2026-09-16, 17:01
Medlem
cacas avatar
Fyllde farmartanken då jag har ”jord/skogsbruk” samt en kubik i somras, får inte glömma dra av momsen och ansöka om få tillbaka lite på energiskatten också.

Men fan bilen går lika bra som när jag tanka på macken och nu klarar jag mig fram till nästa val lätt 😄
Citera
2026-09-16, 17:45
Medlem
Den tillfälliga sänkningen lär aldrig förlängas om Tidö försvinner. Det kommar kuka ur rejält när svensson återigen ska tanka för 28 respektive 20 kr litern. Den 1 januari 2027 höjs priserna ännu mer pga nya regler från EU. Sedan får vi inte glömma reduktionsplikten som oppositionen förmodligen vill återinföra.

Det kommer bli som 2022, men svenskar röstar friviligt för skiten så jaja.
Citera
2026-09-16, 18:02
Medlem
MyJustices avatar
Jag fyllde flera oljefat med bensin när priset var på 14 sek .
Det var ca 1.5 månader sen om jag minns rätt
Citera
2026-09-16, 18:03
Medlem
MyJustices avatar
I Norge har de väl nästan helt skattebefrielse på köp av ny elbil ?
Citera
2026-09-16, 18:33
Medlem
Diamondgrits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av caca
Fyllde farmartanken då jag har ”jord/skogsbruk” samt en kubik i somras, får inte glömma dra av momsen och ansöka om få tillbaka lite på energiskatten också.

Men fan bilen går lika bra som när jag tanka på macken och nu klarar jag mig fram till nästa val lätt 😄
Bensin håller väl inte i fyra år heller? Men å andra sidan: det är så man ska göra alltså...
Citera
2026-09-16, 19:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suspect2227
Jahopp, då var vi här.

Den senaste månaden har bensin och dieselpriserna gått spikrakt uppåt och kraftigare ökningar är att vänta.

Prisökningarna just nu består till största del på att priset på olja ökar till följd av krig och konflikter men snart väntas ytterligare ökningar då tidö-regeringens valfläsk löper ut.

Min gissning är att alla tidöväljare och framförallt Jimmie-snaskare kommer beskylla Magda för prisökningarna som kommer men de flesta ökningar som kommer nu och under vintern är sannolikt kopplat till antingen oljepriset eller att de tillfälliga säkningarna löper ut.

* Kommer tidöväljare och särskilt Jimme-snaskare förstå vad prisökningarna beror på?

* Är det dags att inse att vi behöver ställa om till ett fossilfritt Sverige istället för att fortsätta göra oss beroende av den smutsiga oljan?

Mvh, en som kör bensinbil och älskar bensinbilar men samtidigt är realistisk nog att förstå att det inte är hållbart i längden och att vi behöver ställa om.

Källa: Sveriges radio (länk)

Du förstår inte ett jävla skit.
Vi behöver inte stå som modell för resten av världen och de utsläppsminskningar Sverige kan bidra med är försumbara. Vi skulle kunna släppa ut noll och det gör absolut ingen skillnad. Dessutom ligger vi på i princip netto noll redan med all vår skog. Det är länder som Kina, Indien och USA som står för alla utsläpp. Batteritillverknkng för elbilar är extremt miljöovänligt dessutom, breakeven är löjligt lång och sedan måste batteriet skrotas och återvinnas. Nya batterier är extremt dyrt för en bilägare att byta. Dessutom, vart ska all el komma från för att driva AI-datacenter, hela bil- och transportflottan, fossilfritt stål m.m?
Nej, du är KNAPPAST realistisk. Du är ett naivt fån utan någon koll på någonting.
Citera
2026-09-16, 19:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Maxwell-
Den tillfälliga sänkningen lär aldrig förlängas om Tidö försvinner. Det kommar kuka ur rejält när svensson återigen ska tanka för 28 respektive 20 kr litern. Den 1 januari 2027 höjs priserna ännu mer pga nya regler från EU. Sedan får vi inte glömma reduktionsplikten som oppositionen förmodligen vill återinföra.

Det kommer bli som 2022, men svenskar röstar friviligt för skiten så jaja.
Lite svårt att låna till hela tiden.
https://www.svd.se/a/zOl4M4/regeringen-vill-miljardlana-for-sankt-bensinskatt
Finansminister Elisabeth Svantesson (M) vill låna pengar för att sänka skatten på bensin och diesel samt till elstöd.

