Citat:
Ursprungligen postat av
TheGretaReset
Sist jag hörde så fick man skjuta 700 brunbjörnar under säsong i sverige.
Häpnadsväckande då jag minns första året man fick skjuta 7.
Hur många björnar man får skjuta i canada (en hel kontinent av vildmark) kan jag inte ens föreställa mig. Men det borde räcka till björnmössor i såväl england som danmark.
Jag gissar att detta inte ens handlar om björnar utan om inkvoterade kvinnors underliv.
Hur många av avsändarna var kvinnor utan konsekvenstänk?
God morgon
Utan att vara allt för mycket viktigpetter,
Statistik gällande antalet fällda björnar 2025, det fälldes totalt 459, av de totalt tilldelade 465 björnar, i Sverige under 2025. Majoriteten av dessa fälldes under den licensierade, årliga jakten.
Är man nyfiken så finns statistiken hos bl.a. SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt) .
Länk till SVA Rapport 132/2025:
https://www.sva.se/media/phwch33c/sva-rapport-licensjakt-bjoern-2025.pdf
Angående förekomsten av Trikiner i björnkött så testas allt kött som ev. skall användas för mänsklig eller för den delen övrig konsumtion, samma lika som när det skjuts vildsvin då dessa också kan bära på trikiner. Det tas prover, av antingen färskt eller fryst kött, som sedan skickas till SVA för analys och först när dessa prover är Godkända så anses köttet vara tjänligt som föda. Därefter skall det till CITES-intyg och kraniet ID-märks osv.
När det kommer till brunbjörn som fällts i Sverige så är reglerna strikta och varje fälld björn besiktigas av Länsstyrelsens besiktningsman, på plats, i respektive Län. Citat från SVA rapport 132/2025 "Vid en förvaltningsprovtagning tar besiktningspersonen en tand, ett muskelprov samt en hudremsa som genetiskt referensprov."
Det finns bra och pålitlig statistik, samt information, att hitta på hos både Svenska Jägareförbundet samt SVA:s respektive hemsidor.
Tack för ordet och "Carpe some Diem"