2026-09-17, 14:44
Medlem
En 15-årig som går i nian har börjat fundera på framtida yrken. Hen har kommit fram till att jurist verkar intressant - men krävs det inte ganska långa och tuffa studier för att bli jurist? Är det verkligen realistiskt?

Till saken hör att 15-åringen inte har särskilt höga betyg i grundskolan. Det mesta ligger kring C, något enstaka B och det är dessvärre F i matte. Har inte jättelätt för lära sig saker och är dessvärre även ganska lat. Enligt mig är hen mer lämpad för enklare praktiska yrken än juristyrket - men jag vet inte hur jag ska säga det utan att såra.

Hur tufft är det att utbilda sig till jurist?
Citera
2026-09-17, 14:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer
En 15-årig som går i nian har börjat fundera på framtida yrken. Hen har kommit fram till att jurist verkar intressant - men krävs det inte ganska långa och tuffa studier för att bli jurist? Är det verkligen realistiskt?

Till saken hör att 15-åringen inte har särskilt höga betyg i grundskolan. Det mesta ligger kring C, något enstaka B och det är dessvärre F i matte. Har inte jättelätt för lära sig saker och är dessvärre även ganska lat. Enligt mig är hen mer lämpad för enklare praktiska yrken än juristyrket - men jag vet inte hur jag ska säga det utan att såra.

Det är inte så tufft om man har lite läshuvud; det svåraste är nog att komma in. Om hen är motiverad så är det dock inte alls kört. Läsa sam på gymnasiet och gå all-in på högskoleprovet så är du inne om du får ett bra HP-resultat.
Citera
2026-09-17, 14:52
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Du får helt enkelt informera den där 15-åringen vad det krävs för att bli jurist. Som bonus kan du också fråga personen om denne vet vad en jurist verkligen gör.
Citera
2026-09-17, 14:53
Medlem
Vit-Brandbils avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofop
Det är inte så tufft om man har lite läshuvud; det svåraste är nog att komma in. Om hen är motiverad så är det dock inte alls kört. Läsa sam på gymnasiet och gå all-in på högskoleprovet så är du inne om du får ett bra HP-resultat.

För att komma in på juristprogrammet krävs vanligtvis ett resultat på mellan 1,20 och 1,60 på högskoleprovet, beroende på vilket lärosäte du söker till. Du kan kolla upp exakta och uppdaterade poäng via Antagningsstatistik från UHR.

Inte helt omöjligt om man verkligen vill och satsar.
Citera
2026-09-17, 15:00
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Varför verkar jurist intressant? Vet hon ens något om vilka yrken som är aktuella?

De flesta jurister (det utbildas tusentals varje år) hamnar på något stillasittande myndighetsjobb, där de behöver möta en massa idioter.

Dessutom kommer ai lätt kunna ersätta denna yrkesgrupp i framtiden.
Citera
2026-09-17, 15:27
Medlem
george.sthlms avatar
Om, jag säger OM man lyckas ta sej in på Juristprogrammet och OM man lyckas slutföra utbildningen
men med dåliga betyg så väntar ett jobb som skadereglerare på folksam.

Hyfsat ovärt om jag får säga det själv.

Om man skall gå jurist skall man satsa på toppbetyg, sitta ting och komma ut på andra sidan
med chans på bra jobb.

Annars,nej .
Citera
2026-09-17, 15:31
Medlem
fullt möjligt. hen behöver bara komma in. jurister behöver inte kunna ngn matte
Citera
2026-09-17, 15:41
Medlem
Matadhamsters avatar
Jag begick misstaget att sikta på det med noll i betyg eller snarare godkänt i endast grundämnena.

Mycket ligger i hur man studerar. Om 15-åringen är intresserad av ämnet så kan hen gå samhällsvetenskapligaprogrammet om det finns juridik som möjlighet på skolan den söker till, annars är ddt ekonomiprogrammet.

Lika bra att prova på gymnasienivå först.
Juridik innehåller mängder av termer att lära in.

