2026-09-28, 11:10
Medlem
Hexmesters avatar
Man blir inte mobbad så länge man inte gör sig till den mobbade.

Sluta tro att du är bättre och finare än andra.
Citera
2026-09-28, 14:11
Medlem
Bergakungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kroppskultur
De som anser att man blir man av att göra lumpen är väl de som inte klarar att bli män själva.
Många skriver att de märks vilka som gjort lumpen i arbetslivet, jag har passerat 60 nyligen och har arbetat med folk från den allmänna värnpliktens dagar och med många från dagens system, att de som gjort lumpen skulle vara bättre och ha lättare att samarbeta är inget jag märkt.

Lumpen, i gamla tider, var en sorts generell uppfostran, och var av värde för många, men naturligtvis inte alla. Den största gruppen vpl var det ju förmodligen inget större fel på, men det fanns några som behövde en kombination av visst tvång och att blev konsekvenser om man inte kunde samarbeta.

Däremot bortser ju många från att det uppstod en mix mellan samhällsklasser, en mix mellan personligheter, fritidsintressen och förmågor. Lägger vi till att man tvingades samman med människor man inte skulle arbetat eller umgåtts med annars så innebar "lumpen" en tid där man kunde bilda sig nya uppfattningar runt främmande människor.

När man är 60 (typ) är ju kollegorna troligen helt färdigväxta och den påverkan "lumpen" haft lär inte märkas. Men tidigare kan man se det: I mitt arbete med unga vuxna visade det sig genomgående att de som hade litet lättare att lösa förelagda uppgifter (alla var likvärda avseende mätbara kunskaper) vanligen hade arbetslivserfarenhet ELLER en genomförd värnplikt.
Citera
  • 5
  • 6

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in