2026-09-17, 14:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Du ska alltid sänka hastigheten och vara extra uppmärksam vid en rondell.
Sedan har du ett större ansvar för att visa hänsyn för oskyddade trafikanter.
Du ska vara förutseende i trafiken och anpassa hastigheten.
Du ska hålla en hastighet så att du kan stanna bilen inför varje hinder.
Slänger sig någon ut i trafiken, så är det ju en sak, men samtidigt om så händer, så har du ändå inte varit tillräckligt förutseende och anpassat hastigheten för om så sker.
Det där gäller även cyklister och speciellt sådana som far fram i hög hastighet.
Citera
2026-09-17, 15:52
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det där gäller även cyklister och speciellt sådana som far fram i hög hastighet.
Och? Menar du underförstått att om de inte gör det så är bilisten i fråga friad från sitt ansvar?
Citera
2026-09-17, 15:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Baliser
Och? Menar du underförstått att om de inte gör det så är bilisten i fråga friad från sitt ansvar?
Det ena utesluter inte det andra. Följde cyklisten trafikreglerna? Min erfarenhet är att få gör det. Jag råkade själv ut för en tävlingscyklist som var ute och tränade som höll hög hastighet förbi ett kors med väjningsplikt.
Citera
2026-09-17, 16:09
Medlem
TheBusters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Det ena utesluter inte det andra. Följde cyklisten trafikreglerna? Min erfarenhet är att få gör det. Jag råkade själv ut för en tävlingscyklist som var ute och tränade som höll hög hastighet förbi ett kors med väjningsplikt.
Följde föraren i bilen trafikreglerna? Min erfarenhet är att få gör det. Har hen drogtestats? Vet vi etnicitet? Hade föraren körkort eller "körkort"?
Citera
2026-09-17, 16:30
Avstängd
israelisinnocents avatar
Visst jag skriker på cyklister dagligen men om man inte lyckas bromsa i tid bör man själv ta bussen
Citera
2026-09-17, 17:37
Medlem
Citat:
”Olyckan skedde vid en rondell nära hennes hem.”

Det står inte att det skedde i rondellen. På grund av ditt inlägg svarar alla som om det hade gjort det.
Ber om ursäkt, läste snabbt. Ändrar dock inte sakfrågan nämnvärt om det var på väg in i, ut ur eller i rondellen. Som bilist har man stort ansvar för oskyddade trafikanter och om uppgifterna stämmer att bilen körde in i cyklisten i hög hastighet så ligger givetvis ansvaret på bilisten.

Det hjälper dock föga den cyklist som blir förlamad att denne i alla fall inte varit vållande. Har man självbevarelsedrift som oskyddad trafikant så har man uppsikt framåt, bakåt och åt sidorna och man utgår alltid ifrån att bilister inte ser en. Man kan inte lita på att andra gör rätt, man måste själv ansvara för sin säkerhet.
Senast redigerad av BakedBakerman 2026-09-17 kl. 17:48.
Citera
2026-09-17, 18:40
Avstängd
israelisinnocents avatar
ot men relevant
hockeyspelare på cykel ihjälkörd av betongbil i korsning i ungern i veckan...

som cyklist är det nog bra att tänka som mc, du är osynlig och oskyddad
Citera
2026-09-17, 19:32
Medlem
Balisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
ot men relevant
hockeyspelare på cykel ihjälkörd av betongbil i korsning i ungern i veckan...

som cyklist är det nog bra att tänka som mc, du är osynlig och oskyddad
Jag cyklar mycket och inser riskerna. Särskilt som jag läser arga bilister som håller på sin rätt och ifrågasätter min. Oavsett om de har rätt eller inte i sak. Då är steget inte långt till tanken ”Nu kör jag, han får skylla sig själv.” Jag äger ingen bil idag men har kört många varv runt jorden och har fortfarande körkort och hyr bil. Så ibland är jag också bilist. Jag tänker som så att cyklister (och fotgängare) inte har körkort och därför per definition inte är lika insatta i trafikregler. Att de inte förstår att det är jag som bilist som har rätt. Plus att de är mjuka och min bil är hård. Alltså kör jag bil försiktigt, utan ego och självrättfärdighet.
Citera
2026-09-18, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
...då även när övergången är höjd så ska cyklister och andra på diverse elfordon väja mot motortrafiken.

