2026-09-16, 07:47
Medlem
Hur mycket rabatt brukar man få om man binder sitt abonnemang i 24 månader?
Jag är erbjuden 5335kr i rabatt på en ny iPhone 18 pro om jag binder mitt nuvarande abonnemang(Telia).
Är detta en normal summa?
Citera
2026-09-16, 09:04
Medlem
Räkna med att du får betala det som motsvarar rabatten genom att betala överpris på abonnemanget under de där 24 månaderna istället.

Köp telefonen separat på det ställe där du får bästa pris om du betalar kontant, och bind inget abonnemang. Då är du fri att byta till ett annat abonnemang om det kommer något med bättre villkor för dig, och kan för den delen också byta operatör om du blir missnöjd med den nuvarande.
Citera
2026-09-16, 10:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CandyForcester
Räkna med att du får betala det som motsvarar rabatten genom att betala överpris på abonnemanget under de där 24 månaderna istället.

Köp telefonen separat på det ställe där du får bästa pris om du betalar kontant, och bind inget abonnemang. Då är du fri att byta till ett annat abonnemang om det kommer något med bättre villkor för dig, och kan för den delen också byta operatör om du blir missnöjd med den nuvarande.
Månadskostnaden förändras inte för att jag binder upp mig i 24 månader. Uppbindningen genererar en rabatt på telefonen om 5335kr, frågan om detta är en normal rabatt eller om detta är en extra bra deal?
Citera
2026-09-16, 11:09
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cscs
Månadskostnaden förändras inte för att jag binder upp mig i 24 månader. Uppbindningen genererar en rabatt på telefonen om 5335kr, frågan om detta är en normal rabatt eller om detta är en extra bra deal?

Beror på vad du har för månadskostnad?
Citera
2026-09-16, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av busy-signal
Beror på vad du har för månadskostnad?
339kr/mån obegränsad surf och samtal.
Citera
2026-09-16, 11:22
Medlem
busy-signals avatar
Citat:
339kr/mån obegränsad surf och samtal.

Det var inte så farligt. Kontantkort med begränsad surf kostar ju en tvåhundring eller nåt, så du blir åtminstone inte rippad på några stora pengar per månad för telefonen.

Men observera att jag noll koll på vad som är normalt och inte. Har kört kontantkort i många år.
Senast redigerad av busy-signal 2026-09-16 kl. 11:24.
Citera
2026-09-16, 11:56
Medlem
Ta alltid nåt utan bindningstid. Den som säljer en så dålig tjänst att de är rädda för att du ska byta är mest desperata på att erbjuda lång bindningstid. Det blir inte billigare, du blir bara fast med ett dåligt avtal.
Citera
2026-09-16, 12:06
Medlem
Dan88s avatar
Citat:
Hur mycket rabatt brukar man få om man binder sitt abonnemang i 24 månader?
Jag är erbjuden 5335kr i rabatt på en ny iPhone 18 pro om jag binder mitt nuvarande abonnemang(Telia).
Är detta en normal summa?

Telia erbjöd mig det låga månadspriset 370 kr om jag låste abonnemanget i 24 månader. Endast abonnemang, ingen mobil.

Bytte till Vimla.
Citera
2026-09-17, 13:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Ta alltid nåt utan bindningstid. Den som säljer en så dålig tjänst att de är rädda för att du ska byta är mest desperata på att erbjuda lång bindningstid. Det blir inte billigare, du blir bara fast med ett dåligt avtal.
339kr/mån obegränsad surf och samtal, upplever inte jag som dåligt. Det blir som sagt ingen skillnad på månadskostnaden nu och efter jag bundit mig i de 24 månaderna. Det jag undrar är om kickbacken på 5335kr från Telia är normal eller ovanligt stor...
Citera
2026-09-17, 13:33
Medlem
Citat:
339kr/mån obegränsad surf och samtal, upplever inte jag som dåligt. Det blir som sagt ingen skillnad på månadskostnaden nu och efter jag bundit mig i de 24 månaderna. Det jag undrar är om kickbacken på 5335kr från Telia är normal eller ovanligt stor...

För att du ska spara pengar på det måste du byta operatör efter 24 månader. Annars blir det dyrt i längden. Kolla även med andra operatörer ex telenor eller tele2 om dem har bättre erbjudanden.
Citera
2026-09-17, 17:29
Medlem
Det är många tips gällande själva abonnemanget vilket är i sig är bra, men det jag undrar är om rabatten på 5335kr på den nya telefonen är extra bra eller om det är normalt vad man brukar få vid att låsa sig 24 månader utan att abonnemanget påverkas.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in