2026-09-16, 06:34
Medlem
Riksreptilens avatar
Stackars kung Charles III.
När det börjat lugna ner sig med lillebrors mediebevakning skall nu 18 björnkramare? i parlamentet vinna godhetspoäng.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/WvMzX2/kravet-slopa-bjornskinn-pa-kungens-fotsoldater

" Mössorna måste ersättas av en fuskvariant för att ”möta dagens etiska standard”, skriver 18 parlamentsledamöter från tre olika brittiska partier i ett brev till Luke Pollard, minister med ansvar för försvarsberedskap

”Mest akut, medan denna process fortsätter, skjuts björnar fortfarande med armborst och dödas, deras ungar blir föräldralösa och deras päls används för att tillverka nya mössor”, lyder ett stycke ur brevet enligt Sky News. "

Det är från f d kolonin Kanada som björnsnkinnen tas från svartbjörnar som anses växa som ogräs enligt två bekanta som varit där och jagat.
De rätt stadiga uniformsmössorna är en tradition som funnits sedan 1815.

Tre partier var lite överraskande då jag tänkte att deras miljöparti och ev några från Labour skulle vara miljöpopulisterna.

Borde vårt kung säkra en container med vildsvinskinn att erbjuda som alternativ?
Citera
2026-09-16, 07:36
Medlem
TheGretaResets avatar
Sist jag hörde så fick man skjuta 700 brunbjörnar under säsong i sverige.
Häpnadsväckande då jag minns första året man fick skjuta 7.

Hur många björnar man får skjuta i canada (en hel kontinent av vildmark) kan jag inte ens föreställa mig. Men det borde räcka till björnmössor i såväl england som danmark.

Jag gissar att detta inte ens handlar om björnar utan om inkvoterade kvinnors underliv.

Hur många av avsändarna var kvinnor utan konsekvenstänk?
Citera
2026-09-16, 07:43
Medlem
TheGretaResets avatar
Jag googlade här. Det är enbart politiker från labour och de gröna. Alla namn är inte tillgängliga men:
Labour MPsPaula Barker Irene Campbell Neil Duncan-Jordan Patricia Ferguson Kim Johnson Ruth Jones Brian Leishman Rachael Maskell [1] (https://www.plymouthherald.co.uk/news/plymouth-news/impossible-justify-plymouth-mp-demanded-11157339)

Och naturligtvis dominerar Paula, Irene, Particia, Kim, rutan och Rachel. Och några feminiserade män som tror att de får ligga.

Kvinnor kan! Minsann!

Jag är mest facinerad över att det fortfarande finns män som inte insett skillnaderna mellan män och kvinnor.
Citera
2026-09-16, 07:43
Medlem
Galejans avatar
Spelar det någon roll om man slutar använda äkta björn i mössorna? Modern teknik har skapat utmärkta fuskpälsar som är nästintill omöjliga att skilja från äkta vara, särskilt på lite avstånd. Att man använde äkta björn förr var för att äkta hudar och päls var vad man hade innan syntetisk teknik hade utvecklats tillräckligt. Där och då fyllde det ett syfte. Idag uppnås samma resultat på konstgjord väg utan onödigt lidande och det är väl bra?

Känns mest som att det är konservativa bakåtsträvare som klagar eftersom ”det alltid varit så” och därför är det helt otänkbart för dem att ändra på något även om moderna alternativ är bättre.
Citera
2026-09-16, 07:46
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Galejan
Spelar det någon roll om man slutar använda äkta björn i mössorna? Modern teknik har skapat utmärkta fuskpälsar som är nästintill omöjliga att skilja från äkta vara, särskilt på lite avstånd. Att man använde äkta björn förr var för att äkta hudar och päls var vad man hade innan syntetisk teknik hade utvecklats tillräckligt. Där och då fyllde det ett syfte. Idag uppnås samma resultat på konstgjord väg utan onödigt lidande och det är väl bra?

Känns mest som att det är konservativa bakåtsträvare som klagar eftersom ”det alltid varit så” och därför är det helt otänkbart för dem att ändra på något även om moderna alternativ är bättre.
Om vi nu måste skjuta björnar. Är det då inte mer respektfullt att använda skinnen, äta köttet (fast brunbjörn är tydligen full av trikiner).

Ja tycker nog man skall tex äta fisken man fiskar. Inte döda i onödan.

