Igår, 04:50
Medlem
Spelar väl som en person med rating på 1500-1600 skulle jag tro.
Om jag tar bort damen vinner jag ju förstås. Om jag tar bort en bonde förlorar jag ju förstås. Men när blir det jämnt?
Citera
Igår, 05:21
Medlem
Kryckmannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alexosigge
Om jag tar bort damen vinner jag ju förstås. Om jag tar bort en bonde förlorar jag ju förstås. Men när blir det jämnt?

Räcker med att du tar hans kung
Citera
Igår, 08:16
Medlem
Citat:

Är du verkligen säker på att du vinner om hans dam är borta?
Jag betraktar mig själv som en hyfsad bra schackspelare men tvivlar på att jag skulle vinna över Magnus även fast han inte har någon dam.
Om damen och ett torn är borta kanske?
Citera
Igår, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Souless
Jag betraktar mig själv som en hyfsad bra schackspelare men tvivlar på att jag skulle vinna över Magnus även fast han inte har någon dam.

Är det så stor skillnad alltså? Jag har bara så svårt att se honom kunna genomföra en vettig attack utan damen
Citera
Igår, 09:50
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:

Du borde vinna med "bara" en dam upp. Särskilt med rätt strategi..

Om du går för byten av pjäser i varje läge (torn mot torn, löpare/springare mot löpare/springare) så ökar övertaget så mycket (relativt sett) att det blir omöjligt för Magnus att hämta upp.

Givet att du inte gör någon uppbar blunder då.

För att svara på TS fråga, så avgörs det väldigt mycket av din spelnivå, om du har en ELO-rating av 1500-1600 och du möter Magnus i tidskontroller som passar dig, så skulle jag gissa att du behöver ett material-övertag från start på ca 7 enheter (exempelvis torn + två bonder, eller löpare + springare + bonde).

Spelare med lite högre rating, säg 2000 elo, de lär kunna bärga en seger, eller åtminstone spela jämnt, med ett materialövertag om "endast" 4 enheter från start (Springare/Löpare + bonde).

Återigen så beror mycket på att "byta av" så mycket pjäser som möjligt så att man behåller merparten av övertaget (materiellt sett) när man går in i endgame. Om du har tappat mer än hälften av ditt materiella övertag när det är dags för endgame så kommer Magnus med största sannolikhet att vinna. Han sanslöst stark där!
Senast redigerad av TupolevTu-144 Igår kl. 10:07.
Citera
Igår, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Du borde vinna med "bara" en dam upp. Särskilt med rätt strategi..

Om du går för byten av pjäser i varje läge (torn mot torn, löpare/springare mot löpare/springare) så ökar övertaget så mycket (relativt sett) att det blir omöjligt för Magnus att hämta upp.

Givet att du inte gör någon uppbar blunder då.

För att svara på TS fråga, så avgörs det ju väldigt mycket av din spelnivå, om du har en ELO-rating av 1500-1600 och du möter Magnus i tidskontroller som passar dig, så skulle jag gissa att du behöver ett material-övertag från start på ca 7 enheter (exempelvis torn + två bonder, eller löpare + springare + bonde).

Spelare med lite högre rating, säg 2000 elo, de lär kunna bärga en seger, eller åtminstone spela jämnt, med ett materialövertag om "endast" 4 enheter från start (Springare/Löpare + bonde)

Just strategin att byta pjäser gör man väl oftast t.o.m. när man leder med en bonde för att i slutspelet kunna vinna med just den bonden.
Men det är skillnad på att möta Magnus och en jämnbördig motståndare.
Det är lättare sagt än gjort än att bara byta pjäser mot Magnus.
Om du har rating på 2000 så kommer du antagligen vinna med ett damövertag men knappast med bara 4 enheter!
Citera
Igår, 10:33
Medlem
TupolevTu-144s avatar
Citat:
Just strategin att byta pjäser gör man väl oftast t.o.m. när man leder med en bonde för att i slutspelet kunna vinna med just den bonden.
Men det är skillnad på att möta Magnus och en jämnbördig motståndare.
Det är lättare sagt än gjort än att bara byta pjäser mot Magnus.
Om du har rating på 2000 så kommer du antagligen vinna med ett damövertag men knappast med bara 4 enheter!

Nja, det låter lite endimensionellt att alltid begagna sig av den strategin med enbart ett bondeövertag.

Vet inte vad din rating är, men jag byter ogärna en aktiv pjäs i midgame som täcker mycket yta, särskilt center-space, mot en mindre eller inaktiv pjäs.

Och ibland ger man helt upp ett bondeövertag och går tillbaka till equal material för en större positionell vinst på brädet.

Andra gånger är det motiverat med betydande offer för att ge den bonden man är upp chansen att bli en Passed pawn..
Senast redigerad av TupolevTu-144 Igår kl. 11:02.
Citera
Igår, 11:26
Medlem
Armons avatar
Här är ett klipp som illustrerar ett experiment med olika skicklighetsnivåer och olika förutsättningar materiellt. Inte riktigt samma utgångspunkt som du beskriver, men borde ändå ge en uppfattning om vad som krävs för att en sämre spelare ska klå en bättre.

https://www.youtube.com/watch?v=LUftxgw75lA
Citera
Igår, 11:31
Medlem
Citat:

Intressant fråga?

Det har handlat mycket om anklagelser om fusk. Vilket av dessa är typ det mest spektakulära att grotta ner sig lite? Behöver inte vara bekräftat fusk.
Tack

Edit. Kan gälla vilken spelare som helst
Citera
Igår, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TupolevTu-144
Nja, det låter lite endimensionellt att alltid begagna sig av den strategin med enbart ett bondeövertag.

Vet inte vad din rating är, men jag byter ogärna en aktiv pjäs i midgame som täcker mycket yta, särskilt center-space, mot en mindre eller inaktiv pjäs.

Och ibland ger man helt upp ett bondeövertag och går tillbaka till equal material för en större positionell vinst på brädet.

Andra gånger är det motiverat med betydande offer för att ge den bonden man är upp chansen att bli en Passed pawn..

Jag skrev oftast, inte alltid.
Självklart byter jag inte pjäs om jag tappar en stategisk plats.
Ibland tjänar man på att offra en pjäs mot ett bättre läge.
Vad jag menar är, om jag leder med en bonde och det kommer upp att byta pjäs så gör jag det sålänge jag inte tappar nån stategisk plats.
Citera
Igår, 21:23
Medlem
slagskotts avatar
Jag hade hans app för många år sedan, lyckades ta honom i offerspel nar han var tolv år men endast en gång på kanske 10 försök.
Gissar på att du i bästa fall kan få en remi
Citera
Igår, 21:50
Medlem
Dr.skalmanskis avatar
Har du runt 1600 skulle jag säga att ett torn borde vara fullt tillräckligt.

För en spelare runt 2000 är en lätt pjäs tillräckligt. En lätt pjäs mer är ett helt enormt övertag i schack.

Nu förutsätter jag att det inte är blixt vi spelar.

Med en bonde mer så är det bara det yttersta världseliten som skulle ha positiv vinstchans mot Magnus. En bonde är en helt annan sak och kan kompenseras med aktivt spel.

Ju fler pjäser den skickligare spelaren ger bort desto mindre har han att jobba med också.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in