2026-09-16, 05:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Brukstrask
Nä, här är källan: https://www.friatider.se/uppgift-sd-oppnar-att-stotta-c-regering. Friatider står ganska nära SD.
Det där är ingen källa. Fria tider är kända för att bara ljuga ihop sina artiklar efter sitt eget önsketänkande. Där hittar du inget som har med verkligheten att göra.
Citera
2026-09-16, 06:05
Medlem
Är det någon som vill ha fyra år med ett arrogant fitthål som Andersson som statsminister?

Mycket hänger på vilka löften som väger tyngst. Kommer kommunisterna att fälla Andersson om de inte får ministerposter och tvingas fortsätta vara S lilla knähund och dörrmatta? Eller kommer de korkade bönderna i C att ge efter och släppa in kommunisterna i en svensk regering? En gång i tiden var C hederliga människor som Sven-Olle Olsson i Sjöbo, som lyssnade på folket och fixade en folkomröstning när folket ville ha det.

Idag verkar C bestå av korkade idioter som inte ens får plats på Samhall som toalettstädare.
Senast redigerad av Svenne26 2026-09-16 kl. 06:10.
Citera
2026-09-16, 06:24
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-Hatar-Muslimer
Kanske väldigt osannolikt, men vad händer om Centerpartiet (C) lämnar det rödgröna samarbetet och lierar sig med Tidöpartierna? Frågan är ju inte helt taget ur luften eftersom Centerpartiet, fd gamla Bondepartiet, alltid har varit ett borgerligt parti.
Ungefär lika sannolikt att C ska lämna sina kommunistkompisar som att L ska sätta upp ett fett fuck you finger mot sina moderata stödröstare och gå till team MoggeMaggan.
Det är större chans att Sverige vinner nästa fotbolls-VM än att det händer.
Citera
2026-09-16, 07:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jag-Hatar-Muslimer
Kanske väldigt osannolikt, men vad händer om Centerpartiet (C) lämnar det rödgröna samarbetet och lierar sig med Tidöpartierna? Frågan är ju inte helt taget ur luften eftersom Centerpartiet, fd gamla Bondepartiet, alltid har varit ett borgerligt parti.
Eftersom inget parti är mer till höger än C när det kommer till ekonomi så vore det naturligt
Citera
2026-09-16, 07:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KurtSchweinsteiger
Ungefär lika sannolikt att C ska lämna sina kommunistkompisar som att L ska sätta upp ett fett fuck you finger mot sina moderata stödröstare och gå till team MoggeMaggan.
Det är större chans att Sverige vinner nästa fotbolls-VM än att det händer.
Politik är inte din grej va?

Centerpartiet är det riksdagsparti som ligger längst åt det marknadsliberala/ekonomiska högerhållet, om man ser till frågor som företagande, arbetsmarknad, avregleringar och skatt på arbete och företagande. Att tro att de vill samarbeta med kommunister får mig att tro att du är mongolid
Citera
2026-09-16, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quoi...
Det där är ingen källa. Fria tider är kända för att bara ljuga ihop sina artiklar efter sitt eget önsketänkande. Där hittar du inget som har med verkligheten att göra.
En SD vänligt tidning som ljuger om SD? Tror du kommer att få dig en rejäl kalldusch om ett par dagar.
Citera
2026-09-16, 13:44
Medlem
Dags att visa korten, 175-174 nu...
Citera
2026-09-16, 14:29
Medlem
Vad som känns än mer osannolikt är att C och V ska kunna samarbeta. Hur i hela fridens namn ska det gå till? Ska de bara göra en massa byten av avtal i fyra år?

