2026-09-17, 17:02
Medlem
Gauls avatar
Alla som har varit i Tyskland har säkerligen blivit chockade över utformningen av deras toaletter. Istället för att man lägger en undervattenkabel så finns där en liten hylla där kabeln landar. Hyllan är inte under vattennivån, så kabeln bara lägger fullt synlig och med maximal lukt. Jag vill inte ens tänka på hur det hade varit att ha diarré i Tyskland. Spolmekanismen funkar samma som i ett civiliserat land, men den är inte lika effektiv eftersom vattnet måste börja med att åka horisontellt för att spola rent hyllan.

Jag har hört två förklaringar för bajshyllorna. Den första är att man slipper att vattnen åker upp i röven på en när man lägger en rejäl kabel. Den andra förklaringen är att hyllan ska fungera som någon slags inspektionsyta för ens fekalier. Tyskarna ska alltså lägga en kabel på sin bajshylla, ställa sig upp och inspektera sitt alster för att avgöra om de haft en bra kost, sedan torka sig och spola rent bajshylletoaletten.

Vilken är den sanna förklaringen till tyskarnas affektion för att ha en bajshylla i sin toalett?
Citera
2026-09-17, 17:16
Avslutad
jag tycker nog jag har "viss vana" av tyskland, jag har aldrig sett en sån toa, var har du sett en sån` haha låter festligt faktiskt, har du nån bild?
Citera
2026-09-17, 17:19
Medlem
Sunimods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noxtrei
jag tycker nog jag har "viss vana" av tyskland, jag har aldrig sett en sån toa, var har du sett en sån` haha låter festligt faktiskt, har du nån bild?
Här har du en länk till en artikel med bild.

Jo de är äckliga.

https://bloggar.aftonbladet.se/johannasberlin/2014/11/tyskarna-och-bajset-sanningen-bakom-hylltoaletten/
Citera
2026-09-17, 17:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av noxtrei

Jag har väldigt begränsad erfarenhet av Tyskland, men har stött på sådana toaletter med hylla. Jag har dock bara sett dem i fd Östtyskland, och vet inte om de förekommer i väst.

Och även jag undrar om deras funktion: som jag ser det gör hyllan att det blir svårare att få skiten nerspolad när det är så dags. Med en annan utformning på toastolen är det långt enklare att få skiten nerspolad.
Citera
2026-09-17, 17:22
Medlem
avulsions avatar
Dessa märkliga toalettstolar finns på de flesta platser i Tyskland, men de är sällsynta där turister finns. Skälet är väldigt enkelt: Det är för att man ska kunna inspektera avföringen. Tyskarna är av hävd väldigt fixerade vid avföringens utseende, konsistens och lukt. Märkligt för oss, men det finns ju fullgoda rationella skäl till att hålla koll på exkrementerna.
Citera
2026-09-17, 17:24
Avslutad
hahaha ! tackar för länken!

haha, jag har bott ärligt talat i östtyskland av o till som liten, o antingen har jag lyckats förtränga det, eller så var vi några av dom lyckliga som hade en normal toa......

uscha, det måste ju vara rätt mkt saker som kan fastna o spridas från en sån där bajshylla
Citera
2026-09-17, 17:26
Medlem
triptykens avatar
Finns ju en klassisk Zizek-rant om just toaletter och sociala beteende och ideologi - i just Tyskland, England och Frankrike där han tar upp det https://youtu.be/rzXPyCY7jbs

Trigger warning om man är rädd för saliv-tyngt lespande

EDIT2: det faktum att det där snoriga trollet vart ihop med tre fotomodeller efter varandra borde ge incels en spark i röven att bli marxist-leninistiska freudianer. Det här är hans fru https://en.wikipedia.org/wiki/Jela_Kre%C4%8Di%C4%8D#/media/File:Journalist_Jela_Krecic_portrait_by_Voranc_Vog el.jpg
Senast redigerad av triptyken 2026-09-17 kl. 17:30.
Citera
2026-09-17, 17:28
Avstängd
XX-Ambars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gaul
Vilken är den sanna förklaringen till tyskarnas affektion för att ha en bajshylla i sin toalett?
Det måste bero på att dom inte vill riskera att få en sån där lågodds-stänkare upp i röven när man släppt en bomb.
Citera
2026-09-17, 17:42
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XX-Ambar
Det måste bero på att dom inte vill riskera att få en sån där lågodds-stänkare upp i röven när man släppt en bomb.

Tyskarna akall inspektera, analysera och begrunda.

Tänk om inte all sauerkraut smält i tarmen?

Rufen bitte Herr Doktor an!
Citera
2026-09-17, 18:41
Medlem
Europes avatar
Jag har ofta hört folk referera till den som nederländsk toalett, åtminstone på engelska (Dutch toilet). Någon som vet varifrån designen kommer ursprungligen?
Citera
2026-09-17, 19:19
Medlem
Bandriljaers avatar
Enda stället jag råka på bajshyllorna är i USA, aldrig i Tyskland.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in