Citat:
Ursprungligen postat av
tft8030
Förlåt språket nu. Men vilket jävla skitsnack om att HR är en fiende.
HRs roll och uppdrag är att hjälpa dig tillbaka i tjänst igen genom att anpassa dina arbetsuppgifter och arbetstakt mot din förmåga att arbeta.
HR rapporterar detta till Försäkringskassan och måste då uppvisa en plan för återgång i arbete.
Jag tycker du ska se HR som ett filter mellan arbetsgivaren och dig. Ett stöd. Får du inte den hjälpen kan du lite fint påminna dem om detta.
Det är betydligt dyrare att rekrytera än att få en medarbetare tillbaka i tjänst igen. Dessutom arbetar seriösa företag mot uppsatta rutiner, processer och värderingar. Dessa omfattar moral, ansvar och etik.
Här förväntar jag mig en massa foliehattar som svarar att det är skitsnack. Men kom igen nu. Seriösa företag tar ansvar men medarbetare förväntas också då ta ansvar för sin hälsa. Funkar detta är det bra.
Varför vet jag detta? Jo jag jobbar som HR Manager.
Jah har haft med HR och görs två gånger. Båda gångerna var de med som ett stöd till hur arbetsgivaren försökte få mig avskedad. Som tur är hade jag facket med som kunde påvisa att jag hade avtal som tillät mig göra det jag anklagades göra utan överenskommelse med arbetsgivaren (ny chef som ville slimma organisationen och hitta anledningar att sluta).
Hr är tänkt att vara ett stöd, men blir ofta inte det. Problemet är dock dina kollegors agerande gentemot arbetstagarna.