Igår, 13:25
Avslutad
Mått väldigt dåligt senaste tiden och legat sömnlös vilket resulterat i återkommande sjukskrivningar. Eftersom jag identifierat orsaken nu, vantrivsel på jobbet, så sa jag till chefen att jag vill komma i kontakt med företagshälsovården. Direkt jag skickade mailet så blev jag lättad eftersom det kändes som ett steg mot förbättring men kort efter fick jag svaret av chefen att han inte tycker att jag behöver ett möte eftersom jag inte "varit sjuk tillräckligt mycket för ett förstadagsintyg ".

Så ja nu känner jag mig låst igen utan lösning i sikte. Tycker det låter konstigt att jag inte får ett möte med företagshälsovården. Tips på hur jag ska göra nu?
Citera
Igår, 13:52
Medlem
Glostrups avatar
Du får väl ta kontakt själv. Bara att fråga vilka ni har avtal med och ringa dem.
Citera
Igår, 14:00
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Glostrup
Du får väl ta kontakt själv. Bara att fråga vilka ni har avtal med och ringa dem.

Gjorde det men fick som svar att det är arbetsgivaren som måste boka mötet.
Citera
Igår, 14:13
Medlem
Gå via vårdcentralen.
Citera
Igår, 14:26
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dintokstolle
Gjorde det men fick som svar att det är arbetsgivaren som måste boka mötet.

Det låter väldigt märkligt; felaktigt faktiskt.
Företagshälsovård är en förmån för en arbetstagare; då ska det inte vara "villkorat".
Senast redigerad av Vitis Igår kl. 14:30.
Citera
Igår, 14:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vitis
Det låter väldigt märkligt; felaktigt faktiskt.
Företagshälsovård är en förmån för en arbetstagare; då ska det inte vara "villkorat".

Nej, det är inte alls felaktigt. Jag känner inte till något avtal med en företagshälsovård där arbetstagaren bara kan ringa och boka tid. Det är inte direkt en förmån för arbetstagare, utan en tjänst arbetsgivaren köper in för att deras kompetens/tid inte räcker till för att behandla arbetsrelaterade sjukdomar. Mao ett stöd i arbetsgivarens rehabiliteringsskyldighet.

Jag tror du med tänker på upplägg såsom Scanias "Scania-hälsan" där företaget startade en egen "vanlig" hälsocentral för sina anställda.

Till TS:

Låter ändå lite udda att de inte skulle boka tid bara för att du inte varit sjuk tillräckligt mycket. Borde ligga i arbetsgivarens intresse att fixa det innan du blir sjuk "för mycket" om det är helt arbetsrelaterat.

Knorra lite om det, eller kontakta facket som kan pusha på att dra igång en rehabilitering, där givetvis företagshälsovården är ett naturligt inslag i din rehabprocess.
Citera
Igår, 14:37
Medlem
Skumt. Inte undra på att du vantrivs där.
Citera
Igår, 16:07
Medlem
Glostrups avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bajjakungen
Nej, det är inte alls felaktigt. Jag känner inte till något avtal med en företagshälsovård där arbetstagaren bara kan ringa och boka tid.
“Beroende på hur avtalet ser ut kan du som anställd i vissa fall också vända dig direkt till företagshälsan. Exempelvis är det vanligt att man har rätt till samtalsstöd utan chefens godkännande.”
https://www.publikt.se/fordjupning/kort-om/sa-funkar-foretagshalsovarden-22783
Citera
Igår, 16:37
Medlem
Man behöver gå via arbetsgivaren. Det är vanligt att de säger nej först men ligg på bara och fråga igen.

Vänd dig även till vårdcentralen.
Citera
Igår, 18:06
Medlem
Kontakta HR och se om det kan gå den vägen.
Citera
Idag, 00:12
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dintokstolle
Mått väldigt dåligt senaste tiden och legat sömnlös vilket resulterat i återkommande sjukskrivningar. Eftersom jag identifierat orsaken nu, vantrivsel på jobbet, så sa jag till chefen att jag vill komma i kontakt med företagshälsovården. Direkt jag skickade mailet så blev jag lättad eftersom det kändes som ett steg mot förbättring men kort efter fick jag svaret av chefen att han inte tycker att jag behöver ett möte eftersom jag inte "varit sjuk tillräckligt mycket för ett förstadagsintyg ".

Så ja nu känner jag mig låst igen utan lösning i sikte. Tycker det låter konstigt att jag inte får ett möte med företagshälsovården. Tips på hur jag ska göra nu?
Fast företagshälsovården (FHV) är ingen läkarmottagning man kan springa till för allmänna hälsotillstånd. FHV regleras av arbetsmiljölagen (AML), 2c § och eventuellt av gällande kollektivavtal där det ibland ingår rena hälsoundersökningar.
Citat:
Ursprungligen postat av AML
Arbetsgivaren skall svara för att den företagshälsovård som arbetsförhållandena kräver finns att tillgå.

Med företagshälsovård avses en oberoende expertresurs inom områdena arbetsmiljö och rehabilitering. Företagshälsovården skall särskilt arbeta för att förebygga och undanröja hälsorisker på arbetsplatser samt ha kompetens att identifiera och beskriva sambanden mellan arbetsmiljö, organisation, produktivitet och hälsa.
Som du ser är det alltså först om du blir ett konstaterat vrak av allmänvården FHV kan bli en resurs för rehabilitering. Och just rehabilitering tolkas också ofta fel, många tror att det är behandlingar för en åkomma men vad det egentligen är är arbetsanpassning. FHV ska alltså hjälpa din arbetsgivare att anpassa arbetet efter dig som är ett konstaterat vrak i allmänvården.

Det ovanstående styrs även av AFS 2023:1, 11 - 12 §§ och AFS 2023:2. Men inte heller där anges det att företagshälsovården ska utgöra primärvård för anställda.

Detta kan kanske låta lite hårt men det är så här det ligger till, sorry.
Senast redigerad av Brain Damage Idag kl. 00:15.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in