2026-09-23, 07:38
Medlem
Hardstekts avatar
Tv-serier har egentligen bara haft en bra period. Och det är mellan 99-14isch. Det var då hbo började göra tvserier.

Film däremot var bra under stora delar av 1900talet fram tills 2010 någonting. De senaste 16 åren har det inte gjorts många bra filmer.

Det accelererade i och med streaming.
Citera
2026-09-23, 11:57
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Litteraturens
Det började med tv när dessa nya amerikanska serier gjorde entre, tex. Six feet under, Ally Mcbeal, nån sjukhusserie osv. Alla dessa serier gjorde att teveapparater började att stängas av.

Innan detta så fanns det några svaga serier likväl, bl.a. den högst löjliga serien Twin peaks.

Det har gjorts i Amerika nästan inga bra serier efter det att Dallas slutade. I Europa fortsatte kulturen ett tag till med vissa serier.

Vad gäller film så slutade man mestadels kunna hyra europeisk film nån gång under 90-talet, som ju var den enda filmern som var sevärda hos videouthyraren. Innan det hyrde vi Kieślowski m.m., men även annat som hade en liten annan handling. Tror att bland det sista sevära var Lornas tystnad. Det står 2008 här, och hur en såppas bra flm kunde göras så sent låter lite otroligt. Lemming som gjorde att jag tvingades sluta uppleva film gjordes ju 2005.

Det fanns fransk, belgisk o rysk film att njuta av. När belgisk, fransk film började förstöras, så hyrde jag bl.a. Lemming och då visste jag att filmens dagar var slut ( och endast några år innan denna barnsliga film, så gjordes det riktigt bra filmer på kontinenten! )

Filmerna du nämner är det inte många som känner till även om man är äldre, förstår att du inte gillar "vanlig" film om det är sånt pretentiöst skräp som gäller.
Citera
2026-09-23, 13:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XtraX
Filmerna du nämner är det inte många som känner till även om man är äldre, förstår att du inte gillar "vanlig" film om det är sånt pretentiöst skräp som gäller.

Detta var kanske dåliga exempel! Det bör vara ännu mer obskyra filmer och kanske att man bör negera all film som nånsin gjorts! Det är just vad detta handlar om!
Citera
2026-09-23, 14:49
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:

För oss som är seriöst filmintresserade var de titlarna som nämndes där närmast mainstream.
Citera
2026-09-23, 14:56
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrJoll
Ja det är sant. Minns när man visade Andrei Tarkovskij på SVT flera gånger. Även Fellini och Herzog. K special fanns, nu blir det mer å mer skräp och det speglar samhället och verkligheten nu. Folk blir fan fördummade av sociala medier och reality såpor och usla tv serier. Och AI. Z tv var bra, anarki högt och lågt.

Sånt finns ju på SVT Play numera. Det är väl ingen som ser film på linjär TV längre. Just nu är det inte så mycket intressant på SVT Play, men ändå filmer som Lubitschs That Uncertain Feeling och Leos Carax mästerverk Holy Motors.
Citera
2026-09-23, 15:05
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oliveira
För oss som är seriöst filmintresserade var de titlarna som nämndes där närmast mainstream.

För dig och ts måhända, det enda jag tänker på när jag hör Kieślowski är hur han kallas KissochBajslowski i Varan tv, fantastiskt roligt.
Citera
2026-09-23, 15:08
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
För dig och ts måhända, det enda jag tänker på när jag hör Kieślowski är hur han kallas KissochBajslowski i Varan tv, fantastiskt roligt.

Det säger väl mer om din brist på smak. Iofs inte så ovanligt i det kulturlösa Sverige.
Citera
2026-09-23, 15:15
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Det säger väl mer om din brist på smak. Iofs inte så ovanligt i det kulturlösa Sverige.

Ja det gör nog det, Trikoloren och Pansarkryssaren Potemkin är tyvärr inget som lockar. Tror inte de gör det bland trådens övriga skribenter heller.
Citera
2026-09-23, 15:28
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Ja det gör nog det, Trikoloren och Pansarkryssaren Potemkin är tyvärr inget som lockar. Tror inte de gör det bland trådens övriga skribenter heller.

Trikoloren var ju hans sämsta filmer, gjorda för sådana som du. Han förenklade allt grovt i dem, möjligen den vita undantaget.

I dag ser ju folk bara en massa amerikansk smörja och TV-serier gjorda på löpande band. Det hjälper iofs inte att alla stora regissörer är döda eller i ett fall inaktiv. I Europa har folk bättre smak än här. De kan dessutom uppföra sig på biografer.
Citera
2026-09-23, 15:35
Medlem
XtraXs avatar
Citat:
Trikoloren var ju hans sämsta filmer, gjorda för sådana som du. Han förenklade allt grovt i dem, möjligen den vita undantaget.

I dag ser ju folk bara en massa amerikansk smörja och TV-serier gjorda på löpande band. Det hjälper iofs inte att alla stora regissörer är döda eller i ett fall inaktiv. I Europa har folk bättre smak än här. De kan dessutom uppföra sig på biografer.

Uppskattade du inte ens några av HBO’S serier under deras storhetstid Sopranos, The wire, Oz, Boardwalk empire, The shield?
Citera
2026-09-23, 17:43
Medlem
Oliveiras avatar
Citat:
Uppskattade du inte ens några av HBO’S serier under deras storhetstid Sopranos, The wire, Oz, Boardwalk empire, The shield?

The Shield är den enda av de du nämner som var bra och det var 20 år sedan. Det var iofs inte HBO. Det senaste mästerverket på HBO var Silicon Valley fast den slutade för sju år sedan.
Citera
2026-09-23, 22:41
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:

Har svårt att bestämma mig om den bruna eller den gula filmen var bäst
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in