En individ som inte presterar på topp kan annars ha nytta av betygen i arbetslivet efter gymnasiet och komma upp i en ganska bra lönenivå ändå även om det är långt ifråg juristens lön.
Citera
2026-09-17, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BiggestSnoozer

Allt är relativt. Jurist är ingen skyddad titel så det är rätt lätt att bli jurist.
Sen få jobb som det eller bli advokat är svårt.
Fast kanske borde personen först sluta tror att hen är en höna och bli en människa med ett kön istället.
Citera
2026-09-17, 16:51
Medlem
Silfverryggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Silverduk
fullt möjligt. hen behöver bara komma in. jurister behöver inte kunna ngn matte

Eh... Jo.
https://www.su.se/utbildning/utbildningskatalog/jj/jjupg
- Skadeståndsrätt.
- Fordrings- och skuldebrevsrätt.
- Allmän förmögenhetsrätt.
- Den ekonomiska familjerätten samt successionsrätten.
- Skatterätt.
Ser att kurserna FEK och NEK är dock numera borttagna som egna kurser.
Citera
2026-09-17, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Silfverrygg
Eh... Jo.
https://www.su.se/utbildning/utbildningskatalog/jj/jjupg
- Skadeståndsrätt.
- Fordrings- och skuldebrevsrätt.
- Allmän förmögenhetsrätt.
- Den ekonomiska familjerätten samt successionsrätten.
- Skatterätt.
Ser att kurserna FEK och NEK är dock numera borttagna som egna kurser.
tro mig kompis, matte 2 är ingen matte
Citera
2026-09-17, 23:36
Medlem
Som sagts: jurist är ingen skyddad titel så vem som helst kan kalla sig det.

Men, vanligen menar man en person som tagit sig igenom juristprogrammet och tagit ut examen (minst godkänt på alla kurserna).

Först högstadiet: krävs ett antal godkända betyg för att komma in på gymnasiet. F i matematik är inte godkänt, och är stopp för rätt många gymnasieprogram. (Det går att läsa in på lite andra sätt tror jag).

Sen behövs godkänt gymnasium, inklusive ett antal kurser (särskild behörighet), SU skriver det som följer: Historia 1b eller 1a1+1a2, Samhällskunskap 1b eller 1a1+1a2. Alternativt: Historia nivå 1b eller nivå 1a2, Samhällskunskap nivå 1b eller nivå 1a2. De här kurserna ges nog inte i alla program, men det går kanske att komplettera?

Sen behöver man ta sig in i konkurrans med andra sökande. Kraven brukar vara rätt höga, som exempel kan nämnas SU höstterminen 2026 (förenklat): 20.57 betygspoäng eller 1,40 på högskoleprovet (ett fåtal kom in på andra sätt).

Juristprogrammet är sedan på 4,5 år (9 terminer). Det finns spärrar i systemet, för att få läsa termin 2 måste man ha klarat en kurs under termin 1, för att få läsa termin 3 måste man ha klarat alla kurser under termin 1 och den stora kursen under termin 2, och så vidare. Kurserna är tidvis rätt mastiga. Men, om man bara är någorlunda disciplinerad och läser sina 40 timmar i veckan så kommer man igenom. Eftersom kurserna till del bygger på varandra behöver man komma ihåg en del av vad som tidigare sagts. Det blir också en del uppsatser som skall skrivas. Det krävs ett visst mått av intelligens för att klara sig igenom, särskilt logisk slutledningsförmåga. De som lyckas ta sig in har nog det som krävs i den aspekten.

Din 15-åring har när han kommit så här långt studerat hyfsat intensivt under 8 år. Som du beskrivit hen så är väl det inte så sannolikt att det kommer lyckas. Men vem vet, personer kan ändra sig.

Sen är nästa steg att hitta eller skapa ett jobb. Det är för närvarande rätt tufft för jurister att hitta jobb jämfört med hur det sett ut. Det utbildas för många jämfört med vad arbetsmarknaden efterfrågar. Kan ändra sig på 8 år förstås.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in