Min principiella syn på jakt är att det är ok. Men då skall man fanimej äta djuret också.
Citera
2026-09-16, 07:56
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheGretaReset
Om vi nu måste skjuta björnar. Är det då inte mer respektfullt att använda skinnen, äta köttet (fast brunbjörn är tydligen full av trikiner).

Ja tycker nog man skall tex äta fisken man fiskar. Inte döda i onödan.

Min principiella syn på jakt är att det är ok. Men då skall man fanimej äta djuret också.

Alltså jakt har jag inga problem med men "måste skjuta" är starkt. Svartbjörnar lever rätt isolerat och rivningar mm är inte mycket dom sysslar med alls. Så man måste verkligen inte skjuta dom.
Samtidigt finns dom, det är inte en hotad art, och den vanligaste jakten är med gevär, inte armborst (seriöst hajar inte hur armborsten kom in men man får ju)

Sen för att vara helt ärlig är jag litet skeptisk mot hela den där "mer respektfullt". Personligen om det är jaktsäsong på mig, skiter jag blanka fan i vad ni gör med mitt lik.

Vad jag vill slippa är att nån med indianposter på rummet står och gråter över att ni inte använder alla mina likdelar "i sammanklang med naturen" eller nåt.
Citera
2026-09-16, 08:02
Medlem
TheJesuits avatar
Precis, vad skall man annars göra av alla rester från skjutna björnar. Duger inte köttet till människoföda så kan det nog bli pellets till norsk fjordlax. Men synd att bara dumpa den fina pälsen, eller hur? Pälsverk i övrigt har ju blivit nästan osäljbart så kan åtminstone en del användas till mössor är det väl bara toppen.

Lyckades få tag i en begagnad GC Shelburn till dottern med prärievarg i kragen. Julklapps tips till alla, men kolla noga då nyare CG inte har äkta päls längre.
Citera
2026-09-16, 08:03
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Alltså jakt har jag inga problem med men "måste skjuta" är starkt. Svartbjörnar lever rätt isolerat och rivningar mm är inte mycket dom sysslar med alls. Så man måste verkligen inte skjuta dom.
Samtidigt finns dom, det är inte en hotad art, och den vanligaste jakten är med gevär, inte armborst (seriöst hajar inte hur armborsten kom in men man får ju)

Sen för att vara helt ärlig är jag litet skeptisk mot hela den där "mer respektfullt". Personligen om det är jaktsäsong på mig, skiter jag blanka fan i vad ni gör med mitt lik.

Vad jag vill slippa är att nån med indianposter på rummet står och gråter över att ni inte använder alla mina likdelar "i sammanklang med naturen" eller nåt.
Ok, du har inga principer eller värdegrund, men det har jag.

Jakt och fiske är ok om du använder det du har skjutit, eller äter upp fisken du har fångat.
Så tänker jag. Det står jag för.
Jag jagar inte själv, det finns inte i min stads-kultur.

Om vi behöver skjuta "700" brunbjörnar för att uppnå balans i sverige så borde man förstå utan specialkunskaper att de behöver skjuta ett större antal i det gigantiska kanada. Framför allt i gränstrakterna mellan vildmark och civilisation.

Den amerikanska björnen (båda) är dessutom inte lika skygg som den europeiska.
Citera
2026-09-16, 09:20
Medlem
Citat:
Sist jag hörde så fick man skjuta 700 brunbjörnar under säsong i sverige.
Häpnadsväckande då jag minns första året man fick skjuta 7.

Hur många björnar man får skjuta i canada (en hel kontinent av vildmark) kan jag inte ens föreställa mig. Men det borde räcka till björnmössor i såväl england som danmark.

Jag gissar att detta inte ens handlar om björnar utan om inkvoterade kvinnors underliv.

Hur många av avsändarna var kvinnor utan konsekvenstänk?

God morgon

Utan att vara allt för mycket viktigpetter,

Statistik gällande antalet fällda björnar 2025, det fälldes totalt 459, av de totalt tilldelade 465 björnar, i Sverige under 2025. Majoriteten av dessa fälldes under den licensierade, årliga jakten.
Är man nyfiken så finns statistiken hos bl.a. SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt) .
Länk till SVA Rapport 132/2025: https://www.sva.se/media/phwch33c/sva-rapport-licensjakt-bjoern-2025.pdf

Angående förekomsten av Trikiner i björnkött så testas allt kött som ev. skall användas för mänsklig eller för den delen övrig konsumtion, samma lika som när det skjuts vildsvin då dessa också kan bära på trikiner. Det tas prover, av antingen färskt eller fryst kött, som sedan skickas till SVA för analys och först när dessa prover är Godkända så anses köttet vara tjänligt som föda. Därefter skall det till CITES-intyg och kraniet ID-märks osv.

