2026-09-16, 14:19
Medlem
knasen79s avatar
Lyssna på senaste Plånboken i P1 om BankID och bedrägerier.

Det mest slående är inte själva bedrägeriet som tas upp, utan hur de ansvariga aktörerna resonerar. Handelsbanken ägnar mycket kraft åt att förklara varför banken egentligen inte bär ansvaret. BankID förklarar i sin tur varför ansvaret inte riktigt ligger där heller. Kvar står kunden.

Samtidigt har bankerna varit med och skapat ett system där BankID används till precis allt. Vi har tränats i åratal att legitimera oss med BankID för banken, myndigheter, Swish och mängder av vardagstjänster. Sedan förväntas samma människor plötsligt behandla varje BankID legitimering som en extraordinär säkerhetshändelse när något går fel.

Det blir ännu mer anmärkningsvärt när man kommer till bankernas eget arbete. Bankföreningen presenterade redan 2024 ett gemensamt åtgärdspaket för stärkt kundskydd mot bedrägerier. Finansinspektionen konstaterade samtidigt att bankerna hade både data och verktyg som kunde användas mer och efterlyste skärpt lagstiftning och större ekonomiskt ansvar för bankerna när kunder manipuleras av bedragare.

Det här är kärnan för mig: vi måste sluta utgå från att bankerna ska självreglera sig fram till ett tillräckligt konsumentskydd.

Bankerna är kommersiella företag. Om kostnaden för ett misslyckat skydd i huvudsak hamnar hos kunden blir också incitamentet därefter. Vill samhället ändra den ekvationen krävs politiska beslut.

Det är därför hög tid att bankernas ansvar blir en fråga inför nästa mandatperiod. Inte bara bedrägerier och vem som ska bära förlusten, utan hela konsumentens ställning gentemot bankerna, konkurrensen på bolånemarknaden och hur mycket bankerna kan tjäna på bolånekunder utan att konkurrensen pressar marginalerna tillräckligt.

Bankerna kommer naturligtvis att säga att de redan gör mycket. Det gör de också. Men det är inte samma sak som att de själva ska få avgöra vad som är tillräckligt.

När självregleringen inte ger det konsumentskydd samhället vill ha återstår lagstiftning.

Nästa mandatperiod är det dags att vrida åt tumskruvarna på bankerna.
Citera
2026-09-16, 14:20
Medlem
knasen79s avatar
Ni som bara tänker konstatera att bedrägerioffren är idioter och får skylla sig själva behöver inte bemöda er med att svara.
Citera
2026-09-16, 14:33
Medlem
Skulle inte staten komma med en egen bankid-variant?
Citera
2026-09-16, 14:39
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pusher.
Skulle inte staten komma med en egen bankid-variant?

Också vad jag har hört, för såhär kan vi inte ha det att bankerna har hand om BankId. Vem har gett dem den makten från början?
Citera
2026-09-16, 15:34
Medlem
knasen79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lill-Ann
Också vad jag har hört, för såhär kan vi inte ha det att bankerna har hand om BankId. Vem har gett dem den makten från början?

BankID är ett bankgemensamt projekt från början som togs fram med hjälp av bankföreningen. Oklart hur ägarskapet ser ut idag efter att BankID bolagiserades.
Citera
2026-09-16, 15:48
Medlem
knasen79s avatar
Ägarfördelningen av BankID:

Kod:
Handelsbanken          28,3 %
Swedbank               28,3 %
SEB                    18,3 %
Länsförsäkringar Bank  10,0 %
Skandiabanken          10,0 %
Danske Bank             3,3 %
Ikano Bank              1,8 %

Intressant att Nordea inte är en av de banker som BankID i dag anger som ägare till Finansiell ID Teknik BID AB.
Citera
2026-09-16, 17:08
Medlem
Var försiktiga med vilka ni väljer att signera hos med bankid.
Tyckte det var otäkt hur mycket info jag kunde få upp om mig själv när jag laborerade med en brokers api och ett äkta bankid cert.
Citera
2026-09-16, 19:22
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
Ni som bara tänker konstatera att bedrägerioffren är idioter och får skylla sig själva behöver inte bemöda er med att svara.
Fast det är ju vad de är.
Att legitimera dig är en säkerhetshändelse, oavsett om det sker via ID-kort eller BankID, och om du inte ett bryr dig om vad du signerar är det inte idkortsutfärdarens fel.
Gå inte på idiotiers lurendrejeri så blir du inte lurad.
Köp inte skinnjackor ur dkufffn på en ziggemerca.
Köp inte aktier från en blatte som ringer.

Kort sagt, var inte en idiot.
Citera
2026-09-17, 09:18
Medlem
Lill-Anns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knasen79
BankID är ett bankgemensamt projekt från början som togs fram med hjälp av bankföreningen. Oklart hur ägarskapet ser ut idag efter att BankID bolagiserades.

Ok. Någon som vet om och när det statliga bankidet kommer? Känner att jag hellre vill ha ett sånt än hos bankerna.😬😬
Citera
2026-09-21, 22:21
Medlem
Har utretts länge, och inga klara svar ännu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här