Jag är ju inte jätteglad.
Trodde jag skulle hitta en tråd i ämnet
Nu tror jag någon har blivit hackad av detta och det är därför jag behöver hjälp att inhämta information. Kanske du har varit med om detta själv eller vet någon annan som varit med om det? Vad hände? Hur löste ni allt?
Antingen hände det nu på grund av att många blir det eller så har det bara blivit så för att man tryck på länkar i sin mobil och så vidare. Det som vet, vet.
Så om det är så att ens email i mobilen är kapad av detta virus har tillgång till apparna whatsapp, telegram signal. Räcker det att man installera om hela telefonen som vanligt eller måste man roota den manuellt på något sätt?
Viruset kan skriva meddelande från dessa appar vad jag uppfattar det som medan resten av telefonen är tillgänglig via UIN (screenshota vad den vill) .Det har möjlighet att blockera tillgång till del av vyn om de så vill. Jag känner inte till alla funktioner än som den har eller vad den kan göra. Det känns inte jättebra så att säga.
Kan denna skapa inloggingsid bankid? Kan den styra exempelvis kivra? Jag hörde något om att den kan skapa "falska fönster" som liknar riktiga och inhämta information.
Jag återkopplar när jag vet mer då det också kan vara falskt alarm. Jag ska dubbelkolla då whatsapp visar annan profilbild på denna personen som jag misstänker blivit hackad (detta kan ju ha med cache att göra på min telefon men det tror jag inte)
Jag har testat att smsa vanligt och viruset eller ska vi kalla den, "agenten" säger åt mig att skriva på whatsApp istället och att ta det därifrån? Det låter för mig misstänkt. Jag funderar nästan på att jag är paranoid men risken är för stor för att låta bli att utreda.
Den jag hjälper är mycket upptagen och svår att kommunicera med och befinner sig på annan ort så det kommer bli extra lätt det här.
En sida jag kollade upp som visar i bilder ganska enkelt hur den verkar fungera. Det ser inte så bra ut om man har blivit "hackad":
https://www.threatfabric.com/blogs/sturnus-banking-trojan-bypassing-whatsapp-telegram-and-signal