Vårbudgeten rymmer ofinansierade förslag på 7,7 miljarder kronor. Och beredskap finns för ytterligare 8 miljarder i sänkt skatt framåt höstens val.
Citera
2026-09-16, 20:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fleavmoe
Ja det är därför det är okej att bensinpriserna går upp.

Du förstår fortfarande inte. Det skiljer tusentals kronor och flera dagar i ledtid mellan lastbilstransporter och konventionella järnvägstransporter.

Att oljepriset går upp påverkar företag väldigt lite, och de flesta lastbilstransporter körs på HVO-diesel som redan är dyrare än vanlig diesel.

Att skicka något med bil från Tyskland till Sverige tar 1-2 dagars dörr till dörr medan järnvägen tar 5-10 dagar plus att det troligtvis behöver gå med lastbil sista biten ändå.
Senast redigerad av Hockeytrunken 2026-09-16 kl. 20:06.
Citera
2026-09-16, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Suspect2227
Jahopp, då var vi här.

Den senaste månaden har bensin och dieselpriserna gått spikrakt uppåt och kraftigare ökningar är att vänta.

Prisökningarna just nu består till största del på att priset på olja ökar till följd av krig och konflikter men snart väntas ytterligare ökningar då tidö-regeringens valfläsk löper ut.

Min gissning är att alla tidöväljare och framförallt Jimmie-snaskare kommer beskylla Magda för prisökningarna som kommer men de flesta ökningar som kommer nu och under vintern är sannolikt kopplat till antingen oljepriset eller att de tillfälliga säkningarna löper ut.

* Kommer tidöväljare och särskilt Jimme-snaskare förstå vad prisökningarna beror på?

* Är det dags att inse att vi behöver ställa om till ett fossilfritt Sverige istället för att fortsätta göra oss beroende av den smutsiga oljan?

Mvh, en som kör bensinbil och älskar bensinbilar men samtidigt är realistisk nog att förstå att det inte är hållbart i längden och att vi behöver ställa om.

Källa: Sveriges radio (länk)

Om Magda gör upp med MP om att höja skatten - vem ska vi då skylla på tycker du?

Om Magda väljer att inte ansöka om förlängning för att ha priser under EU's miniminivå - vem ska vi då skylla på tycker du?

Det fetade: Du är tillräckligt smart för att förstå kopplingen mellan utsläpp och klimatförändringar, men samtidigt tillräckligt dum för att inte förstå proportioner och relativa storleksförhållanden.
Citera
2026-09-16, 21:17
Medlem
Svårt att heelt se att dom (regeringen röd/grön) kommer höja priserna (skatterna) om dom redan skenat iväg närmare mot 20 kr/l, om inte MP helt får bestämma själva. Men det tror jag inte. Övriga partierna förstår nog att samhället går inte ihop om priserna blir för extrema, utan att jag sätter något pris här.

Men med sagt, om oljepriset sjunker och priset går ner är det absolut möjligt att skatterna kommer läggas på. Det tror jag.
Senast redigerad av rawjudge 2026-09-16 kl. 22:06.
Citera
2026-09-16, 21:31
Medlem
lakritcs avatar
De flesta är väl faktiskt glada över detta av valresultatet att döma. Måste vara skönt att leva i en bekymmersfri egen verklighet utan levnadsomkostnader bestående enbart av rosa moln och "peace, love and understanding".
Citera
2026-09-16, 22:02
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lakritc
De flesta är väl faktiskt glada över detta av valresultatet att döma. Måste vara skönt att leva i en bekymmersfri egen verklighet utan levnadsomkostnader bestående enbart av rosa moln och "peace, love and understanding".

Rinkeby totalt: 52,8 % för V
De flesta kommer att tjäna på vänsterns politik.

Höjt barnbidrag - mycket viktigt för stora barntäta familjer
Lägre hyror och stärkt ställning med lägre hyror än marknadshyror
Lägre biljettpriser för kollektivtrafiken

Vi finansierar små somaliska enklaver här hemma i Sverige utan möjlighet att kunna kravställa.
Kommer att bli jättebra!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in