Men det är väl bara ett fortsättning av det gamla vanliga - allt för att SD ska få så lite makt som möjligt.
Citera
2026-09-16, 17:02
Medlem
Mullrets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Eftersom inget parti är mer till höger än C när det kommer till ekonomi så vore det naturligt

C kan alltid skylla på att V inte skall ingå i en regering. Att då Tidö med SD utan ministerposter blir ett val som är stabilare för Sverige

I övrigt ser jag fram emot nyval.
Citera
2026-09-16, 17:04
Medlem
KurtSchweinsteigers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776

Centerpartiet är det riksdagsparti som ligger längst åt det marknadsliberala/ekonomiska högerhållet, om man ser till frågor som företagande, arbetsmarknad, avregleringar och skatt på arbete och företagande. Att tro att de vill samarbeta med kommunister får mig att tro att du är mongolid
C ingår numera i kommunistblocket men det har du tydligen missat.
Senast redigerad av KurtSchweinsteiger 2026-09-16 kl. 17:27.
Citera
2026-09-17, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KurtSchweinsteiger
C ingår numera i kommunistblocket men det har du tydligen missat.
Nej det gör de inte, sluta skriv i politiska trådar när dina kunskaper är så skrala, du gör bara bort dig. Det gör nästan ont att läsa dina inlägg där man tydligt ser att din IQ ligger strax under 80.
Citera
2026-09-17, 08:15
Medlem
anomaligns avatar
Jag har aldrig förstått grejen med Centerpartiets rigida, och till synes fanatiska motvilja gentemot V. Det verkar inte organiskt eller genuint, och det är i mina ögon så mystiskt att det nästan känns som ett slags gaslighting-projekt, att av någon verklig orsak man inte vill berätta vägra beblanda sig med någon genom låtsas som den beter sig oacceptabelt.

Visst står de långt ifrån varandra i fackliga och arbetarrättsliga frågor, den ena representerar arbetarrörelsens intressen och den andra arbetsgivarnas, och i fördelningsfrågor, den ena långt till vänster om mitten och den andra långt till höger, vilket i praktiken innebär att V vill ge ha en bredare distribution av resurser och C vill ha en mer koncentrerad, mot grupperna som redan har mycket. Är denna skiljelinje så allvarlig att det inte ens går att prata med varandra?

Det verkar som sagt inte organiskt, som att denna position är något som C verkligen håller på en individuell nivå i partiet, utan mer som något som är ett slags "grundlag" inom partiet. Något man måste tycka, av någon anledning.

Om det skulle vara arbetsgivarorganisationer/näringslivet (vad som lite slängigt kan kallas kapitalet) som via omvägar sätter agendan i partiet så skulle det vara den förklaring som saknas i vad som sägs utåt.

Men det går inte ihop med partiets lika rigida hållning mot SD, för arbetsgivarorganisationer/näringslivet har ingen moralisk position i etiska, demokratiska frågor, och lierar sig med vem som helst som får kapitalet att växa och motsätter sig alla som får det att minska, detta är allianser som näringslivet historiskt alltid gör, oavsett om denna potentiella partner heter Hitler eller Trump, eller Åkesson (som vi ser med M och framför allt L, som inte bryr sig ett dugg att de deras förment liberala parti samarbetar med ett parti med tydliga auktoritära antiliberala drag (kanske eftersom det fått sina vänstertänder nerslipade i möten med näringslivet.))

Så jag vet inte. Vad som egentligen motiverar C är en gåta. Jag fattar verkligen inte det partiet. Att de inte redan har anslutit sig till Tidösamarbetet är förvånande för mig, eftersom de inte borde ha några problem alls med att samarbeta med fascister, eftersom kapitalet (och deras "liberala" marionetter) alltid väljer fascister före kommunister.

Jag tror inte att C skulle bli ett stödparti i en ny Tidö-konstellation, utan de skulle nog på basis av sin unika förhandlingsposition se till att de åtminstone fick en egen liten sammetskudde att ligga på bredvid Kristerssons tron.

(Obs, en rejält spekulativ, halvkokt och slarvig fundering från en typ helt nyvaken hjärna, så ta med nypa salt. Det kan vara flummigt svammel såvitt jag vet.)
Senast redigerad av anomalign 2026-09-17 kl. 08:18.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in