2026-09-17, 20:44
Medlem
Nu när S har vunnit valet och kommer att bilda regering måste vi se till att högern aldrig mer kan ta makten, för då blir det som i Tyskland på 30-talet.

Därför är lösningen att grundlagsskydda S regeringsmakt, så att det alltid blir S som trots allt är det största partiet som bildar regering. Sedan kan S välja vilka andra av de rödgröna partierna de vill bilda regering med.

Jag tänker mig följande formulering i en ny regeringsform:

"Statsministern ska utses bland riksdagsledamöter som tillhör Sveriges socialdemokratiska arbetareparti. Regeringen ska stå under statsministerns ledning. Bestämmelser om regeringsbildning, statsminister och regeringsskifte ska inte tillämpas i den mån de skulle medföra att Sveriges socialdemokratiska arbetareparti förlorar regeringsmakten.”

Tankar och åsikter? Hur snabbt skulle rasistpartierna M, SD, KD och L försvinna ur riksdagen då? Finns det några nackdelar med mitt förslag?
Citera
2026-09-17, 20:52
Avslutad
Det var sossarna som ordnade fram rösträtt för folket. Vad får dig att tro att Socialdemokraterna skulle arbeta bort vår demokrati?
Rött behöver blått och blått behöver rött. En rimlig balans där dom stöttar upp för varandras svagheter, precis som i vilket arbetsteam som helst.
Citera
2026-09-17, 20:54
Medlem
Stenballes avatar
Tro det eller ej, men vi lever faktiskt i en demokrati...
Citera
2026-09-17, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hidden-nick
Det var sossarna som ordnade fram rösträtt för folket. Vad får dig att tro att Socialdemokraterna skulle arbeta bort vår demokrati?
Rött behöver blått och blått behöver rött. En rimlig balans där dom stöttar upp för varandras svagheter, precis som i vilket arbetsteam som helst.

Vadå? Sverige har fortfarande demokrati. Bara det att regeringen ska bestå av S. En får fortfarande rösta på andra på andra partier (utom SD då eftersom de ska förbjudas).
Citera
2026-09-17, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stenballe
Tro det eller ej, men vi lever faktiskt i en demokrati...

Det är tryggast om S har regeringsmakten. De som är äldre är vana vid det.
Citera
2026-09-17, 20:56
Avslutad
Citat:

Det var liberaler som tog frågan om allmän rösträtt längst av alla. Det var högern som till slut gav efter.

Men bra att du erkänner att allt är en jävla fars och skådespel mellan rött och blått. Det ser vi ju i blåröda och Socialmoderata "framgångssagan" Äckeltuna och flera andra kommuner där vi haft S&M styre senaste fyra åren.
Citera
2026-09-17, 20:59
Medlem
Stenballes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smetenigatan
Det är tryggast om S har regeringsmakten. De som är äldre är vana vid det.

Jag vet inte om jag ska kalla det där för trams, trollande eller korkat?
Vad tycker du?
Citera
2026-09-17, 20:59
Avslutad
Citat:
Nu när S har vunnit valet och kommer att bilda regering måste vi se till att högern aldrig mer kan ta makten, för då blir det som i Tyskland på 30-talet.

Därför är lösningen att grundlagsskydda S regeringsmakt, så att det alltid blir S som trots allt är det största partiet som bildar regering. Sedan kan S välja vilka andra av de rödgröna partierna de vill bilda regering med.

Jag tänker mig följande formulering i en ny regeringsform:

"Statsministern ska utses bland riksdagsledamöter som tillhör Sveriges socialdemokratiska arbetareparti. Regeringen ska stå under statsministerns ledning. Bestämmelser om regeringsbildning, statsminister och regeringsskifte ska inte tillämpas i den mån de skulle medföra att Sveriges socialdemokratiska arbetareparti förlorar regeringsmakten.”

Tankar och åsikter? Hur snabbt skulle rasistpartierna M, SD, KD och L försvinna ur riksdagen då? Finns det några nackdelar med mitt förslag?

kommer du från pluto eller?!
snacka om verklighetsfrånvända tankar........
Citera
2026-09-17, 21:00
Avslutad
Citat:
Vadå? Sverige har fortfarande demokrati. Bara det att regeringen ska bestå av S. En får fortfarande rösta på andra på andra partier (utom SD då eftersom de ska förbjudas).

Det är tack vare SD som ”känsliga frågor” ens kommit på tal. Sen att partierna nyttjat frågan till fördel för pajkastning…
Det du talar om är inte demokrati så du kan släppa den frågan.
Citera
2026-09-17, 21:12
Medlem
Citat:
Det är tack vare SD som ”känsliga frågor” ens kommit på tal. Sen att partierna nyttjat frågan till fördel för pajkastning…
Det du talar om är inte demokrati så du kan släppa den frågan.

Vi måste skydda demokratin från att tas över av höger. Titta vad som hände när Hitler röstades fram på på "demokratisk" väg. 6 miljoner judar mördades. Tänk om Tyskland hade haft en lag då som sa att bara Socialdemokraterna fick bilda regering. Då hade inte 6 miljoner judar dött i förtid.
Citera
2026-09-17, 21:20
Medlem
Citat:

Du låter som Adolf Hitler!
Hans parti förbjöd socialdemokraterna när han kom till makten och sen alla andra partierna!
Citera
2026-09-17, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av torteras78
Du låter som Adolf Hitler!
Hans parti förbjöd socialdemokraterna när han kom till makten och sen alla andra partierna!

Bara SD, Afs, NMR och andra rasistiska partier behöver förbjudas. Inte partier som står för allas lika värde.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in