När det kommer till brunbjörn som fällts i Sverige så är reglerna strikta och varje fälld björn besiktigas av Länsstyrelsens besiktningsman, på plats, i respektive Län. Citat från SVA rapport 132/2025 "Vid en förvaltningsprovtagning tar besiktningspersonen en tand, ett muskelprov samt en hudremsa som genetiskt referensprov."

Det finns bra och pålitlig statistik, samt information, att hitta på hos både Svenska Jägareförbundet samt SVA:s respektive hemsidor.

Tack för ordet och "Carpe some Diem"
Citera
2026-09-16, 09:33
Medlem
TheGretaResets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chilishusse
God morgon

Utan att vara allt för mycket viktigpetter,

Statistik gällande antalet fällda björnar 2025, det fälldes totalt 459, av de totalt tilldelade 465 björnar, i Sverige under 2025. Majoriteten av dessa fälldes under den licensierade, årliga jakten.
Är man nyfiken så finns statistiken hos bl.a. SVA (Statens veterinärmedicinska anstalt) .
Länk till SVA Rapport 132/2025: https://www.sva.se/media/phwch33c/sva-rapport-licensjakt-bjoern-2025.pdf

Angående förekomsten av Trikiner i björnkött så testas allt kött som ev. skall användas för mänsklig eller för den delen övrig konsumtion, samma lika som när det skjuts vildsvin då dessa också kan bära på trikiner. Det tas prover, av antingen färskt eller fryst kött, som sedan skickas till SVA för analys och först när dessa prover är Godkända så anses köttet vara tjänligt som föda. Därefter skall det till CITES-intyg och kraniet ID-märks osv.

När det kommer till brunbjörn som fällts i Sverige så är reglerna strikta och varje fälld björn besiktigas av Länsstyrelsens besiktningsman, på plats, i respektive Län. Citat från SVA rapport 132/2025 "Vid en förvaltningsprovtagning tar besiktningspersonen en tand, ett muskelprov samt en hudremsa som genetiskt referensprov."

Det finns bra och pålitlig statistik, samt information, att hitta på hos både Svenska Jägareförbundet samt SVA:s respektive hemsidor.

Tack för ordet och "Carpe some Diem"
Sist jag hörde skriver jag, just av den anledningen att jag var osäker på år.

Och senare i ett inlägg att jakt är inte min grej. Även om jag känner folk som jagar och har bekant som även skjutit björn.

God morgon på dig själv.
Citera
2026-09-16, 09:37
Medlem
Citat:
Sist jag hörde skriver jag, just av den anledningen att jag var osäker på år.

Ingen fara och absolut ingen skada skedd
Jag reagerade bara på just antalet fällda björnar då jag själv har jakten i blodet sedan barnsben.

Inte min mening att vara oförskämd eller sätta dit någon, mer en vänlig tanke. Jag fick själv även kolla upp det exakta antalet fällda björnar, så det är inget som jag har koll på heller utan att dubbelkolla med relevant källa.

Jag önskar dig en fortsatt fröjdefull onsdag
Citera
2026-09-16, 10:18
Medlem
Citat:
Jag googlade här. Det är enbart politiker från labour och de gröna. Alla namn är inte tillgängliga men:
Labour MPsPaula Barker Irene Campbell Neil Duncan-Jordan Patricia Ferguson Kim Johnson Ruth Jones Brian Leishman Rachael Maskell [1] (https://www.plymouthherald.co.uk/news/plymouth-news/impossible-justify-plymouth-mp-demanded-11157339)

Och naturligtvis dominerar Paula, Irene, Particia, Kim, rutan och Rachel. Och några feminiserade män som tror att de får ligga.

Kvinnor kan! Minsann!

Jag är mest facinerad över att det fortfarande finns män som inte insett skillnaderna mellan män och kvinnor.

Kvinnor, och även en del män, näckade för att stötta björnarna! För 20 år är sedan, och jag är nyfiken på om de (exakt samma individer) är beredda att göra om det. För björnarnas skull.
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/8wqd2w/svenska-sara-nackar-for-engelska-drottningen
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in