2026-09-17, 07:24
Medlem
israelisinnocents avatar
– Jag minns att bilen kör in i mig i hög hastighet att jag flyger i luften, landar och skrapas längs asfalten. Jag trodde jag skulle dö. Jag var vid medvetande och ringde min pappa som skyndar sig till olycksplatsen. Jag vet att jag svimmar på olycksplatsen av de svåra smärtorna och pappa och min syster Wilma hinner dit samtidigt som ambulansen kommer.

https://www.expressen.se/sport/friidrott/julia-nielsen-holl-skrackolyckan-hemlig-glad-att-jag-inte-dog/

Julia Nielsen, en av Sveriges bästa medeldistanslöpare, berättade på Instagram att hon varit med om en allvarlig olycka där hon blivit påkörd av en bil under en cykeltur, ådragit sig flera frakturer och tvingats till en sju timmar lång operation.

Vad gäller generellt vid rondeller? Svängningsregel?
Senast redigerad av israelisinnocent 2026-09-17 kl. 07:27.
Citera
2026-09-17, 07:34
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Det har hunnit gå ett antal veckor sedan olyckan. Den skedde i slutet av augusti, men Nielsen och familjen har valt att ligga lågt med vad som hände.

Vad hände med föraren då, gjorde han sig skyldig till något brott?
Citera
2026-09-17, 07:37
Medlem
israelisinnocents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan
Bra fråga, hittar bara en notis men den är från början av augusti

Edit
Den här kanske
https://polisen.se/aktuellt/handelser/2026/augusti/27/27-augusti-10.04-trafikolycka-goteborg/

Verkar inte ha uppdaterats
Citera
2026-09-17, 07:43
Medlem
Noterade "Nielsen fördes akut till sjukhus där hon först fick vänta i flera dagar innan hon kunde opereras för sina skador. "

Är det normalt vid sådana här olyckor? Eller är detta det nya Sverige där man helt enkelt får ligga med frakturer över hela kroppen i ett par dagar?
Citera
2026-09-17, 07:44
Medlem
Fettsugnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av israelisinnocent
– Jag minns att bilen kör in i mig i hög hastighet att jag flyger i luften, landar och skrapas längs asfalten. Jag trodde jag skulle dö. Jag var vid medvetande och ringde min pappa som skyndar sig till olycksplatsen. Jag vet att jag svimmar på olycksplatsen av de svåra smärtorna och pappa och min syster Wilma hinner dit samtidigt som ambulansen kommer.

https://www.expressen.se/sport/friidrott/julia-nielsen-holl-skrackolyckan-hemlig-glad-att-jag-inte-dog/

Julia Nielsen, en av Sveriges bästa medeldistanslöpare, berättade på Instagram att hon varit med om en allvarlig olycka där hon blivit påkörd av en bil under en cykeltur, ådragit sig flera frakturer och tvingats till en sju timmar lång operation.

Vad gäller generellt vid rondeller? Svängningsregel?
Nu har jag inte läst artikeln men det råder extremt förvirrade förhållanden kring dylika situationer. Här borde våra politiker jobba fram ett bättre och tydligare regelverk. Men, eftersom det råder en allmän aktsamhetsplikt i trafiken lär bilisten ryka ändå.
Citera
2026-09-17, 08:03
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Nu har jag inte läst artikeln men det råder extremt förvirrade förhållanden kring dylika situationer. Här borde våra politiker jobba fram ett bättre och tydligare regelverk. Men, eftersom det råder en allmän aktsamhetsplikt i trafiken lär bilisten ryka ändå.

Typ att cyklisten har alltid rätt då den kan cykla utan någon form av körkort?
Citera
2026-09-17, 08:04
Medlem
Jag är en sådan cyklist som bryter mot alla trafikregler som finns, cyklar ständigt mot rött osv. Men jag förstår inte riktigt hur en sådan här olycka går till, hur man blir påkörd i en rondell? Hur kan man som oskyddad cyklist välja att cykla rakt ut framför en bil utan att först förvissa sig om att denne har sett en? Självbevarelsedriften säger att störst kör först.

