Citat:
Ursprungligen postat av
Souless
Är du verkligen säker på att du vinner om hans dam är borta?
Jag betraktar mig själv som en hyfsad bra schackspelare men tvivlar på att jag skulle vinna över Magnus även fast han inte har någon dam.
Om damen och ett torn är borta kanske?
Du borde vinna med "bara" en dam upp. Särskilt med rätt strategi..
Om du går för byten av pjäser i varje läge (torn mot torn, löpare/springare mot löpare/springare) så ökar övertaget så mycket (relativt sett) att det blir omöjligt för Magnus att hämta upp.
Givet att du inte gör någon uppbar blunder då.
För att svara på TS fråga, så avgörs det väldigt mycket av din spelnivå, om du har en ELO-rating av 1500-1600 och du möter Magnus i tidskontroller som passar dig, så skulle jag gissa att du behöver ett material-övertag från start på ca 7 enheter (exempelvis torn + två bonder, eller löpare + springare + bonde).
Spelare med lite högre rating, säg 2000 elo, de lär kunna bärga en seger, eller åtminstone spela jämnt, med ett materialövertag om "endast" 4 enheter från start (Springare/Löpare + bonde).
Återigen så beror mycket på att "byta av" så mycket pjäser som möjligt så att man behåller merparten av övertaget (materiellt sett) när man går in i endgame. Om du har tappat mer än hälften av ditt materiella övertag när det är dags för endgame så kommer Magnus med största sannolikhet att vinna. Han sanslöst stark där!