2026-09-17, 19:14
Medlem
Mailmanss avatar
Ärligt så känns det lite märkligt att han får göra saker som han inte är anställd att göra, också en sådan tjänst som är rätt avancerad.

Vad händer om TS säger ”jag har bara ljugit hela tiden, jag kan inte detta” ska arbetsgivaren då försöka tvinga honom att jobba med ett att programmera CRM system?
Citera
2026-09-18, 03:58
Medlem
Bunnys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av threefifty
Jag jobbar inom industrin på golvet och har cirka 37 000 kr i lön. Min chef vet även att jag har ett eget AB vid sidan av där jag bygger hemsidor och digitala system. Det konkurrerar inte med arbetsgivarens verksamhet.

Nu har jag opererat handen för karpaltunnelsyndrom och läkaren har sagt att jag inte får göra tunga lyft på 6–8 veckor. Mitt vanliga jobb innebär arbete med plåt/aluminium och en hel del lyft, så jag kan inte göra mitt ordinarie arbete under läkningen.

Jag har svårt att se någon annan vanlig tjänst på arbetsplatsen som jag kan utföra utan att använda handen på ett sätt som belastar den.

Nu säger chefen att de kan ”anpassa” mina arbetsuppgifter och vill att jag ska sitta på kontoret under ungefär sex veckor och bygga om/vidareutveckla deras CRM-system.

Jag kan göra det rent kunskapsmässigt eftersom jag håller på med den typen av saker i mitt eget företag, men jag är alltså anställd som industriarbetare – inte som systemutvecklare.

Det känns lite märkligt att arbetsgivaren kan använda min sjukskrivningsperiod till att låta mig bygga ett CRM-system som sparar företaget både tid och pengar, samtidigt som jag har samma tjänst och lön som tidigare.

Kan detta verkligen räknas som ”anpassade arbetsuppgifter”, eller finns det någon gräns för hur långt arbetsgivaren får gå när arbetsuppgifterna egentligen tillhör ett helt annat yrke?

Någon som varit med om något liknande eller vet hur reglerna fungerar?

---
Handlar inte om att jag inte vill jobba, handlar bara om att jag inte vill bli utnyttjad.
Du kommer inte få något vettigt svar på FB, bara åsikter, du måste fråga facket.
Citera
2026-09-19, 00:34
Medlem
Ladidas avatar
Vad säger din sjukskrivning?
Vilka är dina kvalifikationer för den nya uppgiften?

En arbetsgivare har rätt att i princip hela organisationen omplacera dig för annan sysselsättning under din sjukskrivning, man har också långtgående krav på sig att rehabilitera dig som anställd under din sjukskrivningstid.

Ifall du inte är så sugen på arbetsuppgiften så hävda att dina kvalifikationer inte når upp till gängse standard och då blir det svårt att få något arbete gjort med någon form av kvalité.

I allmänhet kan jag tycka det annars är okej av arbetsgivaren då du faktiskt verkar kunna arbeta och är arbetsför, just bara inte med tunga lyft..
Se det som kanske en väg att göra någonting annat på firman som kanske kan ge en skjuts lönemässigt och karriärmässigt?
Citera
2026-09-19, 04:00
Medlem
killawifes avatar
Ditt kontrakt beskriver dina arbetsuppgifter som du normalt sett ska utföra. Om du inte kan utföra arbetsuppgifterna längre så ska arbetsgivaren faktiskt tillhandahålla andra arbetsuppgifter som du kan utföra. Om det inte finns några så kan du sägas upp pga arbetsbrist. Här har man trollat fram uppgifter som du KAN utföra trots din sjukdom. Vad föredrar du, uppsägning eller dessa arbetsuppgifter?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in