pratade. Helt utan förklaring.

När blev SVT såhär amatörmässiga? Det är nästan tekniska fel och klanterier och fel med ljud och bild i varenda sändning?! Är det en katt som hoppar omkring i kontrollrummet eller?
Senast redigerad av solstrålar 2026-09-17 kl. 21:53.
Citera
2026-09-17, 22:13
Medlem
DenverAirports avatar
Med bara 11 000 000 000 kr i årsbudget är det inte lätt att sköta sändningarna för public service..
Citera
2026-09-17, 22:18
Medlem
Westgoethes avatar
"Budget"-problem nu efter valet så att sossarna har bra argument att skruva upp skatten vi betalar och höja anslagen för sina kompisar i SVT- och SRs ledning.
Citera
2026-09-18, 02:53
Medlem
exploring-mapss avatar
Det har inte skett.

Hade det skett så hade du såklart visat exempel på när det hänt.
Citera
2026-09-18, 04:53
Medlem
Synkfel har börjat förekomma i reportage och intervjuer. Munnarna rör sig annorlunda mot ljudet som kommer i högtalaren. Jag vet inte om detta är specifikt för SVT, det kanske förekommer i andra kanaler också.
Citera
2026-09-18, 05:32
Medlem
Den enda televisionen som jag kollar på nuförtiden är fotbollsmatcher och det är samma sak där med dom Svenska studiosändningarna på Viasat och Prime. Visst hände det förr att ett finger slant och fel mikrofon blev aktiv men i år är det mer regel än undantag med tekniska grodor, alltid är det något varje sändning.

Är det samma brödgäng som anlitats?

Citera
2026-09-18, 05:58
Medlem
Ludvig.Rudolfs avatar
Jag tror det beror på icke kompetent personal helt enkelt. Tittar mycket på utländska nyhetskanaler och felen som TS beskriver förekommer i princip aldrig där.

SVT:s väder är nog i en klass för sig när det gäller strul. Det är fel kartor mest hela tiden, inget ljud, och ibland inga kartor alls. Så jäkla svårt kan det väl inte vara?

Fel personer på fel plats alltså. De flesta är förmodligen inkvoterade.
Citera
2026-09-18, 07:40
Medlem
Lagerkommandants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
När blev SVT såhär amatörmässiga? Det är nästan tekniska fel och klanterier och fel med ljud och bild i varenda sändning?! Är det en katt som hoppar omkring i kontrollrummet eller?

Nedskärningar, personal med kompetens har väl fått sparken eller slutat självmant.
Citera
2026-09-18, 08:23
Medlem
FarbrorFredriks avatar
Det var nån regering som bantade ner publikservice rätt kraftigt har jag för mig..... Typ dom senaste fyra åren känns det som.
Citera
2026-09-18, 11:43
Medlem
psaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solstrålar
Har någon annan märkt detta? Jag har noterat att sedan några veckor innan valet är det helt bisarrt många tekniska sändningsfel på SVT vad gäller både bild och ljud - Mikrofoner som hörs när de inte ska höras, bilder som inte kan visas, intervjuer som avbryts pga tekniska fel, personer vars mikrofoner inte fungerar, felklippningar med kameror, ibland kommer kameramän in i bild, plötsligt visas helt andra bilder medan någon står och pratar som inte har med repotaget att göra och ljud spelas upp med några helt andra röster i bakgrunden.

Tex hör man plötsligt på Aktuellt hur någon som andas och knappar på ett tangentbord, det klipps plötsligt från den som pratar, programledarna verkar desorienterade, nu senast ikväll visades plötsligt några tårtor och en fet rumpa på gatan i bild medans det var debatt mellan S och M som var inbjuda och de pratade. Helt utan förklaring.

Det mest uppenbara störningsmomentet är alla felstavningar. I enkla texter och rubriker. Vad sysslar de med där? Komik i var och varann sändning.

Fast överlag var det ändå värre förr. Hur stor 80-talsnostalgiker jag än är så går det inte att bortse från klantigheten i dåtida direktsändningar jämfört med nu. Eller tillfälligt avbrott t ex, när såg man det senast?
Citera
2026-09-19, 11:00
Medlem
laughingducks avatar
Märkte det också när jag var och hälsade på bekanta som hade Tvn på.
Tänkte det var den kvällen det strula 🤔
Citera
2026-09-19, 11:10
Medlem
Radion är lika illa. Ständigt tappade personer som ska
intervjuas. Är våra mobila uppkopplingar så dåliga?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in