Med detta sagt, hoppas att rehabiliteringen går bra och att hon blir fullt återställd. Oerhört tråkigt om hon skulle få idrottskarriären förstörd på grund av ett dumt misstag.
Citera
2026-09-17, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av halaltarzan

Självklart har han gjort sig skyldigt till brott! Han har ju uppenbarligen hållit alldeles för hög hastighet in i rondellen och inte sett cyklisten.
Kör man på någon så är man alltid skyldig.
Du ska alltid hålla en hastighet, så du har kontroll över bilen och kan bromsa in för varje hinder.
Att vara ute och cykla som landsvägscyklist är tyvärr väldigt riskfyllt idag.
Det är åtskilliga sådana som blivit påkörda på sina rundor.
Den största risken är ju själva tidsfaktorn, ju mer man cyklar på landsvägarna, desto större är sannolikheten att man en dag ska råka ut för någon av alla fartdårarna som finns ute på vägarna.
Citera
2026-09-17, 08:24
Medlem
halaltarzans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj
Självklart har han gjort sig skyldigt till brott! Han har ju uppenbarligen hållit alldeles för hög hastighet in i rondellen och inte sett cyklisten.
Du ska alltid hålla en hastighet, så du har kontroll över bilen och kan bromsa in för varje hinder.
Den största risken är ju själva tidsfaktorn, ju mer man cyklar på landsvägarna, desto större är sannolikheten att man en dag ska råka ut för någon av alla fartdårarna som finns ute på vägarna.

Citat:
Olyckan skedde vid en rondell nära hennes hem.

Nu tolkar jag det som att hon inte var i rondellen.

Du menar alltså att man som bilist alltid är skyldig om man kör på en cyklist? Och är det så känns ju det ganska absurt då en del cyklister absolut är ute och trampar med riktig dödslängtan som det verkar.
Citera
2026-09-17, 08:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kammadaj

Nej du är inte alls alltid skyldig som bilist. Bryter cyklisterna mot reglerna är de skyldiga. Befinner sig cyklisten i körbanan gäller samma regler som mellan bilister dvs att om bilen redan befinner sig i rondellen var cyklisten väjningsplikt.

Med tanke på att det inte står någonstans i artikeln att föraren misstänks för brott är det säkerligen hon som gjort fel. Lovar att hon kört fort på sin tävlings-hoj och på något sätt missbedömt bilen.
Citera
2026-09-17, 08:51
Medlem
Fartarallts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ghsw1
Noterade "Nielsen fördes akut till sjukhus där hon först fick vänta i flera dagar innan hon kunde opereras för sina skador. "

Är det normalt vid sådana här olyckor? Eller är detta det nya Sverige där man helt enkelt får ligga med frakturer över hela kroppen i ett par dagar?

Ronnie Petersson dog väl för att man inte väntade, benen läcker fett? Och riskerna är större för komplikationer om man opererar direkt.
Citera
2026-09-17, 08:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BakedBakerman
Jag är en sådan cyklist som bryter mot alla trafikregler som finns, cyklar ständigt mot rött osv. Men jag förstår inte riktigt hur en sådan här olycka går till, hur man blir påkörd i en rondell? Hur kan man som oskyddad cyklist välja att cykla rakt ut framför en bil utan att först förvissa sig om att denne har sett en? Självbevarelsedriften säger att störst kör först.
Fortkörning är vanligt bland cyklister, och då man trampar själv så finns allt från riktigt långsamma typer som man undrar hur de ens kan hålla sig upprätt till tävlingscyklisterna som far runt i spandex med reklam för hittepåföretag som inte sällan trampar på fortare än 50km/h, även på gångbanor.

Det finns också en ovilja att stanna eftersom att det tar energi att öka på hastigheten igen, något även gäller motorfordon, men ändock mindre ansträngande att trampa på en pedal jämfört med att trampa up en cykel till hög hastighet. Sen har cyklar också betydligt sämre bromsar jämfört med moderna bilar.

Vanligtvis så handlar det om skymd sikt, det kan vara en cyklist som kommer i hög hastighet och far rakt över vägen utan att titta, och på sådana ställen så ska cyklister normalt sätt väja för biltrafiken. Men kan lika gärna vara ett öppet område med bra sikt och en höjd övergång där bilisten satt med ansiktet klistrat i telefonen och flög över farthindret, rakt in i cyklisten då många dårar kör onödigt fort i både rondeller och på stadsgator.

Tror det råder oklarheter i trafikreglerna, med dålig utbildning och lokala hittepåregler, då även när övergången är höjd så ska cyklister och andra på diverse elfordon väja mot motortrafiken. Det är bara gående som har företräde vid obevakade övergångar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in