2026-09-17, 14:58
Medlem
Hej! fick reda i början av veckan att det går dåligt för företaget och vissa kommer börja bli varslade. Jag är en av dom. Jag har jobbar i cirka 10 månader på ett bolag och är därmed sist in först ut. Jag vet att 10 månader inte är så länge men jag jobbar på ett stort företag och fick först som erbjudande att bli arbetsbefriad dom sista 2 veckorna av min uppsägningstid. Jag tycker att 2 veckors arbetsbefrielse är väldigt snålt. Jag bad om 1 månads avgångsvederlag med full arbetsbefrielse på 1 månad. Detta blev nekat.

Värt att tillägga att min chef vill att jag signar så snart som möjligt och stressar för ett sign för att skippa MBL förhandling.

Har ni några tankar/tips?
Citera
2026-09-17, 15:00
Medlem
Vit-Brandbils avatar
10 månader är som du säger inte mycke så det du kan göra är att du helt enkelt säger att du då hellre sitter av den tiden du ska så kanske de kan tänka sig lägga mer bara för att bli av med dig.
Citera
2026-09-17, 15:03
Avstängd
Connykrims avatar
Visa långfingret för chefen och kräv 6 månaders lön. Pga dina få år.
Citera
2026-09-17, 15:06
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grebyn01
Hej! fick reda i början av veckan att det går dåligt för företaget och vissa kommer börja bli varslade. Jag är en av dom. Jag har jobbar i cirka 10 månader på ett bolag och är därmed sist in först ut. Jag vet att 10 månader inte är så länge men jag jobbar på ett stort företag och fick först som erbjudande att bli arbetsbefriad dom sista 2 veckorna av min uppsägningstid. Jag tycker att 2 veckors arbetsbefrielse är väldigt snålt. Jag bad om 1 månads avgångsvederlag med full arbetsbefrielse på 1 månad. Detta blev nekat.

Värt att tillägga att min chef vill att jag signar så snart som möjligt och stressar för ett sign för att skippa MBL förhandling.

Hm, försök o bit dig kvar så anställningstiden är 1 år, då gäller återanställningsrätten. Men du måste ha jobbat/anställd 1 år.
Citera
2026-09-17, 15:09
Medlem
Jag fick till slut ett erbjudande efter förhandling med förlängd sista datum med arbetsbefrielse direkt. Då är det 1.5 månader kvar tills min sista arbetsdag med direkt påverkan på arbetsbefrielsen.

Är det det bästa jag kan få ut av detta?
Citera
2026-09-18, 18:59
Medlem
Tranquility Bass avatar
Om företaget vill undvika MBL-förhandling (vilket krävs enligt lag) skulle jag sitta still i båten, finns ingen anledning att skriva på något innan en MBL-förhandling har skett. Känns som företaget vill göra det enkelt för sig, har företaget någon fackklubb?
Citera
2026-09-19, 04:02
Medlem
killawifes avatar
10 månader är som regel för kort tid för att kunna begära något alls. 1.5 månad ledigt med betalt är ju ändå rätt bra med tanke på att du inte jobbat där ett år ens.
Citera
2026-09-19, 14:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Rubrik förtydligad.

Mod.
Citera
2026-09-19, 20:13
Medlem
bättre att sitta 11 månader så du får full akassa istället för halv.
finns det nåt sätt att stanna kvar en tid till så ska du ta den chansen. tidöregeringen grillade upp akassan så man måste jobba 11 månader sammanlöpande för att få det bra.
Citera
2026-09-20, 01:32
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Jag fick till slut ett erbjudande efter förhandling med förlängd sista datum med arbetsbefrielse direkt. Då är det 1.5 månader kvar tills min sista arbetsdag med direkt påverkan på arbetsbefrielsen.

Är det det bästa jag kan få ut av detta?
Kan du förtydliga vad du får istället om du inte tar erbjudandet? Blir din totala anställningstid längre då? Eller förhandlar ni om din uppsägning bara för att företaget vill slippa allt arbete med MBL-förhandlingar?
Citera
2026-09-23, 07:16
Medlem
Citat:

Du sitter inte på några starka kort. Varför jävlas och ändå få ingenting för det? Ta det och gå hem med värdigheten i behåll.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in