2026-09-16, 01:01
Medlem
Hej!

Ja som frågan lyder, är det någon som kan dela med sig av erfarenheter och vad ni tycker/tyckte om jobbet? Hur ser lönen ut? Jour? Övertid?

Tröttnade som sopgubbe efter 3.5 år och började en yh-utbildning på distans men det kliar i fingrarna. Behöver komma ut igen!
Citera
2026-09-16, 05:27
Medlem
Någon ska ju göra det också tänker jag men skulle jag själv köra lastbil hade man ju inte tagit det lägsta inom branschen. Du behöver nog ta några fler behörigheter och köra på riktigt eller hitta på något annat
Citera
2026-09-16, 06:28
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snd1
Hej!

Ja som frågan lyder, är det någon som kan dela med sig av erfarenheter och vad ni tycker/tyckte om jobbet? Hur ser lönen ut? Jour? Övertid?

Tröttnade som sopgubbe efter 3.5 år och började en yh-utbildning på distans men det kliar i fingrarna. Behöver komma ut igen!

Hoppade på ett sådant jobb i Norge, rotation 7 på 7 av dagar alltså, 12 timmars arbetsdagar. Fullkomligt makalöst jobb. Gick riktigt dåligt för mig. Okej vi sök upp bajskorvar från villors brunnar och det blir ju direktkontakt med skiten. Jag hade svårt med att det var normalt ha bajs från andra människor på kläderna hela dagarna. Det var bara bita ihop.

Jag stod öga mot öga med dom värsta skithögar du kan tänka dig.

Jag är inte bra på att köra lastbil och det är ju trångt och vi körde mycket på småvägar och grusvägar. Slangen som vi sök upp bajs med, tja jag tyckte den var tung eftersom den behövs ju dras ut på varje jobb. Sedan var det inte helt självklart vart locket till septiktanken är utan blev en del letande, kan vara bra med sjätte sinne för att hitta sådana.

Slutade med jag körde av vägen, det var en grusväg, lerigt. Tungbärgare fram. Nej, bästa var jag slutade med det jobbet. Jag förstår inte att du funderar på köra slambil. Hade nog inte mera än ca 40 000 sek om jag minns rätt.
Senast redigerad av Hegamon 2026-09-16 kl. 06:56.
Citera
2026-09-16, 07:44
Medlem
Bassplays avatar
Tror det mesta inom lastbil är bättre än just slam. 💩

Till och med sopor känns mer tilltalande än avföring .. men.. you do you 😎
Citera
2026-09-16, 08:34
Medlem
GregerMedeltids avatar
Jag var ju ute en dag på ett jobb då förra veckan... tömde en trekammarbrunn...
Så kom grabben i huset fram till mig och sa: "du, hur känns det att vara en skitgubbe?"
Ja du, sa jag, det är din skit. Det tyckte jag var bra sagt.
Citera
2026-09-16, 08:55
Medlem
JohannesSnajdares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GregerMedeltid
Jag var ju ute en dag på ett jobb då förra veckan... tömde en trekammarbrunn...
Så kom grabben i huset fram till mig och sa: "du, hur känns det att vara en skitgubbe?"
Ja du, sa jag, det är din skit. Det tyckte jag var bra sagt.

Hahaha, tänkte precis på den scenen också

Legendariskt klipp:
https://youtu.be/8dYsr1l6bjc?si=1ihRpPNYdTof34bs
Citera
2026-09-16, 09:20
Medlem
TheJesuits avatar
Kanske ett av de sista jobben man väljer, även om man är försiktig som kommer det vara lite skvättigt. Även få droppar av den där sörjan i munnen är ju...tja...lite otrevligt.
Citera
Igår, 21:26
Medlem
Jag har kört slam/spol i snart 20 år och stortrivs. När jag körde "schemaslam", alltså bara tömde slambrunnar/tankar så blev det väl lite tråkigt efter ett par tusen tömningar.. Spolbil är helt ok också, inte en dag är lik den andra. Dock lär man ha en hel del social kompetens. Nu kör jag bara ADR. Alltså tömmer farligt avfall och kör till destruktion. Det är min favoritsyssla. Lönen är väl inget att hurra över om man går under miljöarbetareavtalet. Runt 30 med lite övertid. Jourersättningen är ett skämt, typ 1300 för en vecka. Men då tillkommer timmarna man är ute.. Dock har vi mycket bättre ersättning än avtalet. Avslutar med att säga; Bajs är smaken man aldrig glömmer!
Citera
Igår, 21:52
Medlem
Vad vill du veta?

Jag har bra koll på avfallsbranschen. Sopbil/slam/torr/våtsug. Man kan säga att just jobba med sugbilar är inget glamoröst jobb direkt, det är ett tungt jobb generellt. I värsta fall kan du räkna med att få stå ute i 8h i ösregn eller snöstorm och suga. Du kommer också få uppleva de mest exotiska dofter du känt. Det är också ett rätt farligt jobb. Det är en våldsam kraft i maskineriet och det räcker med ett par sekunders ouppmärksamhet så kan det gå väldigt illa.

Sopbil är rena semesterjobbet mot slamsug. Har du mer specifika frågor så shoot. Jag kan nog svara.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in