2026-09-16, 22:57
Medlem
svampdamps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Suspect2227
Inte en chans. Sverige har fått dispens från EU tillfälligt för att sänka priserna. Det resulterade i billigast drivmedel i EU. Det tror jag kmappast är troligt att EU tillåter fortsättas.

Någon måste ha den billigaste soppan med. Varför kan det inte vara Sverige?

Accepterar de inte en förlängning hotar vi med exportstopp på el till södra Europa.
Citera
2026-09-17, 20:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Svårt att heelt se att dom (regeringen röd/grön) kommer höja priserna (skatterna) om dom redan skenat iväg närmare mot 20 kr/l, om inte MP helt får bestämma själva. Men det tror jag inte. Övriga partierna förstår nog att samhället går inte ihop om priserna blir för extrema, utan att jag sätter något pris här.

Men med sagt, om oljepriset sjunker och priset går ner är det absolut möjligt att skatterna kommer läggas på. Det tror jag.

Förhoppningsvis blir C den ekonomiskt vuxne i den röran, och håller borta de mest destruktiva idéerna ifrån V och Mp. Sossarna har ingen heder, skam eller moral, så de kan gå med på vad som helst för att behålla makten.
Citera
2026-09-17, 20:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
I Danmark kostar Dieseln 30 spänn

Allt kostar 50% mer i Danmark...
Citera
2026-09-17, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av purpleisafruit
Har sett så många inlägg redan idag om att priserna gått upp och att det är magdas och vänsterns fel. Att en ny regering inte tillsatts TVÅ DAGAR efter valet och att tidö fortfarande sitter vid makten fattar folk helt enkelt inte.

Folk verkar inte heller förstå att sänkningarna är tillfälliga och finansieras av SKATTEPENGAR. Det är subventioner!

Blir så trött på hur obildade folk är. Nästan som man borde tvingas ta ett kunskapstest eller IQ-test innan man får rösta.

Du har helt rätt i sak, men händer det nått bra idag kan jag garantera att surmaggan kommer att ta åt sig äran.

När sossar förlorar val börjar de omedelbart kritisera den nya regeringen för beslut de själva tagit innan valet, och när de vinner tar de omedelbart åt sig äran för beslut som tagits av tidigare regeringen.

Det är så sosseriet fungerar, sitter i ryggmärgen
Citera
2026-09-19, 09:28
Medlem
cacas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diamondgrit
Bensin håller väl inte i fyra år heller? Men å andra sidan: det är så man ska göra alltså...
Vanlig bensin klarar inte 4 år, akrylat gör det men priset lite mer otrevligt. Men vem vet vad det kommer kosta vid pumpen om par år.
Nu har jag diesel, blankdiesel utan RME och tillsatt bränsle stabilisator så kan du spara diesel länge. Den gamla traktorn klarar vanlig skitdiesel med föroreningar utan större bekymmer medan nya bilen troligen kommer gå knackigt på samma bränsle. Fan funderar på köpa en 30 år gammal Mercedes så kan man köra på bara.

Är den miljövänliga RME tillsatsen som härsknar med tiden och bildar bakterier osv som förstör dieselns lagrings möjligheter.

Antar vi kan tacka miljöpartiet för vi räddar världen med kör med sämre bränsle. Sen om de kommer sitta i bestämmandepost nu efter valet så får vi väl räkna med att mer skit som förstör bränslet och bilen kommer blandas in i soppan. Det lite så de fungerar, ta nått miljöskit som dyrt som fan och tvinga in det i bränslet via lag och Sverige räddar jordklotet genom betala svindyrt vid pumpen för en dålig produkt.

För mig som använder traktor lite vid de små åkerbitar jag har för egen odling bara samt köra från skogen osv finns det inte en chans i helvete kunna köpa en el traktor typ Fendt e100 V Vario för 2,4 miljoner hur mycket än Miljöpartiet tror det ”möjligt”. Så diesel behövs för mig eller lägga ner det jag håller på med. Men klart odla ekologiskt till sig själv, släkt mm finns nog inte i deras partiprogram.
Citera
2026-09-19, 12:41
Medlem
Först kommer alla ”tillfälliga” skattesänkningar tillåtas löpa ut. Sedan kommer ”ökningen av bensinpriset på kring 6 kronor” som MP pratade om i valrörelsen. Därefter är det dags för en kraftig reduktionsplikt. Inom ett år har vi Europas dyraste bränsle från att ha haft Europas billigaste bränsle. Med en kostnadsökning på kring 15 kronor litern ökar inflationen som sprider sig till matpriserna och sedermera över hela ekonomin. För att få kontroll på inflationen måste riksbanken höja räntan ordentligt. Med högre ränta och högre inflation minskar tillväxten igen.

