2026-09-15, 21:10
Avslutad
https://www.ostgotatrafiken.se/om-oss/kampanjer/europeiska-mobilitetsveckan-2026

https://gotland.se/arkiv/nyheter/trafik-gator-och-parker/2026-09-07-gratis-buss-med-gotlands-kollektivtrafik-pa-bilfria-dagen

Citat:
Gotlands kollektivtrafik välkomnar alla att lämna bilen hemma och resa gratis med bussarna den 22 september. Det kan vara ett bra tillfälle för den som vanligtvis tar bilen att prova kollektivtrafiken till jobbet, skolan, fritidsaktiviteter eller andra ärenden.

Citat:
Den 22 september är det åter dags för Gröna dagen i Kronoberg. För tredje året i rad erbjuder Länstrafiken Kronoberg fria resor med buss och tåg inom länet för den som hämtar en gratisbiljett i appen. Förra årets Gröna dag ökade resandet med kollektivtrafiken i länet med 13 procent jämfört med en ”vanlig” måndag i september.

https://via.tt.se/pressmeddelande/4528981/grona-dagen-tillbaka-forra-aret-okade-resandet-med-13-procent?publisherId=3236795&lang=sv

Den 22 september är det internationella bilfria dagen och i Kronoberg blir det möjligt att åka buss gratis. Tanken är att få fler att prova på kollektivtrafiken och kanske upptäcka att buss eller tåg kan vara ett alternativ till bilen.

Förra året hämtades 6 424 kostnadsfria Gröna dagen-biljetter i Länstrafiken Kronobergs app.
Biljetterna kan hämtas i reseappen den 22 september mellan 00.00 och 23.59 och gäller alltså under dagen.
Det verkar dessutom vara olika upplägg i olika delar av landet. På Gotland kan man resa utan biljett, medan det i Östergötland blir gratis frukost.
Vad tycker ni om sådana här kampanjer? Är gratis kollektivtrafik ett bra sätt att få folk att testa buss och tåg, eller skulle ni åka kollektivt ändå om det inte var gratis?

https://www.ostgotatrafiken.se/om-oss/kampanjer/bilfria-dagen---biljett-for-1-krona-i-appen

Citat:
För att fler ska få möjlighet att testa att resa kollektivt erbjuder vi en biljett i appen för endast 1 krona. Med denna biljett reser du i hela länet under hela dygnet.

Biljetten, ”Bilfria dagen 1 kr”, hittar du i appen under Biljetter.

Så funkar biljetten
Biljetten går att köpa i appen från den 22 september klockan 00:00 fram till 23:59.
När den aktiveras gäller den fram till klockan 23:59 den 22 september.
Biljetten kan inte sparas, utan måste aktiveras och användas den 22 september.
Citera
2026-09-15, 21:13
Medlem
Även här i Stockholm är det gratis det datumet, klant.
Citera
2026-09-15, 21:24
Medlem
Jag tycker att ALL kollektivtrafik ska vara gratis dygnet runt, året runt. Det skulle göra otroligt mycket för folks incitament att resa kollektivt.
Citera
2026-09-15, 21:39
Medlem
KillenArCPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bonnker
Jag tycker att ALL kollektivtrafik ska vara gratis dygnet runt, året runt. Det skulle göra otroligt mycket för folks incitament att resa kollektivt.
Vem ska betala för kalaset?
Citera
2026-09-15, 21:40
Medlem
Citat:
Håller med, det subventioneras redan till stor del och när var och en ska betala för en biljett för varje resa så blir det en helvetes massa transaktionsavgifter rakt ner i bankmaffians ficka, dessutom tar det längre tid eftersom att alla inte har kort eller app redo. Det blir svårare för turister att nyttja kollektivtrafiken vilket ökar risken att de väljer att hyra en bil, det ser vi på somrarna hur jävligt det blir i trafiken med alla turister som fått körkortet med frukostflingorna.

När fler åker buss så minskar slitaget på vägarna och trafiken lättar upp så att alla kommer fram snabbare. Det sparar in massor av pengar från ett helhetsperspektiv. Mer efterfrågan ger tätare turer vilket gör det ännu smidigare att åka buss.

Nästan alla har dessutom en telefon med Android eller iOS idag dessutom, varav båda säljer positions data. Bussbolagen kan då köpa den informationen och använda den för att planera rutterna utifrån hur folk reser.
Citera
2026-09-15, 21:43
Medlem
Ockelbo har haft gratis lokalbussar sen 1995.
Lokal- och regionaltrafiken är ändå så kraftigt skattesubventionerad på de flesta håll i Sverige att det inte skulle märkas mycket på skattsedeln om bolagen blev av med biljettintäkterna. Att dra igång ett jippo med gratistrafik en enda dag om året känns nästan grönköpingsmässigt snålt.
Citera
2026-09-15, 22:27
Medlem
Varför skulle man behöva ladda ned någon jävla app för att hämta en gratisbiljett? Är det gratis hela dagen så behöver de inte ens kolla någon biljett.
Citera
2026-09-16, 00:58
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rullator-Ronny
Varför skulle man behöva ladda ned någon jävla app för att hämta en gratisbiljett? Är det gratis hela dagen så behöver de inte ens kolla någon biljett.
Att kolla gratisbiljetter är för att se om resandet ökar eller minskar den dagen. Om folk lämnar bilen hemma och åker kollektivt istället.

Om folk kan gå på och av bussen visar ju inte för länets bussar hur många som rest.

Förra årets Gröna dag ökade resandet med kollektivtrafiken i länet med 13% jämfört med en vanlig måndag i september.
Citera
2026-09-16, 01:01
Medlem
exoticspices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GalenIPersilja
Även här i Stockholm är det gratis det datumet, klant.
Nej det är fel. Det är inte gratis. SL uppmanar istället att lämna bilen hemma och välja kollektivtrafiken den 22 september.
Citera
2026-09-16, 01:42
Medlem
Citat:
Jag vill inte att det ska vara ungdomsgård och härbärge på bussen när jag ska åka.
Citera
2026-09-16, 08:06
Medlem
Limma skinkbits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crille132
Jag vill inte att det ska vara ungdomsgård och härbärge på bussen när jag ska åka.

"This is why we can't have nice things."
Ja jag är också rädd för att helt gratis kollektivtrafik inbjuder till kaos, men å anda sidan verkar det fungera både i Luxemburg och i Belgrad.
Citera
2026-09-16, 08:09
Medlem
TheGretaResets avatar
Lol, kronoberg är väl vid sidan av norrland den region i sverige där man måste ha bil. Det är ju för fan bara skog, skog, skog.

Lokaltrafiken i växjö fungerar säkert. Men ingen skall inbilla mig att det fungerar på regional nivå med alla öar i detta hav av skog.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in