Inte när upphöjd övergång är tvärs över och direkt innan en korsning du är på väg in i med t ex bil. När det ser ut som i länken nedan gäller väjningsplikt för de från höger i aktuell korsning, även mot de på cykelvägen:

https://www.google.com/maps/@58.3427123,11.9666397,37a,60y,299.38h,74.22t/data=!3m7!1e1!3m5!1srGvNQpNDhlPo26MqFrRSnA!2e0!6sh ttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fcb_client%3Dmaps_sv.tactile%26w%3D9 00%26h%3D600%26pitch%3D15.77920958812004%26panoid% 3DrGvNQpNDhlPo26MqFrRSnA%26yaw%3D299.3759919128328 !7i16384!8i8192?authuser=0&entry=ttu&g_ep=EgoyMDI2 MDkxNS4wIKXMDSoASAFQAw%3D%3D
Citera
2026-09-18, 07:23
Medlem
Citat:
Jag cyklar mycket och inser riskerna. Särskilt som jag läser arga bilister som håller på sin rätt och ifrågasätter min. Oavsett om de har rätt eller inte i sak. Då är steget inte långt till tanken ”Nu kör jag, han får skylla sig själv.” Jag äger ingen bil idag men har kört många varv runt jorden och har fortfarande körkort och hyr bil. Så ibland är jag också bilist. Jag tänker som så att cyklister (och fotgängare) inte har körkort och därför per definition inte är lika insatta i trafikregler. Att de inte förstår att det är jag som bilist som har rätt. Plus att de är mjuka och min bil är hård. Alltså kör jag bil försiktigt, utan ego och självrättfärdighet.

Tänker likadant även om jag inte cyklat många meter senaste 40 åren , men jag förundras över gångare/cyklister som bara kastar sig ut i vägen bara för att dom tror att dom alltid har rätt. Inte en tanke verkar finnas hos vissa att de är dom som kan dö el allvarligt skadas om de blir kontakt, tittar inte åt sidorna utan fullfart över vägen med blicken rätt fram eller i mobilen.
Själv söker jag ögonkontakt med övriga trafikanter oavsett om jag går/cyklar/kör bil, som gående vet jag att de kan göra jävligt ont om jag blir påkörd.
Citera
2026-09-18, 07:24
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Självklart har han gjort sig skyldigt till brott! Han har ju uppenbarligen hållit alldeles för hög hastighet in i rondellen och inte sett cyklisten.
Kör man på någon så är man alltid skyldig.
Du ska alltid hålla en hastighet, så du har kontroll över bilen och kan bromsa in för varje hinder.
Att vara ute och cykla som landsvägscyklist är tyvärr väldigt riskfyllt idag.
Det är åtskilliga sådana som blivit påkörda på sina rundor.
Den största risken är ju själva tidsfaktorn, ju mer man cyklar på landsvägarna, desto större är sannolikheten att man en dag ska råka ut för någon av alla fartdårarna som finns ute på vägarna.
Vilket skitsnack! Självklart så får cyklisten skylla sig själv om hon har gjort fel. Nu vet vi ju inte vem som har gjort fel i just det här fallet.
Citera
2026-09-18, 07:26
Avstängd
llundberg57s avatar
Citat:
Du ska alltid sänka hastigheten och vara extra uppmärksam vid en rondell.
Sedan har du ett större ansvar för att visa hänsyn för oskyddade trafikanter.
Du ska vara förutseende i trafiken och anpassa hastigheten.
Du ska hålla en hastighet så att du kan stanna bilen inför varje hinder.
Slänger sig någon ut i trafiken, så är det ju en sak, men samtidigt om så händer, så har du ändå inte varit tillräckligt förutseende och anpassat hastigheten för om så sker.
Cyklister är lika skyldiga att följa reglerna som alla andra din jävla jubelidiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in