Vi är snart tillbaka till läget som rådde för fyra år sedan, men värre.
Citera
2026-09-19, 12:50
Medlem
Creaturs avatar
Rätta mig om jag har fel, men om det är subventioner som hållit nere priset så är väl det enligt ekonomins lagar något som måste betalas av oss alla, genom skatter exempelvis. Det är för all del okej för mig att bidra till att hålla nere priset vid pump i Norrland. Men jag är mindre road av ett generellt bidrag till alla bilister. Vore bra om stödet kunde riktas till dem som behöver det bäst.
Citera
2026-09-19, 14:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur
Rätta mig om jag har fel, men om det är subventioner som hållit nere priset så är väl det enligt ekonomins lagar något som måste betalas av oss alla, genom skatter exempelvis. Det är för all del okej för mig att bidra till att hålla nere priset vid pump i Norrland. Men jag är mindre road av ett generellt bidrag till alla bilister. Vore bra om stödet kunde riktas till dem som behöver det bäst.

Nej det är inte subventioner såvitt jag förstår. Det är skattesänkningar. Staten går miste om dessa intäkter, det stämmer dock.
Citera
2026-09-21, 12:14
Medlem
diseuses avatar
Här är ett diagram med global export av diesel, vecka för vecka, det senaste årtiondet:

https://x.com/BurggrabenH/status/2101966733846221069

Jag låter er gissa vad det kommer få för effekt på dieselpriserna i Europa. Sen ska man komma ihåg att om priset på diesel skenar, då innebär det även kraftigt ökade priser på bland annat transporter, jordbruk och industri. Det kommer indirekt öka inflationen genom att det ökar priset på frakt, mat, och så vidare.

Utöver det ska man sen lägga till att skatterna på dessa drivmedel eventuellt kommer återgå till tidigare höga nivåer, beroende på hur processen att bilda regering faller ut.
Citera
2026-09-21, 12:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxwell-
Den tillfälliga sänkningen lär aldrig förlängas om Tidö försvinner. Det kommar kuka ur rejält när svensson återigen ska tanka för 28 respektive 20 kr litern. Den 1 januari 2027 höjs priserna ännu mer pga nya regler från EU. Sedan får vi inte glömma reduktionsplikten som oppositionen förmodligen vill återinföra.

Det kommer bli som 2022, men svenskar röstar friviligt för skiten så jaja.

Precis!
Matmomsen halverades också.
Detta är med tillfälligt och kommer att löpa ut.
Blir ekonomin dålig pga höga drivmedelspriser som MP gillar och dyra transporter, så kommer det inte vara läge att hålla kvar den låga matmomsen och vi kommer se en dramatisk höjning på livsmedelpriserna när den försvinner.
Men ja svensson och röstboskapet i orten röstade för detta!
Senast redigerad av Kammadaj 2026-09-21 kl. 12:42.
Citera
2026-09-21, 18:38
Medlem
De sänkta bränslepriserna har kostat den svenska staten drygt 67 miljarder kronor i uteblivna skatteintäkter under de senaste årens mandatperiod. Utöver de direkt förlorade skatteintäkterna tillkommer även omfattande framtida miljardkostnader på grund av ökade koldioxidutsläpp.

Under 2026 har skatterna periodvis sänkts till EU:s miniminivåer. Då dessa sänkningar är tillfälliga rullas de successivt tillbaka (bland annat under hösten 2026), vilket automatiskt kommer att börja förstärka statens intäkter igen – samtidigt som det höjer priset vid pumpen för konsumenterna

Enligt analyser från Världsnaturfonden WWF riskerar Sverige engångsbelopp på mellan 30 och 112 miljoner kronor i sanktionsavgifter, samt löpande böter på omkring 1,4 miljoner kronor för varje dag som målen inte uppfylls.Total summa: Den totala summan kan uppgå till miljardbelopp till 2030 om inte utsläppsgapet till EU minskar
Citera
2026-09-21, 18:45
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Creatur

Bidrag?

Det är bilister som skapar intäkter till statskassan med enorma skattepålagor. En liter bensin kostar uppskattningsvis 8-9 kronor utan skatt.

Du menar att du inte vill sänka skattetrycket på bränslet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in