2026-09-16, 15:11
Medlem
Socialdemokraterna gör ett historiskt dåligt val. Det är snudd på extremt att minska med 8% på 1,5 år.
Tobias Baudin(S) vill att Ulf Kristersson ska avgå som statsminister. Vilket är märkligt då valresultatet inte är färdigt(i skrivande stund). Han gör väl som Löfven gjorde och låter det gå till en omröstning i riksdagen som han antingen förlorar eller vinner om ca 2-3 veckor.

Men hur kan sossarnas partimedlemmar vara nöjda med detta? Att Magda sitter kvar om hon blir statsminister är sin sak. Men varför är man så nöjd med resten av partiledningen som tappat 8% av rösterna? Ingen medlem i partiet kan väl vara nöjda med det? Tobias Baudin måste själv sitta löst kan man tycka. Det är kanske därför han svingar så hårt mot Ulf nu?

Borde komma en del avgångskrav mot partitoppen. Även mot Magda om hon inte lyckas bilda regering.

Betackar mig från diskussioner om andra partiers interna avgångskrav. Finns en del trådar, starta annars en egen.
Citera
2026-09-16, 15:26
Medlem
BiskopBrasks avatar
Hejsan DenyTilYouDie

Jag avgångskraven svingar men antar att S-Bådin inte vill se sin egen roll i valrörelsen ifrågasatt. Det är som bekant partisekreteraren som sätter ihop valrörelsen argument och retorik, så förstås sitter Bådin rätt så löst. Attack kan vara en väg ur det.

S ännu större katastrof är ute på landsbygden där de halverats i många kommuner.

Jag tror att Bådin ryker före Magda.
Citera
2026-09-16, 15:40
Medlem
Glödskals avatar
Sosseväljare verkar sjukligt toleranta mot de stolpskott som representerar dem på högsta nivå.

Finns det verkligen inga andra än Ygeman, Johansson, Damberg m.fl. som kan föra sosseväljarnas talan?
Citera
2026-09-16, 15:45
Medlem
Slutar det med Ulf Kristersson som statsminister så kommer både Maggan och Baudin avgå,
Citera
2026-09-16, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DenyTilYouDie
Socialdemokraterna gör ett historiskt dåligt val. Det är snudd på extremt att minska med 8% på 1,5 år.
Tobias Baudin(S) vill att Ulf Kristersson ska avgå som statsminister. Vilket är märkligt då valresultatet inte är färdigt(i skrivande stund). Han gör väl som Löfven gjorde och låter det gå till en omröstning i riksdagen som han antingen förlorar eller vinner om ca 2-3 veckor.

Men hur kan sossarnas partimedlemmar vara nöjda med detta? Att Magda sitter kvar om hon blir statsminister är sin sak. Men varför är man så nöjd med resten av partiledningen som tappat 8% av rösterna? Ingen medlem i partiet kan väl vara nöjda med det? Tobias Baudin måste själv sitta löst kan man tycka. Det är kanske därför han svingar så hårt mot Ulf nu?

Borde komma en del avgångskrav mot partitoppen. Även mot Magda om hon inte lyckas bilda regering.

Betackar mig från diskussioner om andra partiers interna avgångskrav. Finns en del trådar, starta annars en egen.
För att som det ser ut just nu vann makten.
Därmed är medlemmarna nöjda.
Om Maggan däremot inte lyckas få ihop en regering utan Uffe blir statsminister istället. Då kan det nog bli en diskussion om personer behöver bytas ut
Citera
2026-09-16, 15:58
Medlem
triptykens avatar
Det beror verkligen på hur förhandlingarna går dom närmaste dagarna.
Citera
2026-09-16, 17:00
Medlem
Din-gamla-mammas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal
Sosseväljare verkar sjukligt toleranta mot de stolpskott som representerar dem på högsta nivå.

Finns det verkligen inga andra än Ygeman, Johansson, Damberg m.fl. som kan föra sosseväljarnas talan?

Det är ju många vidriga höjdare i ledningen för alla partier. Politik verkar locka, och belöna, äckliga psykopater.

Men visst är Ygeman en extremt vidrig människa., tycker även jag som sosse.

Det är väl processen internt i partier som är dysfunktionell som vaskar fram sådana här as, till ledande positioner. Eller så är folk toxiska, och beundrar psykopater Vilket förklarar varför de tillåts leda.
Citera
2026-09-16, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Glödskal

Nej
Citera
2026-09-16, 19:32
Medlem
Onanikrems avatar
Magdalena kommer sitta kvar. Hon ser jämt sur eller arg ut, men det skulle jag också vara om jag ledde Socialdemokraterna.

Bästa de kläckt ur sig på 25 år. Hon är kompetent, måste man säga även om man ogillar deras politik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in