2026-09-18, 11:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Alfredo
är långtidssjukskriven på grund av arbetsrelaterat psykisk ohälsa och jag blir hänvisad till höger och vänster men ingen verkar vilja hjälpa mig. Nu senast fick jag rådet att kontakta HR men jag har inte hört jättebra saker om HR så jag vill höra era tankar om ni har erfarenhet av dom. Kan dom hjälpa mig?

Du ska absolut inte prata med HR om din psykiska ohälsa. Dom är inte på din sida. Undvik dom om du kan. Kallar dom på dig så råder jag dig att ha med en person från facket.
Citera
2026-09-18, 11:46
Avstängd
UyCVswHfsnM2z3nHs avatar
Citat:
är långtidssjukskriven på grund av arbetsrelaterat psykisk ohälsa.

Har du lust att utveckla?
Citera
2026-09-18, 12:46
Medlem
Citat:
är långtidssjukskriven på grund av arbetsrelaterat psykisk ohälsa och jag blir hänvisad till höger och vänster men ingen verkar vilja hjälpa mig. Nu senast fick jag rådet att kontakta HR men jag har inte hört jättebra saker om HR så jag vill höra era tankar om ni har erfarenhet av dom. Kan dom hjälpa mig?

HR är ej din vän, glöm inte detta. Allt du säger kan vändas mot dig
Citera
2026-09-18, 19:28
Medlem
Förlåt språket nu. Men vilket jävla skitsnack om att HR är en fiende.
HRs roll och uppdrag är att hjälpa dig tillbaka i tjänst igen genom att anpassa dina arbetsuppgifter och arbetstakt mot din förmåga att arbeta.
HR rapporterar detta till Försäkringskassan och måste då uppvisa en plan för återgång i arbete.

Jag tycker du ska se HR som ett filter mellan arbetsgivaren och dig. Ett stöd. Får du inte den hjälpen kan du lite fint påminna dem om detta.

Det är betydligt dyrare att rekrytera än att få en medarbetare tillbaka i tjänst igen. Dessutom arbetar seriösa företag mot uppsatta rutiner, processer och värderingar. Dessa omfattar moral, ansvar och etik.

Här förväntar jag mig en massa foliehattar som svarar att det är skitsnack. Men kom igen nu. Seriösa företag tar ansvar men medarbetare förväntas också då ta ansvar för sin hälsa. Funkar detta är det bra.

Varför vet jag detta? Jo jag jobbar som HR Manager.
Citera
2026-09-18, 21:02
Medlem
Hur gick det med mötet idag?
Citera
2026-09-18, 21:07
Medlem
HR i ett företag har en agenda.Det är att se tiill så få som möjligt är anställda!
Dom vill bara få väck så många som möjligt!
Svin under cover.
Tro mig så är det.
//p
Citera
2026-09-18, 21:16
Medlem
HR är djävulens påfund. Tro mig, dom kommer att försvinna så sakteligen framöver. Inget företag behöver deras tjänster längre.
Citera
2026-09-18, 21:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tft8030
HRs roll och uppdrag är att hjälpa dig tillbaka i tjänst igen genom att anpassa dina arbetsuppgifter och arbetstakt mot din förmåga att arbeta.
HR rapporterar detta till Försäkringskassan och måste då uppvisa en plan för återgång i arbete.

Jag tycker du ska se HR som ett filter mellan arbetsgivaren och dig. Ett stöd. Får du inte den hjälpen kan du lite fint påminna dem om detta.

Det är betydligt dyrare att rekrytera än att få en medarbetare tillbaka i tjänst igen. Dessutom arbetar seriösa företag mot uppsatta rutiner, processer och värderingar. Dessa omfattar moral, ansvar och etik.

Här förväntar jag mig en massa foliehattar som svarar att det är skitsnack. Men kom igen nu. Seriösa företag tar ansvar men medarbetare förväntas också då ta ansvar för sin hälsa. Funkar detta är det bra.

Skaffa ett riktigt jobb
Citera
2026-09-19, 00:12
Medlem
tramsebyxans avatar
Enligt kalendern är TS möte med HR nu med råge avklarat.

Har vi hört av TS sedan dess?

Nej.
Citera
2026-09-19, 01:57
Medlem
Gulsmurf2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tft8030

Jah har haft med HR och görs två gånger. Båda gångerna var de med som ett stöd till hur arbetsgivaren försökte få mig avskedad. Som tur är hade jag facket med som kunde påvisa att jag hade avtal som tillät mig göra det jag anklagades göra utan överenskommelse med arbetsgivaren (ny chef som ville slimma organisationen och hitta anledningar att sluta).

Hr är tänkt att vara ett stöd, men blir ofta inte det. Problemet är dock dina kollegors agerande gentemot arbetstagarna.
Citera
2026-09-24, 19:00
Medlem
bunjackens avatar
Citat:

Ja absolut HR räddade högst troligt mitt liv när jag hade potentiellt livshotande hjärnproblem jag gick från relativt pigg till sämre och sämre till slut återstod enbart att åka in med ambulans och ligga inne i 5 dagar delvis medvetslös hon var väldigt snäll och vårdande. Men givetvis beror det på person
Citera
2026-09-25, 04:13
Medlem
killawifes avatar
De gillar när man pissar dem i munnen så börja med det. Drick mycket vatten innan så går det lättare.
Citera
  • 4
  • 5

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in